W Kopenhadze przybędzie 1000 punktów ładowania samochodów elektrycznych. Stolica Danii zakończyła pierwszy przetarg i podpisała umowy z trzema operatorami.

  • Kopenhaga zbuduje 1000 stacji ładowania
  • Stolica Danii rozstrzygnęła pierwszy przetarg
  • Kopenhaga chce od 2025 roku posiadać transport miejski oparty wyłącznie na autobusach elektrycznych

Więcej stacji ładowania w Kopenhadze

Kopenhaga zbuduje kolejnych 1000 punktów ładowania samochodów elektrycznych. Miasto zakończyło właśnie pierwszy przetarg. Administracja przy udzielaniu zamówień na instalację stacji ładowania skupiła się na cenie ładowania dla użytkowników, czasie ich powstania, zrównoważonym rozwoju i środowisku, a także kwocie, jaką jest w stanie zapłacić za wynajem danego obszaru.

Administracja Techniczna i Środowiskowa otrzymała oferty od siedmiu oferentów, z których wszyscy spełnili warunki określone w dokumentacji przetargowej. Trzema zwycięskimi podmiotami są: Clever A/S, OK A.m.b.A oraz E.ON Drive Infrastructure, które w tej kolejności uzyskały najwięcej punktów na podstawie kryteriów.

Burmistrz ds. technologii i środowiska Line Barfod jest zadowolony z pomyślnego przebiegu procesu:

— W Kopenhadze jesteśmy zgodni co do tego, że zrównoważony rozwój i środowisko muszą mieć duże znaczenie, gdy tego typu zadanie jest realizowane. Położyliśmy nacisk na cenę, jaką będą musieli płacić mieszkańcy, dzięki czemu czynimy zieloną transformację jeszcze atrakcyjniejszą — mówił Line Barfod odpowiadający w urzędzie miasta za sprawy technologii i środowiska. 

W nadchodzącym okresie administracja podejmie dialog ze zwycięskimi operatorami na temat lokalizacji nowych stacji ładowania

Kopenhaga całkowicie na autobusach elektrycznych 

W lutym media obiegła informacje mówiąca, że Kopenhaga i Frederiksberg wycofują autobusy z silnikami diesla i przechodzą na autobusy o zerowej emisji do 2025 roku. Oba miasta połączyły siły, aby zreorganizować funkcjonowanie linii autobusowych, w szczególności linii 12, 21, 33, 37 i 78, które nadal korzystają z autobusów z silnikiem diesla. Przejście na autobusy elektryczne w Kopenhadze spowoduje redukcję około 17 000 ton emisji CO2 rocznie z samych usług okrężnego transportu publicznego.

W 2019 roku miasto Kopenhaga zobowiązało się do przekształcenia wszystkich linii autobusowych obsługiwanych przez gminę w autobusy zeroemisyjne do 2025 roku. Obecnie 13 linii w stolicy Danii korzysta z autobusów zeroemisyjnych, a dodatkowe dziewięć linii ma się przejść na ten napęd do grudnia 2023 r., obejmując w ten sposób 57 proc. transportu miejskiego. Kolejne 12 linii dokona transformacji do końca 2025 r., co daje łącznie 34 linie autobusowe lub około 90 proc. transportu miejskiego. Pozostałe 10 proc. obejmuje linie autobusowe 12, 21, 33, 37 i 78.

Frederiksberg ma 11 linii autobusowych, a do końca 2023 r. 57 proc. autobusów zostanie przestawionych na napęd elektryczny. Do końca 2025 r. ponad 90 proc. operacji autobusowych będzie opierać się na napędzie bezemisyjnym.

Kopenhaga wypłaci rekompensatę

Umowy na pięć ostatnich linii autobusowych w Kopenhadze, które obecnie korzystają z autobusów z silnikami spalinowymi, wygasną po 2025 r. Aby osiągnąć pełną zeroemisyjność transportu w tym terminie, gminy zażądały od operatora transportu Movia zaprzestania eksploatacji pozostałych linii spalinowych przed końcem umowy, oferując rekompensatę. Gmina Kopenhaga wypłaci 34-44 mln koron duńskich w latach 2025-2029, natomiast gmina Frederiksberg zrekompensuje to kwotą 3,4-5 mln koron duńskich.

W 2019 roku gmina Kopenhaga wpisała do swojego budżetu cel, jakim jest przebudowa wszystkich linii autobusowych na terenie gminy, na autobusy zeroemisyjne do 2025 roku. Cel ten został również uwzględniony w umowie o współpracy klimatycznej w zakresie ekologicznego transportu publicznego podpisanej z rządem w 2020 r.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię