Firma Bridgestone została wybrana przez Mercedes-Benz AG na dostawcę opon do programu technologicznego Mercedes-Benz VISION EQXX. Futurystyczny pojazd elektryczny jest odpowiedzią Mercedes-Benz na potrzebę podniesienia wydajności pojazdów elektrycznych i zwiększenia ich zasięgu.
- Opony Turanza Eco pozwoliły osiągnąć realny zasięg 1000 km na jednym ładowaniu, podczas jazdy próbnej.
- W oponach zastosowano opatentowane przez Bridgestone technologie ENLITEN i ologic, zapewniające bardzo niski opór toczenia, co przełożyło się na zużycie energii wynoszące 8,7 kWh na 100 kilometrów podczas przejazdu z Sindelfingen do Cassis.
Bridgestone opracował oponę do Mercedesa Vision EQXX
Inżynierowie Bridgestone współpracowali z Mercedes-Benz przy tworzeniu zaprojektowanych na specjalne zamówienie opon, które przyczyniły się do zwiększenia wydajności pojazdu, a tym samym zasięgu jazdy do 1000 km na jednym ładowaniu – co zostało potwierdzone podczas jazdy próbnej z Sindelfingen w Niemczech do Cassis we Francji. Ten samochód koncepcyjny stanowi kamień milowy na drodze Mercedes-Benz do stania się w pełni elektrycznym producentem.
Niezwykle niski opór toczenia i zoptymalizowana konstrukcja pojazdu zapewniają imponujący zasięg w praktyce
Firma Bridgestone i jej wieloletni partner Mercedes-Benz wspólnie opracowali oponę, która zapewnia wyjątkowo niskie opory toczenia i doskonałą aerodynamikę, zwiększając wydajność i zasięg pojazdu.
Specjalnie zaprojektowane opony Bridgestone Turanza Eco łączą w sobie opatentowaną i lekką technologię ENLITEN zmniejszającą opór toczenia i wagę opony nawet o 20 proc. oraz technologię ologic zwiększającą zasięg akumulatora dzięki dużej średnicy opony, która zmniejsza opór toczenia oraz małej szerokości opony redukującej opór aerodynamiczny.
Efektem współpracy z działem aerodynamiki Mercedes-Benz jest także zoptymalizowana konstrukcja ścian bocznych i obszaru stopki opony, które pasują do osłon zamontowanych na 20-calowych, kutych z magnezu felgach, co znacznie poprawia aerodynamikę opony.
Wirtualne projektowanie opony
Opony zostały opracowane z wykorzystaniem technologii wirtualnego projektowania i symulacji, które umożliwiają stworzenie i przetestowanie cyfrowej wersji produktu. Zastosowanie tej technologii pozwoliło znacznie skrócić czas projektowania opon do pojazdu.
Przez większą część procesu projektowania firma Bridgestone korzystała z cyfrowego modelowania, co pozwoliło przewidzieć zachowanie opony w różnych warunkach przed jej fizycznym zbudowaniem.
Większa elastyczność związana z wirtualnym opracowaniem opon umożliwia firmie testowanie znacznie większej liczby wariantów danej opony, dzięki szybkości, z jaką można wprowadzać zmiany do jej cyfrowego odpowiednika i natychmiast ją testować. Ponadto wirtualne modelowanie przynosi wiele korzyści dla środowiska. Dzięki mniejszej liczbie prototypów, które trzeba wyprodukować i przetestować, zmniejsza się zarówno zużycie zasobów naturalnych, jak i emisja spalin.
Wspólny sukces
Mercedes-Benz VISION EQXX to projekt, który jest całkowicie zgodny z naszymi ambicjami i celami dotyczącymi pojazdów elektrycznych, zwłaszcza, że inwestujemy w zwiększenie wydajności i dostępności elektrombilności poprzez w pełni zintegrowane podejście. Obejmuje to pionierskie opony klasy premium i technologie oponiarskie, które są w stanie sprostać największym wyzwaniom związanym z pojazdami elektrycznymi. Jest to szczególnie ważne, ponieważ intensywnie inwestujemy w rozwój opon do EV – obecnie przeznaczamy na to ponad 30 proc. naszych zasobów badawczo-rozwojowych i udoskonalamy nasze technologie – mówi Emilio Tiberio, COO & CTO w Bridgestone EMIA.
Projekt ten jest zgodny ze zobowiązaniem Bridgestone E8, które służy jako zbiór wytycznych dotyczących zrównoważonego rozwoju firmy i budowania zaufania przyszłych pokoleń. Zobowiązanie Bridgestone E8 składa się z 8 haseł – Energia, Ekologia, Wydajność, Rozbudowa, Ekonomia, Emocje, Ułatwienia i Wzmacnianie (ang. Energy, Ecology, Efficiency, Extension, Economy, Emotion, Ease and Empowerment), które firma zobowiązuje się budować wspólnie z pracownikami, społeczeństwem, partnerami i klientami.