BMW i5 zjeżdża już z linii produkcyjnej w fabryce BMW w Dingolfing. Zakład w Dolnej Bawarii, uruchomił produkcję trzeciego już w pełni elektrycznego modelu w ciągu dwóch lat. W 2023 r. fabryka będzie świętowała 50-lecie produkcji samochodów BMW. Wcześniej ruszyła tam produkcja BMW iX i BMW i7.
Produkcja BMW i5 ruszyła
BMW zakłada, że udział pojazdów czysto akumulatorowych w całkowitej produkcji w największym europejskim zakładzie produkcyjnym Grupy BMW wzrośnie w 2024 roku do ponad 40 proc. Bawarski producent chce w latach 2021-2024 zintegrować z siecią produkcyjną łącznie 15 w pełni elektrycznych pojazdów. Aby móc osiągnąć ten cel, BMW stawia na elastyczną architekturę i oferuje klientom na całym świecie większość swoich modeli z różnymi wariantami układu napędowego.
BMW serii 5 – podobnie jak wcześniej BMW serii 7 i BMW X1 – będzie dostępne z elektrycznym układem napędowym, silnikiem spalinowym lub w wersji hybrydy plug-in. Wymaga to dużej elastyczności, ale pozwala firmie efektywnie wykorzystać moce produkcyjne swoich fabryk.
Fabryka BMW w Dingolfing
BMW zainwestowało ponad miliard euro w produkcję modeli i5, i7 i iX w fabryce w Dingolfing. W nadchodzącym roku powstanie tam 300 000 samochodów elektrycznych. Duża część z nich będą stanowić modele BMW serii 5, chociaż zarówno BMW serii 5, jak i BMW serii 7 są również dostępne jako modele z silnikiem spalinowym i PHEV, podczas gdy iX jest modelem czysto elektrycznym.
Fabryka BMW w Dingolfing jest największym europejskim zakładem produkcyjnym Grupy BMW i obchodzi w tym roku 50-lecie działalności. Z około 12 mln pojazdów BMW zbudowanych w tej lokalizacji, 8 milionów, czyli dwie trzecie, to modele serii 5. Dokładnie 50 lat temu, we wrześniu 1973 roku, pierwszy samochód BMW zjechał z linii produkcyjnej. Był to model BMW 520i pierwszej generacji w kolorze mandarynkowym.
Od tego czasu fabryka w Dolnej Bawarii stała się jednym z najważniejszych miejsc w branży motoryzacyjnej i motorem rozwoju gospodarczego w regionie. Roczny koszt wynagrodzeń dla ponad 18 000 pracowników BMW w Dingolfing wynosi ponad miliard euro. Zakład współpracuje także z około 1000 dostawcami z Dolnej Bawarii. Oprócz inwestycji w fabrykę pojazdów w Dingolfing, od 2015 r. Grupa BMW przeznaczyła również ponad miliard euro na produkcję komponentów do elektrycznych układów napędowych w tej lokalizacji.
Nowe BMW i5
Nowe, elektryczne BMW i5 ma na swoim pokładzie ulepszoną technologię BMW eDrive piątej generacji. Bawarski koncern chce zawojować rynek dwoma wariantami tego samochodu. BMW i5 M60 xDrive łączy w sobie napęd o mocy do 442 kW/601 KM. Napęd na wszystkie koła zapewniają jednostki napędowe na przedniej, a także i tylnej osi. Po aktywacji funkcji M Sport Boost lub M Launch Control dają one moment obrotowy na poziomie do 820 Nm. Elektryczne BMW i5 M60 osiąga prędkość 100 km/h w zaledwie 3,8 sekundy. Z kolei prędkość maksymalna została ograniczona do 230 km/h.
Dostępne jest również BMW i5 eDrive40. Tutaj silnik napędza jedynie tylną oś i daje on moc rzędu 250 kW/340 KM. Wraz z funkcją Sport Boost lub Launch Control, daje to maksymalny moment obrotowy do 430 Nm. Samochód przyspiesza od zera do setki w 6 sekund. Prędkość maksymalna BMW i5 eDrive40 to 193 km/h.