Nextbike Polska zamyka sezon 2022, odnotowując rosnącą popularność rowerów. Liczba wypożyczeń w skali całej Polski wzrosła aż o 10 proc., a Polacy przejeździli na rowerze miejskim ponad 3,6 mln godzin. Liczba nowych użytkowników usługi przekroczyła 273 tys., a sektor mikromobilności powraca do formy sprzed pandemii.
- Nextbike ma za sobą najlepszy kwartał w swojej historii
- Przychody spółki wzrosły o 10,9 proc.
- Polacy w tym roku 8 mln wypożyczali rowery Nextbike
Czwarty kwartał dla Nextbike Polska
Spółka Nextbike Polska podsumowała wyniki finansowe za ostatni kwartał. Pomimo trudnej sytuacji gospodarczej w trzecim kwartale przychody ze sprzedaży wzrosły o 10,9 proc. (do 22,4 mln zł), podczas gdy zysk brutto ze sprzedaży zwiększył się o ponad 26 proc. (do 8,5 mln zł w porównaniu do 6,3 mln zł w trzecim kwartale 2021 r.). Wśród ważnych wydarzeń spółka Nextbike wymienia progres w ponad dwuletnim procesie restrukturyzacyjnym, którego bieżąca faza została zakończona podpisaniem umów restrukturyzacyjnych z Alior Bank S.A. oraz Bankiem Gospodarstwa Krajowego, a także zatwierdzeniem przez wierzycieli propozycji układowych.
Równie istotne w ostatnim okresie są wygrane przez Grupę Nextbike przetargi i umowy podpisane m.in. z miastem Wrocław na obsługę ponad 2000 tysięcy rowerów, w tym rowerów elektrycznych na kwotę 18 mln złotych i okres 2 lat oraz z miastem Warszawa na obsługę systemu roweru miejskiego Veturilo w latach 2023-2028.
Nextbike i rowery miejskie — koniec sezonu
Od 1 grudnia w większości miast rowery nie są już dostępne, a Nextbike przygotowuje się na wejście w nowy rok. Wzrost cen spowodowany inflacją, postpandemiczna rzeczywistość, praca hybrydowa wielu firm i co za tym idzie zmiany w przemieszczaniu się do biur – to tylko część wyzwań, z którymi musiał się zmierzyć Nextbike w tym roku. Mimo tych okoliczności spółka ogłosiła właśnie rekordowe wyniki finansowe – najlepsze w swojej ponad 10-letniej historii.
– Ostatnie wyniki to efekt ciężkiej pracy całego zespołu, który stanął na wysokości zadania w tak niesprzyjającym czasie postpandemicznej rzeczywistości, restrukturyzacji spółki czy inflacji. Chcemy dalej optymalizować koszty operacyjne i mamy na to realne szanse, bo jako spółka kontynuujemy inwestycje w analizę danych i narzędzia do predykcji, wspierające nasze decyzje biznesowe. Dzięki nim możemy zrozumieć, gdzie system działa sprawnie, a w których miejscach trzeba poświęcić więcej uwagi i wprowadzić jeszcze lepsze rozwiązania – komentuje Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Nextbike Polska.
Rekordowe przejazdy rowerami Nextbike
Nextbike podaje, że liczba wypożyczeń rowerów za ten rok wyniosła prawie 8 mln (+10 proc. względem zeszłego roku). Najlepszym dniem w tym roku okazał się 5 czerwca, czyli początek letniego sezonu z ponad 58 tys. wypożyczeń pojazdów. Średnio każdego dnia było to prawie 30 tys., a łączny czas, który Polacy spędzili na rowerach to 219 172 320 minut, co oznacza 152 203 dni, które przekładają się na ponad 400 lat ciągłego wynajmu.
Na wypożyczonych jednośladach przejechano dystans ponad 33 mln kilometrów, odpowiadający niemalże 50 podróżom na Księżyc i z powrotem czy pokonaniu trasy Tour de Pologne 28 tysięcy razy.
Warszawa rowerem stoi
Warszawa pozostaje na prowadzeniu i utrzymuje pozycję rowerowego lidera Polski. Prawie 4 miliony wypożyczeń pojazdów to wzrost o 15 proc. względem zeszłego roku. W 2022 roku do systemu Veturilo dołączyło najwięcej nowych użytkowników, bo aż 120 872 osoby. Całkowita liczba wypożyczeń wyniosła 3 904 647. Każdego dnia warszawianki, warszawiacy i osoby odwiedzające stolicę wypożyczały rowery Veturilo średnio ponad 14 tysięcy razy. Średnia pokonywana odległość podczas jednego wypożyczenia to 3,68 km, jednak dane pokazują, że ogromna część użytkowników wybiera rowery miejskie na dłuższych dystansach, np. podczas weekendowych przejażdżek za miasto.
Rekordy we Wrocławiu
Wrocław także nie pozostaje w tyle i bije swoje własne rekordy, ustanawiając najlepszy wynik w już 11-letniej historii istnienia Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Liczba lokalnych wypożyczeń wzrosła aż o 100 tys. względem zeszłego roku, a Wrocławianie w tym sezonie przejechali na rowerach miejskich dystans 5 409 625 km. Łączny czas jazdy na rowerach wyniósł 40 mln minut, co daje nam prawie 100 miesięcy ciągłego wypożyczenia. Wrocław może pochwalić się także liczbą użytkowników w systemie, co oznacza liczbę osób starających się żyć aktywnie i wybierać rower – jest ich aż 351 tysięcy.
– Wraz z rowerem miejskim odmieniliśmy nawyki transportowe Polaków i przetarliśmy ścieżkę dla szerszego sektora mikromobilności. Nie poprzestajemy na laurach i wierzymy, że ciężka praca przyniesienie kolejne efekty. Konsekwentnie współpracujemy z miastami i rozumiejąc, jak w tych trudnych czasach zmieniają się ich potrzeby, wiemy, że konieczne jest, aby nasz model biznesowy był elastyczny, a parametry kontraktów dopasowane do ich potrzeb. Prowadzimy liczne dyskusje z samorządami, jak najefektywniej wdrażać systemy rowerowe i widzimy, że bliska współpraca pozwala na znalezienie odpowiednich rozwiązań. – mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Nextbike Polska.
Nadchodzą zmiany w Nextbike
W 2023 roku Grupa Nextbike będzie odpowiedzialna za uruchomienie odświeżonego systemu rowerów miejskich w Warszawie. Wszystkie jednoślady zostaną wymienione na nowoczesne Smartbike 2.0 wyposażone w technologię 4. generacji i system GPS. Sama technologia umożliwi zaś jeszcze dokładniejsze określenie kierunków i tras najchętniej wybieranych przez Polaków, m.in. po to, aby z większą precyzją wspierać planowane budowy kolejnych ścieżek czy stacji rowerowych.
Dodatkowym rozwiązaniem, które firma planuje wprowadzić w warszawskim systemie Veturilo w nowym sezonie, będzie możliwość parkowania rowerów poza stacjami w wyznaczonych do tego miejscach, a nie tylko w stojakach rowerowych przy stacjach.