Porsche Taycan to elektryczny przełom koncernu z Zuffenhausen. Jak donosi portal InsideEVs, w Stanach Zjednoczonych Porsche wezwie do serwisu 11 827 pojazdów elektrycznych Taycan z powodu usterki. Chodzi o poprawę włączających się świateł awaryjnych. Problem tkwi w tym, że to, co w USA jest usterką, na innych rynkach jest akceptowalne.
- Porsche Taycan w USA musi mieć poprawiony sposób działania świateł awaryjnych
- Wg amerykańskich władz, działają one nadgorliwie
- To, co nie mieści się w amerykańskiej normie, w innych krajach jest akceptowalne
- Porsche uważa, że system, który nie podoba się amerykańskim regulacjom, daje więcej bezpieczeństwa
Usterka Porche Taycan – światła awaryjne
InsideEVs wskazuje, że chodzi o modele Taycan sprzedane w Stanach Zjednoczonych w latach 2020 i 2021. To zaś oznacza, że chodzi o prawie każdego Taycana w USA. Przyczyna wezwania samochodów do serwisu nie jest tak poważna, jak mogłoby się wydawać.
Na stronie internetowej NHTSA (Amerykańskiego urzędu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego) we wpisie z 13 października jest napisane, że chodzi o „nieprawidłową aktywację świateł awaryjnych”. Dokładniej problem dotyczy aktywację świateł awaryjnych w sytuacjach innych niż awaryjne. Zdaniem agencji może to mylić innych kierowców, zwiększając potencjalne ryzyko wypadku.
Usterka Porche Taycan – diabeł tkwi w szczegółach, konkretnie tylko amerykańskich
Jak pisze InsideEvs przedkolizyjne, automatyczne światła awaryjne mogą się włączać wtedy, kiedy nie powinny. To oznacza, że pojazdy Porsche Taycan (w tym Cross Turismo) zbudowane między 21 października 2019 r. do 17 września 2021 r. nie spełniają normy bezpieczeństwa numer 108 (FMVSS 108), a zatem wymogów Federal Motor Vehicle.
NHTSA nie wchodzi we wpisie na swojej stronie w szczegóły techniczne. Dziennikarze podkreślają, że jest to raczej kwestia kalibracji niż poważna wada. W swoim opisie Urząd wskazuje, że system działa, ale nadgorliwie w świetle amerykańskich przepisami bezpieczeństwa. Co ciekawe, taka funkcja, jaka jest zamontowana w elektrycznym Porsche w USA, jest dozwolona na innych rynkach.
Porsche sprawdziło
InsideEvs pisze, że Porsche dokładnie przeanalizowało, czy ta cecha pojazdy (która według Porsche zapewnia korzyści netto w zakresie bezpieczeństwa, niż zagrożenie) jest sprzeczna z normą FMVSS nr 108. Działania obejmowały analizę pism interpretacyjnych, dotyczących dopuszczalnej automatycznej aktywacji świateł awaryjnych. Równolegle Porsche zbadało także wersje oprogramowania, numery części i liczbę pojazdów, których potencjalna niezgodność z amerykańską normą dotyczy.
Porsche Taycan do kalibracji
6 października 2021 r. Porsche ustaliło, że pojazdy co do zasady faktycznie mogą nie wpisywać się w definicję normy FMVSS nr 108. Porsche będzie zatem wzywać posiadaczy Taycana do swoich serwisów, w których dealerzy przeprogramują światła awaryjne, aby usunąć tę funkcję. Naprawa zostanie wykonana bezpłatnie, ponieważ wszystkie pojazdy, których dotyczy problem, są nadal objęte gwarancją Porsche New Car.
Porsche Cars North America od 13 grudnia 2021 będzie także rozsyłać listy z powiadomieniami do właścicieli Taycan.