Lamborghini Terzo Millennio to samochód koncepcyjny, który został zaprezentowany w listopadzie 2017 roku. Reprezentuje on wspólny wysiłek Lamborghini oraz Massachusetts Institute of Technology (MIT). Projekt miał na celu zbadanie przyszłości samochodów sportowych o wysokiej wydajności i wdrożenia nowoczesnych technologii. Samochód przyszłości przeszedł do historii, jako legenda włoskiej motoryzacji. Futurystyczny wygląd samochodu Lambo Terzo Millennio do dziś jest wyznacznikiem dla wielu projektantów aut.

Lamborghini Terzo Millennio — wizja elektrycznej przyszłości Lamborghini

Lamborghini Terzo Millennio został oficjalnie zaprezentowany 6 listopada 2017 roku na terenie MIT w Massachusetts. Samochód koncepcyjny prezentował wizję Lamborghini dotyczącą przyszłości samochodów sportowych, ze szczególnym naciskiem na napęd elektryczny i wykorzystanie zaawansowanych materiałów. Nadwozie i konstrukcja samochodu do dziś są wyznacznikiem aut przyszłości dla wielu fanów motoryzacji.

Automobili Lamborghini we współpracy z dwiema pracowniami Massachusetts Institute of Technology położyło w Lambo Terzo Millennio pierwsze kroki w kierunku przyszłego Lamborghini, które będzie samochodem sportowym z napędem elektrycznym.

Głównym projektantem samochodu był Mitja Borkert, główny projektant Lamborghini i działu Centro Stile firmy. Maurizio Reggiani, główny dyrektor techniczny Lamborghini,podkreślał, że samochód ten powinien być postrzegany bardziej jako zbiór idei, niż jako gotowy do produkcji pojazd. Rozwiązania w nim zastosowane miały wyznaczać technologię przyszłości, a także miały dostarczyć niezbędne informacje dla projektantów.

Lamborghini Terzo Millennio

Napęd elektryczny w Lamborghini Terzo Millennio

Jednym z najważniejszych odstępstw od tradycyjnej gamy modeli Lamborghini był napęd elektryczny, jaki zastosowano w aucie. Lamborghini Terzo Millennio wykorzystywało superkondensatory o dużej pojemności zamiast tradycyjnych akumulatorów ze względu na ich zdolność do szybkiego magazynowania i rozładowywania energii. 

Specjalnie przeprojektowano je do jednoczesnego przechwytywania i uwalniania energii. Prowadziło to do znacznego wzrostu wydajności pojazdu bez konieczności polegania na reakcjach chemicznych.

Każde koło, wyróżniające się świecącymi na pomarańczowo obręczami, posiało silnik elektryczny, umożliwiający precyzyjną kontrolę momentu obrotowego. 

Silniki zapewniały także stabilność porównywalną do nowoczesnych samochodów Formuły 1.

Lamborghini Terzo Millennio

Cel projektu

Lamborghini podkreśla, że cel technologiczny tego projektu polegał na ukazaniu przyszłości supersamochodu sportowego w pięciu różnych wymiarach: systemu magazynowania energii, innowacyjnych materiałów, układu napędowego, projektu wizjonerskiego i emocji.

Dwa pierwsze wymiary tworzono we współpracy z dwiema pracowniami Massachusetts Institute of Technology: „Dinca Research Lab”, pod kierownictwem prof. Mircea Dinca oraz „Mechanosynthesis Group”, któremu przewodził prof. Anastasios John Hart z Wydziału Mechaniki.

Partnerstwo z MIT

Partnerstwo z MIT pozwoliło Lamborghini wykorzystać ekspertyzę MIT w dziedzinie nowoczesnych technologii, nauki materiałów i napędu elektrycznego. Badacze z MIT i inżynierowie Lamborghini wspólnie pracowali nad opracowaniem innowacyjnych cech samochodu koncepcyjnego. 

Jedną z istotnych innowacji zainstalowanych w Terzo Millennio było opracowanie innowacyjnych materiałów karoserii samochodu. 

Miały one zdolność wykrywania i naprawiania drobnych pęknięć i uszkodzeń. Pomagało to zachować integralność konstrukcji auta i zmniejszało wymagania dotyczące konserwacji.

Design Lamborghini Terzo Millennio

Design Lamborghini Terzo Millennio był futurystyczny i kładł nacisk na walory aerodynamiczne. Auto wyposażono w aktywne elementy poprawiające docisk do podłoża, a także poprawne zachowanie samochodu przy wysokich prędkościach.

Nazwę Lamborghini Terzo Millennio, tłumaczy się jako „Trzecie Tysiąclecie”. Partnerstwo z MIT opiewało na sumę 100 milionów funtów. Terzo Millennio oficjalnie zaprezentowano podczas konferencji EmTech w Cambridge.

— DOKŁADNIE ROK TEMU PODPISALIŚMY UMOWĘ Z PROGRAMEM MIT-ITALY NA MASSACHUSETTS INSTITUTE OF TECHNOLOGY, CO STANOWIŁO POCZĄTEK WSPÓŁPRACY MIĘDZY DWIEMA WYBITNYMI INSTYTUCJAMI, MAJĄC NA CELU STWORZENIE PROJEKTU, KTÓRY MA ZAPISYWAĆ WAŻNY ROZDZIAŁ W PRZYSZŁOŚCI SUPERSAMOCHODÓW SPORTOWYCH DLA TRZECIEGO TYSIĄCLECIA — MÓWIŁ WÓWCZAS STEFANO DOMENICALI, ÓWCZESNY PRZEWODNICZĄCY I DYREKTOR GENERALNY AUTOMOBILI LAMBORGHINI.

Model koncepcyjny miał fizycznie wyobrażać teorie projektowania i technologie jutra. Jednocześnie zachowywał on wizualną fascynację, wydajność, a także emocje, które wzbudzają samochody sportowe Lamborghini.

Systemy autonomiczne

Terzo Millennio wyposażono w system autonomiczny. Przeznaczono go do jazdy na torze wyścigowym. System ten był w stanie autonomicznie pokonać całe okrążenie bez błędów, a następnie nauczyć kierowcę, jak powtórzyć to samo zadanie. 

Korzystają on z koncepcji „ghost car”, inspirowanej popularnymi seriami gier wideo, takimi jak Forza, a także Gran Turismo.

Całą konstrukcję Lambo Terzo Millennio wykonano z włókna węglowego, a pojazd wyposażono w system monitorowania stanu zdrowia.

Lambo Terzo Millennio
Lambo Terzo Millennio
Lambo Terzo Millennio

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię