Herb Porsche jest dziś jednym z najpopularniejszych znaków towarowych na świecie. Od 1952 roku zdobi każdy sportowy samochód z Zuffenhausen. Skąd jednak wziął się pomysł na jego powstanie? Ślady prowadzą do Nowego Jorku na początku lat 50. XX wieku.
- Herb Porsche ma 71 lat
- Pierwszy raz pojawił się na kierownicy samochodu w 1952 roku
- Herb Porsche zaprojektował projektant Porsche – Franz Reimspieß
Herb Porsche na samochodach
Dziś herb Porsche jest jednym z najpopularniejszych znaków towarowych na świecie. Po raz pierwszy ozdobił on samochód marki z Zuffenhausen w 1952 roku. Zainspirowany pieczęcią miejską Stuttgartu, herb przedstawia w swoim centrum ryczącego konia i jest obramowany konturami złotej tarczy. Powyżej nazwy miasta znajdują się kolory państwowe – czerwony i czarny – oraz stylizowane poroże, które pochodzi z herbu Wirtembergii. Herb zdobi napis „Porsche”, który pełni rolę dachu.
Od 1948 r. na masce każdego samochodu sportowego z Zuffenhausen znajdował się napis „Porsche”. Pomysł zastosowania oryginalnego znaku towarowego w modelu 356 pojawia się dopiero za trzy lata. W marcu 1951 r. Porsche i Ottomar Domnick, lekarz ze Stuttgartu, a jednocześnie klient marki, zwrócili się do niemieckich uczelni artystycznych w ramach konkursu na projekt nowego herbu. Nagrodą główną było 1000 marek. Jednak żaden z projektów nie zyskał ich uznania. Pomysł zyskuje jednak na popularności w Nowym Jorku, z dala od producenta samochodów sportowych.
Herb Porsche i kluczowa rola Maksa Hoffmana
Ostatecznie to urodzony w Austrii Max Hoffman, właściciel Hoffman Motor Company, dał ostateczny impuls ws finalnego wyglądu herbu niemieckiej marki. Hoffman specjalizował się w imporcie europejskich samochodów sportowych i zdążył już wówczas zdobyć silną pozycję na rynku. Samochody, które sprowadzał do swojego salonu zaprojektowanego przez popularnego architekta Franka Lloyda Wrighta, w kolejnych etapach podbijały amerykańskie drogi na szeroką skalę.
Niedługo po sprowadzeniu pierwszego Porsche 356 do USA, samochód zdobył nagrodę za najciekawszy samochód na Concours d’Élégance w Watkins Glen w Nowym Jorku. Podczas kolacji biznesowej z Ferrym Porsche w Nowym Jorku pod koniec 1951 r. importer ponownie poruszył temat opracowania atrakcyjnego znaku, który zbuduje jeszcze większą tożsamość.
Wygląd herbu Porsche
27 grudnia 1951 roku Ferry Porsche zapisuje następujące słowa: „Piasta kierownicy z napisem „Porsche” i herbem Stuttgartu lub czymś podobnym„. Po powrocie do Niemiec zleca projektantowi Porsche – Franzowi Xaverowi Reimspießowi – zaprojektowanie znaku towarowego, który symbolicznie odzwierciedlałby korzenie firmy, a także jakość i dynamikę produktów.
W 1952 r. zadebiutował na piaście kierownicy modelu 356, od 1954 r. ozdobił także maskę samochodu Porsche, a od 1959 r. kołpaki.