Volkswagen w badaniu sprawdził, kim jest statystyczny właściciel modelu ID. w Polska. Wśród właścicieli Volkswagenów ID. większość osób w wieku powyżej 40 lat ma w domu instalację fotowoltaiczną. Badanie Volkswagena i InsightOut Lab wskazuje także, kim są osoby, które zdecydowały się na zakup modelu ID. i jak najczęściej ładują swoje auta.

  • Badanie Volkswagena i InsightOut Lab wskazuje, że 64 procent właścicieli Volkswagenów ID. ładuje swoje auta tylko w domach
  • 3/4 właścicieli elektrycznych modeli Volkswagena to osoby w wieku przynajmniej 40 lat
  • Właściciele Volkswagenów „na prąd” to przeważnie mężczyźni – aż 86 proc. badanej próby było tej płci, przy 14 proc. kobiet

Aut elektrycznych w Europie przybywa – elektrycznych Volkswagenów też

Aut elektrycznych w Europie jest coraz więcej. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) podało, że w drugim kwartale 2022 r. co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w krajach UE miał napęd w pełni elektryczny. Według branżowego rankingu za rok 2021, Volkswagen zajął drugie miejsce pod względem liczby sprzedanych aut elektrycznych w Europie. InsightOut Lab i Volkswagen zadali kilka pytań klientom marki z Wolfsburga. Odpowiedzi pokazują, kim są właściciele elektrycznych Volkswagenów rodziny ID. i jakie mają nawyki związane z ich użytkowaniem.

Volkswagen ID.5
Volkswagen ID.5

Elektryczne Volkswagen w Polsce – starsi kierowcy częściej mają fotowoltaikę

Posiadanie własnych paneli fotowoltaicznych stanowi bezsporną korzyść finansową dla właścicieli samochodów w pełni elektrycznych ze względu na możliwość ładowania takiego pojazdu niemal bezkosztowo (nie licząc kosztów założenia instalacji). Nic dziwnego, że blisko 2/3 (61 procent) właścicieli elektrycznych Volkswagenów ma w domu własne, fotowoltaiczne źródło energii.

Badana grupa dzieli się na dwie części, a ważną cezurą jest wiek 40 lat. Wśród osób w wieku 40+ przeważają ci, którzy mają panele (stosunek 66 do 34 procent). Natomiast w grupie młodszych nieco więcej jest tych, którzy instalacji OZE nie posiadają (54 do 46 procent). Być może osoby powyżej 40 roku życia częściej niż młodsi mieszkają w domach i dlatego też częściej posiadają fotowoltaikę.

Samochód elektryczny Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3. zdjęcie: Volkswagen

Ładowanie Volkswagena ID. w domu popularne — nawet bez fotowoltaiki

64 procent właścicieli Volkswagenów ID. ładuje swoje auta tylko w domach. Nieco inaczej ten odsetek wygląda dla osób posiadających i nieposiadających instalacji fotowoltaicznej. Zdecydowana większość, niemal 3/4 właścicieli Volkswagenów ID., posiadających fotowoltaikę, ładuje swoje pojazdy tylko w domu. Natomiast wśród osób, które nie mają paneli na dachu, również wielu, bo nieco ponad połowa, uzupełnia poziom energii auta tylko w swoim miejscu zamieszkania. 26 procent pierwszej grupy uzupełnia baterie swojego Volkswagena ID. w domu co drugim ładowaniem lub rzadziej, przy 33 proc. drugiej grupy. Jedynie śladowe 2 proc. użytkowników, którzy mają panele słoneczne nigdy nie „tankuje” auta elektrycznego w miejscu zamieszkania, przy 15 proc. tych, którzy własnej fotowoltaiki nie mają. Warto też wspomnieć, że właściciele ID. korzystający z własnego źródła energii rzadziej (36 proc.) niż ci, którzy go nie mają (46 proc.) deklarują, że zmiany zasięgu auta wynikające z warunków atmosferycznych wpływają na ich codzienne korzystanie z auta.

Właściele Volkswagenów ID. a fotowoltaika
Właściele Volkswagenów ID. a fotowoltaika

Poruszając temat fotowoltaiki i elektromobilności warto przypomnieć badanie InsightOut Lab i Volkswagena z września 2020 r. Wynika z niego korelacja między posiadaniem paneli fotowoltaicznych, a rozważaniem zakupu auta elektrycznego. Co piąty ankietowany (22 proc.) zadeklarował wówczas, że bierze pod uwagę taki zakup. Odsetek tych deklaracji w grupie badanych mieszkających w budynkach wyposażonych w fotowoltaikę był ponad dwukrotnie wyższy i wyniósł 48 proc. Można zatem wysnuć wniosek, że rosnąca liczba paneli słonecznych jest czynnikiem pozytywnie wpływającym na postrzeganie aut na prąd, co zresztą potwierdza większość badanych. 54 proc. z nich jest zdania, że popularyzacja paneli fotowoltaicznych może zwiększyć zainteresowanie samochodami elektrycznymi. 17 proc. było przeciwnego zdania, a 29 proc. odpowiedziało, że „trudno powiedzieć”.

Ładowanie samochodu elektrycznego Volkswagen
zdjęcie: Volkswagen

Co trzeci użytkownik Volkswagenów ID. to 40-latek

Aż 3/4 właścicieli elektrycznych modeli Volkswagena to osoby w wieku przynajmniej 40 lat. Łatwo policzyć, że co czwarty użytkownik modelu ID. jest młodszy. Jeśli dokładniej przyjrzymy się wiekowi osób, posiadających elektrycznego Volkswagena, okaże się, że najliczniejszą grupą wiekową są 40-latkowie – co trzeci ankietowany to osoba w wieku 40-49 lat. Kolejne przedziały wiekowe pod względem liczebności to 50-59 lat (23 proc.) oraz 30-39 lat (21 proc.). Dane demograficzne mówią nam również, że właściciele Volkswagenów „na prąd” to przeważnie mężczyźni – aż 86 proc. badanej próby było tej płci, przy 14 proc. kobiet. W ankiecie padło także pytanie, czy ID. to jedyne auto w gospodarstwach domowych badanych osób i okazało się, że było tak w przypadku jedynie 22 proc. respondentów. Zatem dla pozostałych 78 proc. elektryczny Volkswagen był drugim lub kolejnym samochodem w domu.

Elektryczny Volkswagen ID.4
Elektryczny Volkswagen ID.4 – produkcja. zdjęcie: Volkswagen

Metodologia badania

Badanie przeprowadzone metodą CATI na przestrzeni sierpnia i września 2022 r. wśród klientów, którzy zakupili którykolwiek z elektrycznych modeli VW serii ID. Próba N=100. Wcześniejsze badania InsightOut Lab i Volkswagena wśród członków EV Klub Polska pokazały, że liczebność próby ca. 100 jest wystarczająca dla tak niewielkiej populacji.

Zobacz też: Studyjny model autonomicznego Volkswagena

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię