Pierwsze Audi Q8 e-tron zjeżdża z linii produkcyjnej w fabryce w Brukseli. Oznacza to początek ery dla nowego topowego modelu w gamie elektrycznych SUV-ów Audi. Od 2018 roku dostarczono łącznie około 160 000 sztuk pierwszego elektrycznego modelu Audi.

  • W fabryce w Brukseli ruszyła produkcja Audi Q8 e-tron
  • Dotychczas Audi sprzedało 160 000 sztuk modelu e-tron
  • Audi Q8 e-tron będzie dostarczane z certyfikatem neutralności węglowej netto

Audi Q8 e-tron produkowane w Brukseli

Audi rusza z produkcją elektrycznego modelu Audi Q8 e-tron w swoim zakładzie w Brukseli. Audi skupia się na przekształcaniu produkcji od wewnątrz, mając na celu zwiastowanie przyszłości produkcji w Audi – czyli „360factory”. Bruksela jest wzorem dla niektórych obszarów tej innowacyjnej koncepcji zakładu. Zarząd podkreśla, że Bruksela dostarcza cennych spostrzeżeń dotyczących ukierunkowanych programów kwalifikacji pracowników.

Dzięki zwiększonej wydajności i zasięgowi, a także wyostrzonej stylistyce, nowe Audi Q8 e-tron jest silnym wyrazem elektromobilności. Zakład w Brukseli wykonała cenną pracę. Wyciągamy wnioski z naszych doświadczeń związanych z dostarczeniem około 160 000 pojazdów na całym świecie. W kolejnym kroku wykorzystamy te doświadczenia, aby zwiększyć produkcję akumulatorów w Ingolstadt – mówi członek zarządu Audi ds. produkcji i logistyki Gerd Walker.

Audi rusza z produkcją modelu elektrycznego Audi Q8 e-tron w Brukseli
Audi rusza z produkcją modelu elektrycznego Audi Q8 e-tron w Brukseli
Audi rusza z produkcją modelu elektrycznego Audi Q8 e-tron w Brukseli
Audi rusza z produkcją modelu elektrycznego Audi Q8 e-tron w Brukseli

Zakład Audi w Brukseli

Audi Q8 e-tron dotrze do klientów w Europie i Stanach Zjednoczonych jako samochód z certyfikatem neutralności węglowej netto. Od 2025 roku, produkcja we wszystkich zakładach Audi będzie neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla, w ramach firmowego programu ekologicznego „Mission:Zero”.

Zakład w Brukseli został nazwany w 2020 roku przez stowarzyszenie pracodawców Agoria „Fabryką Przyszłości”. Wyróżnienie to fabryka otrzymała po raz pierwszy w roku 2018. Od momentu rozpoczęcia produkcji modelu Audi e-tron, belgijski zakład został uznany za pierwszą na świecie certyfikowaną, neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla, wysokonakładową fabrykę w segmencie premium. 

Audi rusza z produkcją modelu elektrycznego Audi Q8 e-tron w Brukseli
Audi rusza z produkcją modelu elektrycznego Audi Q8 e-tron w Brukseli
Audi rusza z produkcją modelu elektrycznego Audi Q8 e-tron w Brukseli
Produkcja modelu elektrycznego Audi Q8 e-tron w Brukseli

Fabryka Audi w Brukseli i energia z OZE

Już w 2012 roku zakład przeszedł na prąd pochodzący ze źródeł odnawialnych. Audi Brussels zainstalowało na terenie zakładu m.in. jeden z największych w regionie systemów fotowoltaicznych, obejmujący 107 000 metrów kwadratowych. System ten generuje rocznie około 9000 megawatogodzin prądu. Wystarcza to do naładowania około 90 000 sztuk Audi Q8 e-tron i zmniejszenia emisji dwutlenku węgla o 1881 ton. Firmy dostarczające ogniwa akumulatorowe są z kolei zobowiązane do wykorzystywania w produkcji wyłącznie odnawialnych źródeł energii. 

Elektryczne silniki transportowane są z Węgier do Brukseli transportem towarowym. Od maja 2022 roku, Audi korzysta z transportu kolejowego na około 1300-kilometrowej trasie, co jest decyzją zmniejszającą emisję dwutlenku węgla o około 2 600 ton rocznie.

Audi AG jest właścicielem belgijskiego obiektu od 2007 roku. Po jego nabyciu, Audi Brussels przekształciło zakład w celu produkcji Audi A1 – ówczesnej nowości w ofercie modelowej Audi. W roku 2018 narodziło się Audi e-tron, a już w roku 2021, Audi Brussels wyprodukowało 43 866 samochodów całkowicie elektrycznych. Począwszy od drugiej połowy 2023 roku, ponad 3 000 pracowników będzie zajmować się produkcją Audi Q4 e-tron.

Produkcja modelu elektrycznego Audi Q8 e-tron w Brukseli
Produkcja modelu elektrycznego Audi Q8 e-tron w Brukseli

Nowe Audi Q8 e-tron ze zwiększoną wydajnością

Zoptymalizowana koncepcja napędu nowego Audi Q8 e-tron, poprawiona aerodynamika oraz wyższa wydajność ładowania i pojemność akumulatorów skutkują zwiększonym zasięgiem do 582 kilometrów w SUV-ie i do 600 kilometrów w Sportbacku (wg WLTP). Audi wykorzystuje również materiały pochodzące z recyklingu w niektórych komponentach Audi Q8 e-tron

Odświeżona wersja Audi Q8 e-tron pojawiła się na początku listopada 2022 roku. Przy długości pojazdu wynoszącej 4,915 metra, szerokości 1,937 metra i wysokości 1,619 metra dla Sportbacka i 1,633 metra dla SUV-a, Audi Q8 e-tron oferuje maksymalną ilość miejsca i komfortu. SQ8 e-tron i SQ8 Sportback e-tron są niższe o dwa milimetry i szersze o 39 milimetrów. 

Rozstaw osi wynoszący 2,928 metra zostawia sporo miejsca na nogi także na tylnych siedzeniach. Audi Q8 e-tron posiada bagażnik o pojemności 569 litrów dla SUV-a i 528 litrów dla Sportbacka. Do dyspozycji są także 62 litry w przednim schowku.

Produkcja modelu elektrycznego Audi Q8 e-tron w Brukseli
Produkcja modelu elektrycznego Audi Q8 e-tron w Brukseli

Nowe Audi Q8 e-tron — większa pojemność akumulatora i wyższa wydajność ładowania

Do wyboru są dwie wielkości akumulatorów. Akumulator modelu Audi Q8 50 e-tron ma pojemność 89 kilowatogodzin netto (95 kWh brutto), natomiast mocniejsze wersje Q8 55 e-tron i SQ8 e-tron mają baterię o pojemności 106 kWh netto (114 kWh brutto). Dzięki dostosowaniu systemu zarządzania akumulatorami wzrosła również pojemność akumulatorów możliwa do wykorzystania przez klientów. Na stacji ładowania o dużej mocy, Audi Q8 50 e-tron osiąga maksymalną wydajność ładowania 150 kW. W przypadku Q8 55 e-tron i SQ8 e-tron maksymalna wydajność ładowania wzrasta do nawet 170 kW. Akumulator, można naładować w zakresie od dziesięciu do 80 procent, w czasie niższym niż 31-minut – w idealnych warunkach odpowiada to zasięgowi do 420 kilometrów (według WLTP). Na stacji ładowania AC lub wallboxie, Audi Q8 e-tron ładuje się z mocą do 11 kW

Zobacz też: Porsche Taycan Turbo S bije rekord na torze Nürburgring

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię