Renault 5 e-tech electric to nowa odsłona kultowego modelu Renault 5. Auto ma nawiązywać do dziedzictwa tamtejszego modelu.
Renault 5 e-tech electric — powrót kultowego auta
Nowy Renault 5 E-Tech wciela w życie „retro-futurystyczny” design. Auto przywołuje nostalgiczne wspomnienia związane z modelem R5, jednocześnie wprowadzając elementy przyszłości. Według Laurensa van den Ackera, głównego projektanta, ten wybór projektowy ma na celu ustanowienie ikonicznej tożsamości dla Renault. Ma ona nawiązywać do lutowych modeli Mini, a także Porsche 911.
Decyzja o przyjęciu nowej formy R5 była strategicznym posunięciem, zainicjowanym przez dyrektora generalnego grupy, Lucę de Meo. Wiązało się to z koniecznością zastąpienia modeli Clio i Twingo, koncepcja nowego Renault 5. Projekt auta już w momencie przybycia de Meo do Renault był już gotowy.
Renault 5 e-tech electric — silnik, akumulator i ładowanie
Renault 5 e-tech electric posiada także dwukierunkową ładowarkę AC, która jest kompatybilna z technologią V2L (vehicle to load) i V2G (vehicle-to-grid). System ten zamieni samochód w pełnoprawny element ekosystemu energetycznego. Auto będzie miało możliwość oddawania energii do sieci.
Pod maską Renault 5 e-tech electric zobaczymy silnik synchroniczny z uzwojonym wirnikiem. Pozbawiono go stałych magnesów, a także nie zawiera metali ziem rzadkich – zmniejsza w ten sposób swój wpływ na środowisko. Będzie on w sprzedaży w trzech wariantach mocy: 110, 90, a także 70 kW.
Renault 5 e-tech electric wyposażono w akumulator 52 kWh, który daje zasięg do 400 km.
Produkcja we Francji na przynieść korzyści
Produkcja akumulatora trakcyjnego, rozpocznie się latem 2025 roku. Wszystkie samochody i akumulatory powstaną w Douai, w jednym z zakładów, który produkował oryginalne Renault 5. Silnik będzie powstawał w Cléon. Do 2030 roku pozwoli to na zredukowanie śladu węglowego tych podzespołów o 35 proc. w porównaniu z modelem ZOE.
Renault 5 E-Tech electric będzie produkowane w tzw. krótkim obiegu, na północy Francji. Produkcję ulokowano w kompaktowym ekosystemie dostawców znajdujących się w promieniu 300 km wokół kompleksu ElectriCity. Postawienie na lokalną produkcję umożliwi rozwój prawdziwej europejskiej electric valley, wyspecjalizowanej w produkcji samochodów elektrycznych.
Elektryk „łatwo” dostępny
Biorąc pod uwagę potencjalne wyzwania związane z utrzymywaniem emocjonalnych, retro-nowoczesnych projektów na dłuższą metę, van den Acker zapewniał, że Renault jest dobrze przygotowane na taki ruch. Wersja produkcyjna Renault 5 została niedawno zaprezentowana na targach motoryzacyjnych w Genewie, inaugurując wejście Renault w serię retro elektrycznych samochodów.
Renault 5 e-tech electric ma być jednym z najbardziej dostępnych samochodów elektrycznych, oferując szeroki zakres funkcji, a także wydajności. Jego design łączy w sobie elementy nostalgii z oryginalnego modelu Renault 5, jak i nowoczesne innowacje, obiecując połączenie stylu i funkcjonalności.
Nowa architektura Renault
Wykorzystując nową architekturę EV, Renault 5 e-tech electric osiąga znaczące redukcje wagi i optymalizację przestrzeni bez utraty wydajności. Różne opcje silnika, a także baterii oferują elastyczność, aby zaspokoić różne potrzeby i preferencje. Zobowiązanie Renault do zrównoważonego rozwoju sięga poza samochód, planując zmniejszenie śladu węglowego w całym łańcuchu produkcji baterii i pozyskiwania części od lokalnych dostawców w Europie.
Renault 5 E-Tech electric jest pierwszym samochodem zaprojektowanym na AmpR Small, nowej platformie Ampere przeznaczonej dla samochodów elektrycznych z segmentu B. Wyposażono je w płaską podłogę, a rozstaw osi wynosi 2,54 m. Jak na swoje rozmiary auto może pochwalić się przestronnym wnętrzem, a pojemność bagażnika nowego Renault wynosi 326 litrów. Auto posiada obniżony środek ciężkości, masę poniżej 1500 kg.