Maserati oficjalnie zaprezentowało swoje nowe GranTurismo. Dostępny jest napęd są elektryczny, ale też i spalinowy. Historia modelu rozpoczęła się 75 lat temu od Maserati A6 1500.

  • Maserati pokazało oficjalnie nową odsłonę GranTurismo
  • Maserati pokazało auto elektryczne GranTurismo Folgore
  • Maserati Folgore zostało pokazane na ulicach Rzymu już w kwietniu 2022 roku

Nowe Maserati GranTurismo

Maserati GranTurismo coupé zarówno w wersji z mocnym silnikiem spalinowym, jak i wersji elektrycznej stanowi punkt odniesienia, ucieleśniając koncepcję „inni tylko podróżują”. Model ten przenosi markę Maserati w przyszłość: włoska marka pokazała pierwszy samochód w swojej historii, w którym zastosowano w 100 proc. elektryczny układ napędowy.

Projekt GranTurismo ma stanowić idealną równowagę między pięknem i funkcjonalnością. Zachowano w nim klasyczne proporcje samochodów marki: długą maską i centralną częścią nadwozia przeciętą przez błotniki. Linia dachu Maseratidynamicznie opada ku tyłowi, by podkreślić krzywiznę słupka, na którym widnieje logo Trident.

Opracowane w Laboratorium Innowacji Maserati i produkowane w centrum produkcyjnym Mirafiori w Turynie, GranTurismo jest w 100 proc. produkowane we Włoszech i uosabia „włoski luksus”.

Maserati GranTurismo Trofeo
Maserati GranTurismo Trofeo
Maserati GranTurismo Trofeo
Maserati GranTurismo Trofeo
Maserati GranTurismo Trofeo
Maserati GranTurismo Trofeo

Maserati GranTurismo — napęd

Nowe coupé Maserati wyposażone jest w silnik V6 Nettuno, dostępny w dwóch wersjach: Modena, z 3,0-litrowym V6 Nettuno Twin Turbo o mocy 490 KM oraz w wysokowydajnej wersji Trofeo, opartej na tym samym silniku, ale ulepszonym do maksymalnej mocy 550 KM.

Alternatywnie, Maserati GranTurismo Folgore przyjmuje układ napędowy oparty w 100 proc. na baterii elektrycznej. System Folgore oparty jest na technologii 800 V i został opracowany z wykorzystaniem najnowocześniejszych rozwiązań zaczerpniętych z Formuły E. Oferuje on doskonałe osiągi, dzięki trzem potężnym silnikom z magnesami trwałymi o mocy 300 kW.

Akumulator ma pojemność 92,5 kWh. Specyficzna konfiguracja i innowacyjny układ baterii Maserati skutkują ograniczeniem wysokości pojazdu do 1353 mm, bez uszczerbku dla jego sportowego charakteru. Kształt pakietu baterii, znany jako „T-bone”, wpisuje się w podejście Maserati „zero kompromisów” i pozwala uniknąć umieszczania modułów baterii pod siedzeniami, przenosząc je głównie w okolice tunelu środkowego.

Maserati GranTurismo Modena
Maserati GranTurismo Modena
Maserati GranTurismo Modena
Maserati GranTurismo Modena

Maserati GranTurismo i materiały

Nowy model Maserati jest wynikiem projektu, który wykorzystuje lekkie materiały, takie jak aluminium i magnez, wraz z wysokowydajną stalą. Takie podejście wymagało stworzenia nowych procesów produkcyjnych. To podejście Maseratijest połączone z nową architekturą elektryczno-elektroniczną Atlantis High, opartą na komunikatach canFD wysyłanych z prędkością do 2 ms. System jest również wyposażony w zaawansowane funkcje cyberbezpieczeństwa poziomu 5 oraz flash-over-the-air. Punktem centralnym nowego Maserati jest główny sterownik Vehicle Domain Control Module (VDCM), składający się z oprogramowania zapewniającego kontrolę 360° wszystkich najważniejszych systemów samochodu.

Maserati GranTurismo Folgore
Maserati GranTurismo Folgore
Maserati GranTurismo Folgore
Maserati GranTurismo Folgore
Maserati GranTurismo Folgore

We wnętrzu, kabina Maserati GranTurismo wyposażona jest w systemy, w tym system multimedialny Maserati Intelligent Assistant (MIA), najnowszy system infotainment oraz wyświetlacz, który gromadzi główne funkcje w zintegrowanym interfejsie dotykowym, zegar cyfrowy i Heads-up Display (dostępny jako opcja).

Wrażenia dźwiękowe Maserati GranTurismo dopełnia system dźwiękowy Sonus faber 3D. Zaprojektowany i wykonany przez włoskich rzemieślników w dziedzinie dźwięku, system audio oferuje dwa poziomy dostosowania, dając mu do 19 głośników i dźwięk 3D o mocy do 1,195 W, dla głębi pola i prawdziwie wyjątkowej okrągłości dźwięku.*.

W chwili wprowadzenia na rynek Maserati GranTurismo jest również dostępne w wersji PrimaSerie 75th Anniversary Launch Edition — limitowanej serii wyposażonej w ekskluzywne elementy i poświęconej niedawnej 75. rocznicy powstania samochodu.

Maserati GranTurismo Folgore na ulicach Rzymu w kwietniu

W kwietniu 2022 roku włoskie Maserati po raz pierwszy zaprezentowało na drodze prototyp Maserati Gran Turismo Folgore Full-Electric Coupé. Auto zostało zaprezentowane w Rzymie przez dyrektora generalnego firmy Stellantisa – Carlosa Tavaresa – który poprowadził samochód z okazji odbywającego się w Rzymie dwudniowego wyścigu Formuły E.

Carlos Tavares dyrektor generalny Stellantisa za kierownicą elektrycznego Maserati GranTurismo Folgore
Carlos Tavares dyrektor generalny Stellantisa za kierownicą elektrycznego Maserati GranTurismo Folgore

Maserati Forlgore – Maserati idzie w stronę samochodów elektrycznych

Maserati chce być pierwszą włoską marką samochodów, która dokona pełnej transformacji w kierunku elektromobilności. Elektryczna ofensywa odbędzie się pod nazwą Maserati Folgore (po włosku:błyskawica). Maserati podało, że we wrześniu 2020 r. zakończyło modernizację marki i jest teraz gotowy do wprowadzenia na rynek Folgore, nowej w 100 proc. elektrycznej gamy samochodów.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię