Samochody Seata mają za sobą dobry rok. Hiszpańska marka przedstawiła wyniki za rok 2022 oraz ujawnił plany związane z rozwojem firmy. W ubiegłym roku przychody firmy wzrosły o 14 proc., z 9 256 mln euro do 10 513 mln euro. Był to tym samym drugi najwyższy poziom przychodów w 73-letniej historii firmy, tuż za rekordowymi wynikami z 2019 r.

  • Przychody Seata w 2022 roku sięgnęły 10,5 mld euro
  • CUPRA chce do 2030 roku stać się jedną z 100 najlepszych globalnych marek motoryzacyjnych
  • Seat sprzedał w pierwszych dwóch miesiącach 2023 roku 71 tys. samochodów

Samochody Seata miały dobry 2022 rok

Samochody Seata miały dobry 2022 rok. Zeszłoroczny zysk wzrósł o 550 mln euro, wynosząc łącznie 179 mln euro. Oznacza to poprawę zwrotu ze sprzedaży o 5,7 proc.. Zysk netto wzrósł natomiast o 324 mln euro, osiągając wartość 68 mln euro (2021: -256 milionów euro).

– Rok 2022 był okresem wielu zmian i wyzwań. W tym czasie podjęliśmy decyzje, które zdefiniują naszą historię w nadchodzących latach. Naszym priorytetem było skupienie się na marce CUPRA, wprowadzenie nowego planu redukcji kosztów i przekształcenie sposobu pracy, co było niezbędne dla zapewnienia długoterminowej stabilności firmy. SEAT S.A. zrobił w ostatnim czasie ogromny krok naprzód w kierunku elektryfikacji, gdy razem z Volkswagen Group i PowerCo w ramach projektu Future: Fast Forward zobowiązaliśmy się zainwestować 10 mld euro w przekształcenie Hiszpanii w światową stolicę samochodów elektrycznych – powiedział Wayne Griffiths, dyrektor generalny Seata.

Samochody Seata wchodzą w nową erę

Seat pozytywnie rozpoczął rok 2023, z zadowalającym wynikiem 71,5 tys. dostarczonych aut w pierwszych dwóch miesiącach okresu finansowego. Oznacza to wzrost o 27 proc. r/r i stanowi podstawę do prognozowania większej sprzedaży w 2023 roku.

Dostawy samochodów marki Seat wzrosły o 12 proc., podczas gdy marka CUPRA odnotowała wykładniczy wzrost o 75 proc. Wynik EBITDA przedsiębiorstwa wzrósł z 278 mln euro w 2021 roku do 798 mln euro przed jednorazowymi kosztami restrukturyzacyjnymi. Jest to najwyższy poziom w ciągu ostatnich 5 lat. Firma kontynuowała swoją strategiczną ścieżkę kapitałową, z 880 mln euro przeznaczonymi na inwestycje, badania i rozwój w 2022 roku.

— Struktura biznesowa SEAT S.A. jest dzisiaj bardziej stabilna, jednak nie powstrzymuje nas to przed dalszymi staraniami, aby stawała się jeszcze mocniejsza. Chociaż wolumen sprzedanych samochodów w 2022 roku był o 4 proc. niższy niż w 2021 roku z powodu braku półprzewodników, to nasz obrót wzrósł o 14 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Sytuacja firmy została poprawiona dzięki zwiększeniu liczby sprzedanych samochodów marki CUPRA, agresywnej strategii zarządzania przychodami, redukcji kosztów ogólnych i poprawie wydajności — powiedział David Powels, wiceprezes ds. finansów i IT w SEAT.

2023 rokiem transformacji Seata

Transformacja Seata z technologii spalinowej na elektryczną otwiera nowy rozdział w historii firmy. Podczas corocznej konferencji prasowej firma ogłosiła przyspieszenie kluczowych projektów, w tym własnej elektryfikacji, transformacji organizacyjnej oraz rozwój i ekspansję marki CUPRA w 2023 roku.

Na drodze do stania się bardziej zrównoważoną firmą, w 2023 roku Seat wprowadzi w życie nową strategię ESG. Jednym z głównych filarów działań będzie rozwój centrum gospodarki o obiegu zamkniętym, który umożliwi firmie pełne wykorzystanie potencjału, jaki oferują samochody elektryczne poprzez projekty przemysłowe dotyczące ponownego wykorzystania oraz recyklingu. SEAT S.A. wprowadzi również zrównoważony plan przemysłowy dla centrum w Barcelonie, gdzie znajduje się siedziba firmy.

Ekspansja marki CUPRA do 2030 roku

CUPRA ma ambicję, by stać się jedną z 100 najlepszych globalnych marek motoryzacyjnych do 2030 roku. Już w 2023 r. marka planuje otwarcie nowego CUPRA Studio w Berlinie, Madrycie, Manchesterze i Paryżu. Hiszpański producent rozważa także wejście na rynek Ameryki Północnej. Ponadto, w 2023 roku firma zatrudni 500 nowych CUPRA Masterów, aby zwiększyć ich całkowitą liczbę do 2 tys. na całym świecie.

Marka przygotowuje się także do największej ofensywy produktowej, która rozpocznie się w 2024 roku z wprowadzeniem modeli CUPRA Tavascan i CUPRA Terramar, a następnie w 2025 roku CUPRA UrbanRebel. Nowe modele pozwolą jej wejść do nowych segmentów, podbić światowe rynki oraz osiągnąć średnioterminowy cel sprzedaży 500 tys. samochodów rocznie.

Zobacz też: Działanie mapy Google HD w Volvo

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię