Elektryczne Volvo mają za sobą dobry drugi kwartał 2023 roku. Firma sprzedała o 178 proc. więcej tego typu aut, niż przed rokiem. Przychody firmy rosną aż o 43 proc. rdr.
Elektryczne Volvo — rośnie sprzedaż
Sprzedaż elektrycznych Volvo wzrosła w ciągu kwartału o 178 procent rok do roku. Stanowiły one 16 procent udziały w sprzedaży. Nowo wprowadzone na rynek w pełni elektryczne samochody – modele SUV Volvo EX90 i EX30 – jak dotąd nie przyczyniły się do wyników firmy w 2023 roku. Gdy auta te trafią na drogi, zwiększą sprzedaż samochodów w pełni elektrycznych. Pomogą także w osiągnięciu celu, jakim jest pełna elektryfikacja oferty do 2030 roku.
Chociaż firma dostarczyła więcej samochodów w pełni elektrycznych w ciągu kwartału, nie odbiło się to widocznie na marży w segmencie aut elektrycznych. Lit stosowany w tych samochodach pochodził z okresu, gdy ceny pierwiastka były na szczytach pod koniec 2022 roku.
Poprawa wyników Volvo
Volvo w drugim kwartale 2023 roku odnotowało 39-procentowy wzrost zysku operacyjnego, do poziomu 6,4 mld koron szwedzkich. Był to wzrost o 6,3 procent. Wynik ten osiągnięto pomimo odpisania rezerwy w wysokości 0,9 mld koron, związanej z programem zwolnień grupowych ogłoszonym w maju. Bez tej pozycji marża EBIT, wyniosła w drugim kwartale 7,2 procent.
EBIT firmy, po uwzględnieniu spółek joint venture i jednostek stowarzyszonych, sięgnął 5 mld koron. Było to wartością niższą w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Wynika to głównie z tego, że pozytywny wpływ na EBIT grupy za II kwartał 2022 roku miały jednorazowe efekty księgowe notowań marki Polestar na giełdzie Nasdaq w Nowym Jorku.
Wprowadzając nowe elektryczne samochody z roku modelowego 2024 o lepszym zasięgu niż istniejące modele, Volvo proaktywnie wycofało zapasy samochodów z roku modelowego 2023.
Szwedzka firma w drugiej połowie 2023 roku skorzysta na niższych cenach litu, ale także odczuje skutki wyższych cen samochodów. W związku z tym nadchodzące kwartały mają przynieść poprawę marż na samochodach w pełni elektrycznych.
Nowe elektryczne modele Volvo
W zeszłym miesiącu Volvo zaprezentowało także w pełni elektryczny model EX30, swój pierwszy mały SUV. Tym samochodem firma wkracza w nowy, ważny segment i grupę demograficzną klientów. Spodziewa się w niej szybkiego wzrostu w nadchodzących latach. Volvo spodziewa się, że EX30 przyczyni się również do wzrostu rentowności firmy w zakresie samochodów w pełni elektrycznych. Oczekiwane marże brutto przypadające na samochód mają być w przedziale od 15 do 20 procent.
W maju Volvo zwiększyło również nacisk na globalną inicjatywę optymalizacji kosztów i efektywnego gospodarowania zasobami. Plan uruchomiono pod koniec ubiegłego roku. Obejmowało on globalny program zwolnień około 1300 stanowisk biurowych w Szwecji, w ramach obniżenia kosztów i zwiększenia wydajności w ramach globalnych operacji.
Celem takich działań jest ustanowienie bardziej wydajnej i zrównoważonej bazy kosztowej na przyszłość poprzez restrukturyzację i zmianę sposobów pracy
Volvo odnotowało przychody w wysokości 102,2 mld koron szwedzkich, co stanowi wzrost o 43 procent w porównaniu z tym samym okresem w 2022 r.
Transformacja Volvo
Volvo kontynuowało swoją transformację w minionym kwartale. W czerwcu osiągnięto kolejny kluczowy kamień milowy. Wielka Brytania stała się pierwszym rynkiem, który w pełni przekształcono tradycyjną działalność hurtową w model handlu ukierunkowanego bezpośrednio na konsumenta.
Wiedza zdobyta podczas transformacji handlowej w Wielkiej Brytanii będzie miała kluczowe znaczenie, ponieważ w nadchodzących latach firma planuje w pełni podobną transformację przeprowadzić na innych rynkach. W ten sposób działanie sieci handlowej ma stać się wydajniejsze i bardziej opłacalne.