Sprzedaż Porsche w pierwszym półroczu napędziła wyniki niemieckiego producenta aut premium. Porsche zwiększa przychody ze sprzedaży, zysk operacyjny i rentowność sprzedaży. Wyniki rosną mimo trudności w branży związanych z brakiem chipów, przerwami w produkcji i wojnie w Ukrainie.
- Porsche osiągnęło przychody na poziomie 17,92 mld euro
- Sprzedaż Porsche sięgnęła poziomu 145 tys. samochodów
- Hitem sprzedażowym było Porsche Cayenne
Sprzedaż i wyniki Porsche rosną mimo trudności na rynku
Porsche ma za sobą dobrą pierwszą połowę roku. Przychody ze sprzedaży wyniosły 17,92 mld euro, a zysk operacyjny sięgnął 3,48 mld euro. Rentowność sprzedaży w pierwszym półroczu 2022 roku wzrosła do 19,4 procent z 16,9 procent w poprzednim roku.
Dla porównania w pierwszych sześciu miesiącach 2021 roku przychody ze sprzedaży Porsche wyniosły 16,53 mld euro, a zysk operacyjny 2,79 mld euro. To zaś oznacza, że Porsche poprawiło swoje wyniki odpowiednio o 8,5 procent w przychodach i 24,6 procent w zysku operacyjnym.
– Jesteśmy dumni, że w tym trudnym otoczeniu rynkowym udało nam się osiągnąć znaczący wzrost przychodów ze sprzedaży – mówi Lutz Meschke, Wiceprezes Zarządu i Członek Zarządu ds. Finansów i IT w Porsche AG.
Sprzedaż Porsche w pierwszym półroczu
Od stycznia do czerwca Porsche sprzedało klientom 145 860 samochodów (w analogicznym okres ubiegłego roku: 153 656). Wzrost rentowności sprzedaży do 19,4 proc. w pierwszej połowie roku wynikał głównie z silnego miksu produktów, efektów walutowych i innych sektorów działalności. W Europie liczba dostaw samochodów Porsche, wzrosła do 43 087 sztuk. Jest to wzrost o 7 procent w stosunku do roku ubiegłego, który i tak był już bardzo dobrym okresem. To samo dotyczy rodzimego dla aut Porsche rynku niemieckiego. 13 785 dostaw w pierwszych sześciu miesiącach 2022 roku to 5-procentowy wzrost rok do roku.
Sprzedaż Porsche w Chinach
W Chinach Porsche sprzedało klientom 40 681 samochodów, mimo wielomiesięcznych blokad w niektórych miastach. Spadek dostaw w pierwszym półroczu wyniósł 16 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. W sumie Porsche w regionie Azji i Pacyfiku, Afryce i na Bliskim Wschodzie dostarczono 62 245 samochodów.
Porsche w Stanach Zjednoczonych dostarczyło klientom 32 529 pojazdów, mimo że firma borykała się z trudnościami w dostawach i tranzycie.
Sprzedaż Porsche w 2022 roku — najpopularniejsze modele w pierwszym półroczu
Popyt pozostaje szczególnie wysoki w przypadku modeli typu SUV. W sumie Cayenne w pierwszym półroczu odebrało 41 947 klientów. Na drugim miejscu znalazł się Porsche Macan, z liczbą 38 039 dostaw. Ikona samochodów sportowych – model Porsche 911 – trafił do 21 616 klientów na całym świecie. Elektryczny Taycan został przekazany 18 877 klientom – pomimo ograniczeń produkcyjnych wynikających z wąskich gardeł łańcucha dostaw, które szczególnie dotknęły całkowicie elektryczne Porsche. Panamera została dostarczona do 15 604 osób, natomiast 9 777 egzemplarzy modeli 718 Boxster i 718 Cayman wyjechało do klientów.
Perspektywy Porsche na 2022 rok
W świetle wyników za I półrocze 2022 roku Oliver Blume, Prezes Zarządu Porsche AG, z optymizmem patrzy w przyszłość:
– Wierzymy, że wyprzedzamy innych producentów luksusowych samochodów dzięki naszemu silnemu naciskowi na zrównoważony rozwój. Przyjmujemy holistyczne spojrzenie na zrównoważony rozwój: ekologiczny, społeczny i oparty na wartościach. Naszą ambicją jest osiągnięcie neutralności węglowej netto w 2030 roku – mówi Oliwer Blume.
Perspektywa na rok 2022 oparta jest na pewnych założeniach, w tym na braku znaczącego pogorszenia się warunków gospodarczych lub nawrotu pandemii COVID-19 na głównych rynkach Porsche, braku znaczących zakłóceń w łańcuchu dostaw — zwłaszcza związanych z półprzewodnikami, energią oraz częściami i komponentami materiałowymi. Ambicją Porsche w dłuższej perspektywie jest osiągnięcie rentowności sprzedaży Grupy na poziomie ponad 20 proc.
Elektryczny SUV Porsche w 2024 roku
Porsche wprowadzi elektrycznego SUV-a w 2024 roku. Dyrektor generalny Porsche w rozmowie z niemieckim Automobilwoche wskazał właśnie tę datę, jako moment poszerzenia elektrycznego portfolio marki. Zmiana daty jest związana z tym, że spółka-córka Volkswagena Cariad ma opóźnienia.
Szef Porsche w komunikacie na temat planów firmy podkreślił jednak, że firma nie rezygnuje ze swoich planów.
Już w lutym pisaliśmy, powołując się na informacje Automobilwoche, że drugi model, który Porsche planuje zbudować w Lipsku od 2026 roku, jest wewnętrznie określany jako K1. Miał to być „crossover o wymiarach Panamery”. Miał on być kolejnym etapem rozwojowym specjalnie dedykowanej platformy dla aut elektrycznych PPE – Premium Platform Electric – na której bazuje elektryczny Macan.
W związku z rozwojem swojego elektrycznego portfolio Porsche chce zwiększyć zatrudnienie w Lipsku. Do 2024 roku, do tamtejszej fabryki ma dołączyć 150 nowych pracowników. Obecnie w Lipsku pracuje ok. 4300 osób.