Lamborghini prezentuje koncepcję Telemetry X na targach CES w Las Vegas. Innowacyjny prototypowy system obejmujący zdalne szkolenie w czasie rzeczywistym, wykrywanie danych biometrycznych i cyfrowego drugiego pilota, ma zapewniać lepsze wrażenia z jazdy po torze.
Lamborghini i Telemetry X
Lamborghini prezentuje Telemetry X na targach CES w Las Vegas. Jest to innowacyjna koncepcja „łączności z torami”, którą można zastosować w przyszłej gamie supersamochodów sportowych. Dzięki Telemetry X Lamborghini oferuje lepsze, a także bardziej wciągające wrażenia z jazdy po torze, oparte na synergii trzech systemów. Opracowano je we współpracy z Accenture i obejmują one zdalny coaching w czasie rzeczywistym, system danych biometrycznych i cyfrowego pilota.
Telemetry X — jak to działa?
Remote Garage to aplikacja internetowa, która dzięki technologii 5G umożliwia kierowcom ciągły dostęp do nagrań wideo w czasie rzeczywistym przedstawiających ich osiągi na torze oraz dane telemetryczne. Obrazy i dane mogą być monitorowane na żywo przez trenera, który może znajdować się w dowolnym miejscu na świecie. Może on przekazywać uwagi i sugestie kierowcy nie tylko po ukończeniu sesji jazdy, ale także w jej trakcie.
System danych biometrycznych rejestruje z kolei niektóre dane kierowcy, w tym tętno i poziom stresu. Umożliwi to bardziej szczegółowe monitorowanie wyników. To zaś ma przełożyć się na udoskonalenie treningu.
Obydwa systemy współpracują z Digital Co-Pilot, proaktywnym asystentem głosowym, który porównuje dane biometryczne i dane pojazdu, aby móc przekazywać pilotowi informację zwrotną podczas jazdy po torze. Digital Co-Pilot analizuje czasy okrążeń, a także dostarcza przydatnych wskazówek pozwalających poprawić np. punkty hamowania.
— Innowacja jest podstawą naszego DNA, co niedawno pokazaliśmy za pomocą Revuelto, supersamochodu sportowego, który jest przełomowy pod każdym względem, oraz w pełni elektrycznego samochodu koncepcyjnego Lanzador. W najbliższej przyszłości nasze supersamochody będą w coraz większym stopniu oferować nie tylko emocje, ale także naprawdę wciągające wrażenia z jazdy. Telemetry X to doskonały podgląd usług połączonych, z których nasi klienci będą mogli korzystać w nadchodzących latach — mówił Stephan Winkelmann, prezes i dyrektor generalny Automobili Lamborghini.
Lamborghini stawia na technologię
Rozwiązanie jest kontynuacją wcześniejszych pomysłów Lamborghini. Zastosowanie technologii cyfrowych wywodzących się z wyścigów zbiegło się już wcześniej w 2020 r. z debiutem Huracána STO. Był to pierwszy supersportowy samochód Lamborghini, wyposażony w system telemetryczny, z którego można korzystać za pośrednictwem aplikacji Unica.
Telemetry X ma pokazywać, jak doświadczenie zdobyte w sportach motorowych może znaleźć zastosowanie w drogowych sportowych. Stanowiskiem testowym nowego systemu stało się Lamborghini Revuelto.