Barcelona inwestuje w wodorowe autobusy. Na ulice miasta wyjedzie osiem elektrycznych autobusów miejskich H2.City Gold firmy CaetanoBus, z napędem na ogniwa paliwowe Toyoty. Tankowane w 9 minut bezemisyjne autobusy wodorowe będą pokonywały na trasach stolicy Katalonii po kilkaset kilometrów dziennie, zużywając w ciągu dnia około 20 kg produkowanego bezemisyjnie, zielonego wodoru.
- Barcelona kupiła osiem wodorowych autobusów
- Wodorowe autobusy H2.City Gold posiadają ogniwa paliwowe Toyoty
- Autobus wodorowy zużyje średnio 20 kg wodoru
Barcelona kupuje wodorowe autobusy
Miejskie przedsiębiorstwo komunikacji Transportes Metropolitanos de Barcelona (TMB) zamówiło osiem elektrycznych autobusów z wodorowymi ogniwami paliwowymi Toyoty. Zamówienie zrealizował portugalski producent CaetanoBus, którego Toyota jest współwłaścicielem od 2020 roku. Autobus H2.City Gold był pierwszym europejskim produktem, który otrzymał technologię wodorową Toyoty.
Pierwszy z ośmiu zamówionych autobusów trafił już do floty Transportes Metropolitanos de Barcelona i po serii przejazdów testowych bez pasażerów ma zacząć pracować na regularnych liniach w stolicy Katalonii.
Lokalnie produkowany bezemisyjny wodór
Nowe wodorowe autobusy będą tankowane w pierwszym w Hiszpanii zakładzie produkcji zielonego wodoru, który firma Iberdrola uruchomiła w pobliżu zajezdni autobusowych w Strefie Wolnego Handlu w Barcelonie. Dzielnica ta mieści się w południowej części miasta, między portem a lotniskiem El Prat.
Produkowany na miejscu wodór będzie dostępny nie tylko dla pojazdów transportu miejskiego, ale także dla innych wodorowych flot. Władze miasta oraz inwestor liczą na to, że łatwy dostęp do wodoru produkowanego bez emisji spalin i CO2 przy użyciu energii odnawialnej wpłynie na inne firmy skupione w tym jednym z najważniejszych hubów przemysłowo-technologicznych w Hiszpanii.
Nowy zakład produkcji zielonego wodoru w Zona Franca de Barcelona otrzymał dotację z programu „Connecting Europe Facilities for Transport” Europejskiej Agencji ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA). Projekt wpisuje się w Europejską Strategię na rzecz Wodoru oraz w Wodorową Mapę Drogową hiszpańskiego Ministerstwa Transformacji Ekologicznej i Demografii.
Wodorowe autobusy z napędem Toyoty
H2.City Gold ma 12 m długości, szerokość 2,5 m, wysokość 3 458 mm i mieści do 87 pasażerów. Silnik elektryczny o mocy 180 kW (245 KM) jest zasilany ogniwami paliwowymi Toyoty o mocy 60 kW. Autobus otrzymał 5 kompozytowych, 312-litrowych zbiorników, które łącznie mieszczą do 37,5 kg wodoru pod ciśnieniem 350 barów.
Zatankowanie ich do pełna trwa 9 minut. Pojazd zużywa około 6 kg na 100 km, a jego średni zasięg wynosi 400 km. Podobnie jak Toyota Mirai i inne pojazdy na wodorowe ogniwa paliwowe, autobus H2.City Gold nie emituje żadnych spalin ani CO2, a jedynie parę wodną. Pojazdy pracujące we flocie miejskich autobusów w Barcelonie będą zużywały dziennie około 20 kg wodoru.
H2.City Gold nie jest jedynym modelem autobusu z wodorowym napędem Toyoty. W Japonii marka oferuje autobusy SORA z dwoma silnikami elektrycznymi po 154 KM mocy, dwoma zestawami ogniw paliwowych oraz 10 zbiornikami wodoru o łącznej pojemności 600 l pod ciśnieniem 700 barów. Autobus o długości 10,5 m mieści 78 pasażerów i może zasilać zewnętrzne odbiorniki, służąc mieszkańcom jako awaryjne źródło prądu.
Toyota wyposażyła autobusy SORA w najnowocześniejsze systemy oraz podłączyła je do funkcjonującej w Japonii od kilku lat infrastruktury ITS Connect (Intelligent Transport Systems). Dzięki temu SORA wymieniają się z innymi pojazdami informacjami o ruchu, przechodniach czy zmianach świateł, co ułatwia pracę kierowców i zwiększa punktualność.
System daje też możliwość łączenia pojazdów w konwoje i wysyłania informacji do sygnalizacji świetlnej, że nadjeżdża większa grupa autobusów i potrzebna jest zmiana światła na zielone. Bezemisyjne autobusy Toyota SORA są dostępne na komercyjnym rynku w Japonii od 2018 roku, a ich duża flota jeździ w systemie transportu publicznego w Tokio.
Partnerstwo Toyoty i grupy Caetano
Portugalska grupa Salvador Caetano jest jednym z najstarszych partnerów Toyoty w Europie – ich współpraca trwa od ponad 50 lat i obejmuje m.in. produkcję oferowanego poza Europą Land Cruisera serii 70.
W 2019 roku Toyota Motor Europe (TME) zaczęła dostarczać ogniwa paliwowe, zbiorniki wodoru i inne komponenty napędu wodorowego do produkowanych przez CaetanoBus autobusów H2.City Gold. W grudniu 2020 roku ich współpraca zacieśniła się, kiedy Toyota Caetano Portugal (TCAP) została udziałowcem portugalskiego producenta autobusów, aby wspierać szybki rozwój i sprzedaż bezemisyjnych pojazdów transportu miejskiego.
W lipcu 2021 roku obie firmy podjęły decyzję o cobrandingu zarówno H2.City Gold, jak i elektrycznego modelu e.City Gold. Dzięki temu Toyota wzmacnia swoją pozycję na europejskim rynku motoryzacyjnym i przyspiesza dekarbonizację europejskich miast.