Elektryczne Porsche Cayenne stanie się czwartą linią modelową Porsche z całkowicie elektrycznym układem napędowym. Producent samochodów sportowych chce produkować elektrycznego Cayenne w Bratysławie.

  • Elektryczne Porsche Cayenne będzie budowane w Bratysławie
  • W 2024 roku na rynku pojawi się elektryczny Porsche Macan
  • Elektryczne Porsche Cayenne będzie czwartym elektrycznym Porsche

Nowe elektryczne Porsche Cayenne z Bratysławy

Elektryczne Porsche Cayenne powstanie w fabryce w Bratysławie należącej do Volkswagen Slovakia. Zakład przygotowuje się obecnie do rozpoczęcia seryjnej produkcji gruntownie zmodernizowanego modelu Cayenne. Po premierze w 2017 r., Porsche znacznie zmodernizowało trzecią generację SUV-a, podejmując daleko idące działania wpływające na jego układ napędowy, podwozie, design, wyposażenie i łączność.

Inżynierowie z Centrum Rozwoju Porsche w Weissach dokonali istotnych korekt w systemie podwozia samochodu. 

Porsche Cayenne czwartym elektrycznym Porsche

Po elektrycznym Porsche Taycan (od 2019 roku), Macan (w 2024 roku) i 718 (w połowie dekady) Cayenne stanie się czwartą linią modelową producenta samochodów sportowych z całkowicie elektrycznym układem napędowym. Porsche zapowiedziało już na drugą połowę dekady kolejny całkowicie elektryczny SUV powyżej Cayenne. Model ten będzie produkowany w fabryce Porsche w Lipsku.

— Zakład w Bratysławie wykonał w ostatnich latach znakomitą pracę i otrzymał kilka nagród. Przyszłe Cayenne będzie pierwszym w pełni elektrycznym SUV-em, który będzie tam produkowany. Jestem pewien, że tamtejszy zespół będzie skrupulatnie przygotowany i doprowadzi nową generację na linię startu – gdy nadejdzie odpowiedni czas – w charakterystycznej dla Porsche jakości — Albrecht Reimold, członek zarządu ds. produkcji i logistyki w Porsche. 

Porsche Cayenne — 20 lat na rynku

Porsche Cayenne obecne jest na rynku od ponad 20 lat. Z liczbą 95 604 dostarczonych egzemplarzy w jubileuszowym roku 2022, Cayenne odnotowało największy popyt wśród wszystkich linii modelowych Porsche.

Od momentu rozpoczęcia produkcji w 2002 roku Cayenne jest ściśle związany z Bratysławą. W początkowym okresie lakierowane nadwozia były stamtąd wysyłane do Lipska. Wraz z trzecią generacją SUV-a, w 2017 roku produkcja przeniosła się w całości do Bratysławy. Od tego czasu w tym miejscu powstają modele z silnikami spalinowymi i hybrydowymi układami napędowymi typu plug-in.

Elektryczne Porsche Macan już w 2024 roku

Elektryczny Macan jest już w fazie końcowej prac i ma trafić na rynek do 2024 roku. Z kolei całkowicie elektryczne Porsche 718 pojawi się w połowie lat dwudziestych. Auto od momentu wprowadzenia będzie dostępne wyłącznie jako model elektryczny. W późniejszym czasie na rynku pojawi się całkowicie elektryczny Cayenne. 

Co więcej, Porsche zamierza poszerzyć swoją linię produktów poprzez wprowadzenie całkowicie elektrycznego SUV-a, który będzie pozycjonowany powyżej Cayenne. Koncepcja nowego SUV-a prawdopodobnie zapewni wysokie osiągi i będzie zawierała funkcje zautomatyzowanej jazdy. Pojazd zostanie zbudowany na platformie SSP Sport, opracowanej przez Porsche.

Porsche i auta elektryczne

Porsche przyspiesza swoje dążenie do elektromobilności, mając jasno określoną mapę drogową. Do 2025 r. ponad połowa wszystkich sprzedawanych nowych samochodów Porsche będzie zelektryfikowana – w pełni lub jako hybrydy plug-in. Celem firmy jest, aby do 2030 roku ponad 80 proc. nowych samochodów stanowiły modele całkowicie elektryczne. Jednym z narzędzi, które Porsche wykorzystuje do realizacji tych ambicji, jest Premium Platform Electric (PPE).

Nowa platforma Porsche do aut elektrycznych

Platforma PPE pozwoli Porsche wprowadzić na rynek wysokonakładowe modele o wyjątkowych standardach technicznych, a tym samym zelektryfikować kluczową część swojego portfolio. Porsche i Audi wspólnie opracowały architekturę dla samochodów całkowicie elektrycznych, która pozwala na uzyskanie licznych zalet platformy czysto elektrycznej, takich jak pakowność i przestronność, a jednocześnie zapewnia szerokie pole manewru w zakresie rozstawu osi, rozstawu kół i prześwitu, dzięki czemu nadaje się do budowy wielu modeli.

Elektryczne Porsche Macan na nowej platformie

Całkowicie elektryczny Macan będzie pierwszym modelem Porsche zbudowanym na platformie PPE. Dzięki architekturze 800 V najnowocześniejszym akumulatorom i systemowi zarządzania ładowaniem oraz silnikowi elektrycznemu najnowszej generacji, następca kompaktowego SUV-a będzie najbardziej sportowym modelem w swoim segmencie, oferującym możliwość pokonywania długich dystansów i wydajne szybkie ładowanie.

Akumulator w elektrycznym Porsche Macan

Elektryczne Porsche Macan mają mieć w podwoziu akumulator litowo-jonowy o łącznej pojemności około 100 kWh, wyposażony w wysokowydajną technologię akumulatorów i ładowania. Akumulator będzie się składał z dwunastu pryzmatycznych modułów ogniw o proporcjach mieszania niklu, kobaltu i manganu wynoszących 8:1:1, co pozwoli uzyskać większą gęstość energii. W wydajnej stacji szybkiego ładowania poziom naładowania baterii można zwiększyć z 5 do 80 procent w czasie krótszym niż 25 minut.

Platforma PPE pozwoli Porsche wprowadzić na rynek wysokonakładowe modele o wyjątkowych standardach technicznych, a tym samym zelektryfikować kluczową część swojego portfolio.

Więcej miejsca w samochodzie

Porsche i Audi wspólnie opracowały architekturę dla samochodów całkowicie elektrycznych, która pozwala na uzyskanie licznych zalet platformy czysto elektrycznej, takich jak pakowność i przestronność, a jednocześnie zapewnia szerokie pole manewru w zakresie rozstawu osi, rozstawu kół i prześwitu, dzięki czemu nadaje się do budowy wielu modeli.

Ładowanie nowego Porsche

W pełni elektryczne Porsche Macan po raz pierwszy wykorzysta „ładowanie bankowe”, jeśli stacja będzie korzystać z technologii 400 V. Zanim rozpocznie się właściwy proces ładowania, w akumulatorze automatycznie włączą się odpowiednie przełączniki (bramki) wysokiego napięcia. To skutecznie rozdziela akumulator 800 V na dwa akumulatory 400 V, z których każdy może być ładowany równolegle na jednej stacji ładowania 400 V bez konieczności stosowania dodatkowego boostera HV.

W razie potrzeby przed wspólnym ładowaniem wyrównywane są stany naładowania obu połówek akumulatora. Innowacyjnie zapakowane są również komponenty elektroniczne: Porsche opatentowało Integrated Power Box, który łączy w sobie pokładową ładowarkę AC, podgrzewacz wysokiego napięcia oraz konwerter DC/DC, redukując koszty i oszczędzając miejsce.

Jeszcze przed zbudowaniem pierwszych prototypów Macana, Porsche kompleksowo przetestowało cały elektryczny układ napędowy, w tym akumulator, na stanowisku badawczym systemu wysokiego napięcia znajdującym się w budynku testów napędowych Weissach Development System, który został otwarty latem 2019 roku.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię