Porsche w 2023 roku odnotowało poprawę wyników finansowych. Firma planuje największy rok wprowadzania produktów w swojej historii. Z czterema nowymi modelami producent samochodów sportowych będzie kontynuować ekspansję w 2025 roku.
Porsche w 2023 roku na plusie
W 2023 roku przychody Porsche ze sprzedaży wyniosły 40,5 miliarda euro. Oznacza to wzrost o 7,7 procent rdr. Zysk operacyjny grupy wzrósł o 7,6 procent do 7,3 miliarda euro, a przepływ gotówkowy z działalności operacyjnej w dziale motoryzacyjnym wyniósł 4 miliardy euro (w poprzednim roku było to 3,9 miliarda euro).
— Mieliśmy silny rok finansowy. 2024 rok będzie dla Porsche rokiem wprowadzania produktów. Wprowadzimy na rynek różnorodne samochody sportowe, które ucieszą naszych klientów na całym świecie. To pozwoli nam rosnąć przez kolejne lata — mówił przewodniczący zarządu Oliver Blume.
W roku obrotowym 2023 zysk na akcję zwykłą wyniósł 5,66 euro, a na akcję uprzywilejowaną 5,67 euro. Zgodnie z obowiązującą polityką dywidendy zarząd zaproponuje wypłatę dywidendy w wysokości 2,1 miliarda euro za rok obrotowy 2023.
— Nasze silne wyniki są wynikiem dużego popytu na nasze produkty i naszej surowej dyscypliny kosztowej – mówił Lutz Meschke, zastępca przewodniczącego zarządu i członek zarządu ds. Finansów i IT.
Nowe modele Porsche w 2024 roku
Cztery nowe modele sprawiają, że 2024 rok staje się rokiem produktów Porsche. W 2023 roku dostawy do klientów wzrosły o 3,3 procent do 320 221 pojazdów. Wyniki w różnych regionach sprzedaży były bardziej zrównoważone niż w poprzednim roku. Na tej podstawie Porsche planuje wprowadzenie na rynek w tym roku aż cztery nowych lub znacznie zmienione modele.
Nowe Porsche Panamera
Wszystko zacznie się od trzeciej generacji Porsche Panamera. Luksusowa limuzyna otrzyma mocniejsze jednostki napędowe. Zasadniczo zmodernizowana koncepcja sterowania oraz liczne innowacyjne technologie zaostrzają profil samochodu. Należy do nich nowe zawieszenie Porsche Active Ride, które łączy w sobie znacznie wyższy komfort jazdy z cechami sportowymi.
Hybrydowe Porsche 911 i nowe Cayenne
Aktualizacja produktu 911 jest zaplanowano na wczesne lato. Auto pojawi się z hybrydowym napędem. Zmodernizowane Porsche Cayenne trafił na rynek pod koniec 2023 roku. Trzecią generację luksusowego SUV-a znacznie zmodernizowano pod względem napędu, zawieszenia, designu, wyposażenia, a także koncepcji sterowania.
Porsche zobowiązuje się do połączenia trzech rodzajów napędów: wydajnych silników spalinowych, hybryd plug-in oraz innowacyjnych modeli całkowicie elektrycznych. Częścią strategii jest zachowanie jak największej elastyczności w produkcji różnych rodzajów napędów.
Porsche stawia na elektromobilność i partnerstwa
Z myślą o zmianach zachodzących w społeczeństwie, a także długoterminowych trendach, Porsche kontynuuje transformację w kierunku elektromobilności. W połowie dekady planowane jest wprowadzenie całkowicie elektrycznego modelu Porsche 718. Dołączy do niego całkowicie elektryczny Cayenne. Porsche planuje także rozszerzenie swojego portfolio produktowego o całkowicie elektrycznego SUV-a, który będzie pozycjonowany ponad model Cayenne.
Zupełnie nowy koncept samochodu opierać się będzie na platformie SSP Sport opracowanej przez Porsche i ma być produkowany w Lipsku. Jego wydajność, funkcje jazdy automatycznej, a także zupełnie nowe doświadczenie wnętrza mają na celu wykorzystanie nowego potencjału klientów – szczególnie w USA oraz w Chinach.
W pierwszym kwartale 2024 roku Porsche inwestowało masowo w partnerstwa cyfrowe i programowe. Obejmuje to pełne przejęcie zarządzania i doradztwa IT MHP, a także inwestycję w Applied Intuition. Firma z siedzibą w Silicon Valley wzmocni kompetencje Porsche w dziedzinie Car-IT i doświadczenia klienta. Rozpoczęto także współpracę rozwojową z firmą z Mountain View.
Paliwa syntetyczne i prognozy
W 2030 roku Porsche chce, by udział aut elektrycznych w sprzedaży sięgał ponad 80 procent. Dodatkowo Porsche skupia się także na e-paliwach. Odnawialne syntetyczne paliwa pozwalają silnikom spalinowym działać niemal neutralnie pod względem emisji dwutlenku węgla. Na świecie jest około 1,3 miliarda pojazdów z silnikami spalinowymi, a wiele z nich prawdopodobnie będzie w użyciu przez kolejne 30 lat lub więcej. Wspólnie z partnerami Porsche uruchomiło pierwszą komercyjną elektrownię e-paliw w Chile.
Dzięki kompleksowej odnowie gamy produktów w 2024 roku, a także wyższym amortyzacjom na koszty rozwoju i dalszym inwestycjom, Porsche AG oczekuje, że wskaźnik operacyjnego zysku ze sprzedaży Grupy będzie wynosił od 15 do 17 procent w całym roku 2024. Prognoza obejmuje założone przychody ze sprzedaży w przedziale od 40 do 42 miliardów euro.