Volkswagen oficjalnie rozpoczął w czwartek Zwickau produkcję elektrycznych modeli ID.5 i ID.5 GTX. Firma dąży do całkowitego przejścia na produkcję pojazdów elektrycznych dzięki strategii ACCELERATE. Rozpoczęcie produkcji oznacza zakończenie udanej transformacji fabryki Volkswagena w Zwickau w wyspecjalizowaną fabrykę samochodów elektrycznych.
- Volkswagen zakończył transformację swojej fabryki w Zwickau
- Jest to pierwszy zakład, który przeszedł pełną transformację od produkcji tylko aut spalinowych do elektrycznych
- W Zwickau Volkswagen będzie produkował sześć modeli trzech marek z Grupy Volkswagen
- Z taśmy produkcyjnej w Zwickau zjechały pierwsze modele elektrycznego ID.5
Rusza produkcja samochodów elektrycznych Volkswagena w Zwickau
Zakład w Zwickau to zakład o długiej tradycji. Usytuowany w zachodniej Saksonii, jest pierwszym dużym zakładem, który przestawił całą produkcję z pojazdów z silnikami spalinowymi na samochody elektryczne.
Sześć modeli marek Volkswagen, Audi i CUPRA będzie od teraz produkowanych w Zwickau w oparciu o platformę MEB. Zakłady w Emden (ID.4), Hanowerze (ID. Buzz) i Chattanooga (w USA, ID.4) zostaną dodane w tym roku do sieci fabryk produkujących samochody elektryczne Grupy Volkswagen. W ten sposób marka Volkswagen kładzie podwaliny pod budowę w 2022 roku 1,2 miliona całkowicie elektrycznych pojazdów w swoich zakładach w Europie, USA i Chinach.
– Volkswagen będzie nadal zwiększał tempo e-mobilności w 2022 r. dzięki strategii ACCELERATE i rozszerzeniu portfolio modeli. Zakład produkcyjny w Zwickau utorował Grupie drogę do osiągnięcia tego celu. Zdobyta wiedza i doświadczenie pomogą nam szybko i wydajnie kontynuować elektryfikację naszej sieci produkcyjnej – powiedział Dr Christian Vollmer, członek zarządu marki Volkswagen odpowiedzialny za produkcję.
Technologia w fabryce Volkswagena
Od 2018 r. wydano około 1,2 miliarda euro na przekształcenie fabryki w Zwickau – w cyfrową, elastyczną i wysoce wydajną fabrykę modelową do produkcji pojazdów elektrycznych. Coraz częściej wykorzystywane są technologie, takie jak inteligentne roboty Przemysłu 4.0 i bezzałogowe systemy transportowe, które całkowicie autonomicznie przenoszą komponenty na linię montażową.
Blisko 40 procent wartości inwestycji poszło na samo udoskonalenie i rozbudowę warsztatu blacharsko-lakierniczego. Poziom automatyzacji w tym obszarze sięga obecnie prawie 90 procent, a liczba nowoczesnych robotów wzrosła z 1200 do 1625. Automatyzacja na linii montażowej również została prawie podwojona do 28 procent. Poprawiła się także ergonomia produkcji. Dotyczy to tylko prac wymagających monotonnej lub fizycznie forsownej pracy, takich jak praca z rękami podniesionymi powyżej linii ramion nad głową.
W sumie stworzono ponad 50 000 metrów kwadratowych nowej powierzchni budowlanej, na przykład pod rozbudowę prasowni, w której wszystkie części karoserii do modeli elektrycznych są obecnie tłoczone na miejscu – oszczędzając 9 000 przejazdów ciężarówek rocznie. Inne projekty dotyczyły budowy nowego budynku logistycznego oraz sekwencera baterii, który jest obecnie najwyższym budynkiem na terenie zakładu w Zwickau. Wysokość inwestycji tylko tych trzech projektów opiewa na około 115 milionów euro.
Volkswagen podkreśla, że przejście na produkcję pojazdów elektrycznych w Zwickau stworzyło trwałe, przyszłościowe miejsca pracy. Około 9000 stałych pracowników pracujących na miejscu przeszło szkolenie w zakresie nowej technologii w ramach dużej inicjatywy szkoleniowej. Wszyscy pracownicy uczestniczyli w wydarzeniach informacyjnych dotyczących pojazdów elektrycznych. Łącznie 3000 pracowników produkcyjnych ukończyło program e-mobilności, aby przygotować się do nowych wymagań produkcyjnych. Do końca 2020 roku drużyna Zwickau przepracowała łącznie około 20 000 dni treningów.
Samochody elektryczne powstające w Zwickau
W Zwickau z linii produkcyjnej zjeżdżać będzie sześć modeli trzech marek – Volkswagen ID.3, ID.4 i ID.5 oraz Audi Q4 e-tron, Q4 Sportback e-tron i CUPRA Born. Moc produkcyjna odpowiada rocznej produkcji ponad 300 000 pojazdów, dzięki czemu fabryka w Zwickau jest obecnie najbardziej wydajną fabryką pojazdów elektrycznych w Europie.
Zielona produkcja w fabryce Zwickau Volkswagena
Samochody elektryczne w Zwickau produkowane są w sposób neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla w całym łańcuchu dostaw i produkcji. W procesie produkcyjnym ograniczane jest generowanie dwutlenku węgla, a wszelkie nieuniknione emisje są kompensowane przez działania na rzecz klimatu.
Środki mające na celu uniknięcie emisji dwutlenku węgla w produkcji obejmują również energochłonną produkcję ogniw baterii. Dostawcy muszą wykorzystywać zieloną energię elektryczną ze źródeł odnawialnych do produkcji ogniw.
Już w 2017 r. w zakładzie w Zwickau zewnętrzne zasilanie zostało przełączone na 100 proc. ekologiczną energię elektryczną. Od momentu rozpoczęcia produkcji ID.3 w listopadzie 2019 r. wszelkie pozostałe emisje z wysokosprawnej jednostki kogeneracyjnej zakładu i całego łańcucha została zrównoważona dla wszystkich modeli produkowanych w Zwickau poprzez certyfikowane projekty klimatyczne.
Elektryczna wizja Volkswagena
Sercem programu dekarbonizacji „Way to ZERO” jest strategia ACCELERATE, mająca na celu przyspieszenie tempa elektrycznej ofensywy. Najpóźniej do 2050 r. Volkswagen zamierza być neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Tymczasowym celem jest zmniejszenie emisji CO2 na pojazd o 40 procent w Europie do 2030 r. (wartość bazowa: 2018 r.). Produkcja, w tym łańcuchy dostaw, oraz eksploatacja samochodów elektrycznych mają być neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla netto.
Do tego dochodzi systematyczny recykling akumulatorów ze starych pojazdów elektrycznych. Celem jest pełna elektryfikacja nowej floty pojazdów. Do 2030 r. co najmniej 70 procent całej sprzedaży Volkswagena w Europie będą stanowić pojazdy całkowicie elektryczne – czyli znacznie ponad milion samochodów. W Ameryce Północnej i Chinach udział samochodów elektrycznych w sprzedaży jednostkowej ma wynieść co najmniej 50 procent. Ponadto Volkswagen będzie co roku wprowadzał na rynek co najmniej jeden nowy samochód elektryczny.