Bolt, największy operator hulajnóg w Europie oraz norweski Instytut Ekonomiki Transportu (TØI), wykazały, że zachęty w aplikacji sprawią, że nawet 60 proc. użytkowników, w przypadku krótszych podróży, zrezygnuje z korzystania z usług przewozu na rzecz hulajnóg. Zmiana nawyków transportowych została zaobserwowana również w przypadku użytkowników i użytkowniczek korzystających z aplikacji długoterminowo. W Oslo i Lizbonie, po początkowym zachęcaniu w aplikacji, użytkownicy częściej wyszukiwali hulajnogi dla podobnych przejazdów. W Krakowie zachęta w aplikacji zwiększyła prawdopodobieństwo skorzystania z hulajnogi aż do 68 proc.
- Bolt przeprowadził program pilotażowy
- W Europie większość podróży samochodem jest krótsza niż 5 km
Program pilotażowy Bolta
W zeszłym roku Bolt przeprowadził program pilotażowy, mający na celu zamianę krótszych przejazdów samochodem na przejazdy hulajnogą. Podczas badania, losowo wybrane grupy klientów Bolt z 10 europejskich miast otrzymały w aplikacji zachętę do zmiany samochodu z kierowcą na hulajnogę, w przypadku przejazdów krótszych niż trzy kilometry. Grupy aktywnie zachęcanych użytkowników zostały porównane z grupami, które nie otrzymały zachęty, co pozwoliło naukowcom zmierzyć zmianę w nawykach transportowych.
Dane z trzech edycji pilotażu zostały następnie niezależnie przeanalizowane przez Instytut Ekonomiki Transportu (TØI) w Oslo. Zgodnie z ostatecznymi wynikami, średnio nawet 60% użytkowników i użytkowniczek zdecydowało się na podróż hulajnogą zamiast przejazdu samochodem, w przypadku krótkich odległości oraz jeśli hulajnoga znajdowała się maksymalnie w odległości 300 metrów.
Hulajnoga w miejsce samochodu
W Europie większość podróży samochodem jest krótsza niż pięć kilometrów. Około 25 proc. podróży odbywanych w ramach systemu przejazdów Bolt na całym świecie jest krótszych niż trzy kilometry. Oznacza to, że zachęcanie użytkowników do dostosowania środka transportu do dystansu podróży ma znaczący wpływ na środowisko. Według danych Bolt, emisja CO2 hulajnogi jest średnio trzykrotnie niższa niż emisja CO2 samochodu.
– Misją Bolta jest wspieranie budowy lepszych miast, tworzonych z myślą o ich mieszkańcach. Częścią tej misji jest zachęcanie użytkowników aplikacji do korzystania z hulajnóg i rowerów, które mają zastąpić własne pojazdy oraz krótkie podróże samochodem. Nieustannie współpracujemy z miastami, aby upewnić się, że nasze hulajnogi pasują do ekosystemu transportu miejskiego. Opublikowany raport potwierdza, że nasza aplikacja jest dobrym narzędziem, które pomaga budować bardziej zrównoważone nawyki transportowe mieszkańców miast. Użytkowników można zachęcić do przesiadki z samochodu na hulajnogę, biorąc pod uwagę odległość, jaką mają do pokonania. Takie rozwiązanie pomoże znacznie zmniejszyć zanieczyszczenie środowiska i wesprze rozwiązywanie kwestii zatłoczenia miast- powiedział Martin Villig, współzałożyciel firmy Bolt.
W których miastach najlepiej?
Najlepsze rezultaty odnotowane zostały w miastach, w których jest duża dostępność hulajnóg. W Lizbonie zachęta w aplikacji spowodowała wzrost do 210% liczby użytkowników wybierających hulajnogę zamiast przejazdu samochodem.
Znaczący wzrost odnotowano również w Krakowie, gdzie zachęta w aplikacji zwiększyła prawdopodobieństwo skorzystania z hulajnogi aż do 68 proc. Natomiast na innych rynkach wyniki były następujące: Sztokholm (do 40 proc.) , Göteborg (54 proc.), Oslo (42 proc.), Madryt do 41 proc.
Bolt i Instytut Ekonomiki Transportu (TØI) będą kontynuować współpracę nad programem zmian w transporcie, mającym na celu poprawę nawyków transportowych w miastach.
Projekt ten jest zgodny z podejściem nowych europejskich ram mobilności miejskiej wydanych w grudniu 2021 roku. Ramy te traktują nowe usługi mobilnościowe jako część multimodalnego, zintegrowanego podejścia do zrównoważonej mobilności miejskiej, wzmacniając transport publiczny i zastępując korzystanie z samochodów. Pracując nad stworzeniem programu zmiany modalnej transportu, Bolt wspiera zrównoważony i zintegrowany transport w miastach. W ten sposób firma wspiera europejskie miasta w osiągnięciu zerowej emisji netto do 2030 roku.