Mercedes-Benz ogłosił dalekosiężne plany uruchomienia globalnej sieci ładowania o dużej mocy w Ameryce Północnej, Europie, Chinach i na innych kluczowych rynkach. Jej budowa rozpocznie się w tym roku w USA i Kanadzie, a następnie w innych regionach świata. Celem jest uruchomienie pełnej sieci jeszcze przed końcem dekady, kiedy to Mercedes-Benz zamierza przejść całkowicie na napędy elektryczne wszędzie tam, gdzie pozwolą na to warunki rynkowe.
- Mercedes-Benz zapowiedział budowę swojej własnej sieci ładowania
- W USA do 2027 roku powstanie w Ameryce Północnej 400 węzłów ładowania
- Mercedes wyda na budowę stacji ładowania w Ameryce Północnej 1 mld euro
Mercedes-Benz rusza z budą swojej własnej sieci ładowania
Sieć ładowania o dużej mocy Mercedes-Benz ma znacznie poprawić doświadczenia klientów w zakresie ładowania, co przyspieszy podróż w kierunku całkowicie elektrycznej przyszłości i stworzy globalny zasób infrastruktury z potencjałem tworzenia wartości w przyszłości. Węzły ładowania Mercedes-Benz będą zlokalizowane w kluczowych miastach i skupiskach ludności miejskiej, w pobliżu głównych arterii, dogodnych miejsc sprzedaży detalicznej i usług, w tym uczestniczących w projekcie dealerów Mercedes-Benz.
Firma uważa, że to strategiczne posunięcie znacznie zwiększy użyteczność i wygodę użytkowania jej samochodów elektrycznych nowej generacji, zróżnicuje doświadczenia związane z posiadaniem elektryków i przyspieszy transformację. Sieć ładowania skupi się przede wszystkim na klientach Mercedes-Benz, którzy będą mogli korzystać z preferencyjnego dostępu poprzez np. funkcję rezerwacji. Będzie ona jednak otwarta również dla kierowców wszystkich innych marek posiadających kompatybilną technologię.
Mercedes-Benz rozpoczyna rozwój sieci ładowania od Ameryki Północnej
Podczas targów CES 2023 w Las Vegas, Mercedes-Benz ogłosił, że rozbudowa sieci ładowania o dużej mocy rozpocznie się w tym roku w Ameryce Północnej. Partnerami mają tam być MN8 Energy – jeden z największych w USA właścicieli i operatorów energii słonecznej i magazynów akumulatorów oraz ChargePoint – wiodąca firma zajmująca się technologią sieci ładowania. Do 2027 roku planowane jest zbudowanie sieci obejmującej łącznie ponad 400 węzłów ładowania w całej Ameryce Północnej z ponad 2500 ładowarkami o dużej mocy.
— Mercedes-Benz już teraz oferuje to, co uważamy za najlepsze EV na rynku. Aby przyspieszyć elektryczną transformację, musimy zapewnić, że doświadczenie ładowania również dotrzyma temu kroku. Nasi klienci zasługują na atrakcyjne doświadczenia związane z ładowaniem, które sprawiają, że posiadanie pojazdu elektrycznego i dalekie podróże nie wymagają wysiłku. Nie będziemy czekać z założonymi rękami, aż wszystko zostanie zbudowane. Dlatego uruchamiamy globalną sieć ładowania wysokiej klasy. Ma ona stać się kolejnym wyróżnikiem posiadania Mercedesa oraz aktywem o potencjale tworzenia wartości dla naszej firmy. Jesteśmy podekscytowani, że zaczynamy właśnie tutaj, w Ameryce Północnej, z silnymi i doświadczonymi partnerami, takimi jak MN8 Energy i ChargePoint — mówił Ola Källenius, prezes zarządu Mercedes-Benz Group AG.
Sieć ładowania Mercedesa – liczba i koszty
W zależności od regionu i lokalizacji, huby będą oferować od 4 do 12, a docelowo nawet 30, ładowarek dużej mocy (HPC) ładowania do 350 kW. Mercedes podkreśla, że inteligentne zarządzanie ładowaniem pozwoli każdemu pojazdowi na ładowanie z maksymalną wydajnością, utrzymując czas oczekiwania na ładowanie na poziomie absolutnego minimum. Zoptymalizowany układ stacji zapewni dużo miejsca wokół pojazdu, jak również swobodne ładowanie z każdej strony. Tam, gdzie to możliwe, punkty ładowania będą zadaszone, aby chronić je przed warunkami atmosferycznymi.
Całkowity koszt inwestycji w sieć północnoamerykańską wyniesie nieco ponad 1 mld euro i zostanie zrealizowany w ciągu najbliższych 6-7 lat. Kapitał na ten cel zapewnią Mercedes i MN8 w podziale mniej więcej 50:50.
Lokalizacja i otoczenie węzłów ładowania Mercedes-Benz zostaną wybrane z myślą o potrzebach klientów. W celu zapewnienia jak najlepszych wrażeń z ładowania, w pobliżu będą znajdować się punkty gastronomiczne i toalety. Obiekty będą również wyposażone w kamery monitoringu i inne środki zapewniające bezpieczne środowisko ładowania.
Ekologiczny prąd na stacjach Mercedesa
Zgodnie ze strategią zrównoważonego rozwoju „Ambition 2039” Mercedes-Benz dąży do umożliwienia swoim klientom ładowania z wykorzystaniem zielonej energii we własnej sieci ładowania. Wybrane węzły ładowania będą również wyposażone w systemy fotowoltaiczne, które zapewnią energię elektryczną na przykład dla oświetlenia i nadzoru wideo.
Sieć ładowania o dużej mocy Mercedes-Benz to kolejny istotny krok naprzód w strategii elektryfikacji firmy. Wszystkie przedsięwzięcia związane z ekosystemem ładowania zostaną połączone w ramach Mercedes-Benz Mobility. Wybierając MN8 Energy i ChargePoint jako partnerów w Ameryce Północnej, Mercedes-Benz współpracuje z dwoma liderami w swoich dziedzinach. MN8 Energy jest jednym z największych właścicieli i operatorów energii słonecznej i magazynów akumulatorów w USA.
ChargePoint umożliwił do tej pory przejechanie około pięciu miliardów mil elektrycznych. Wieloletnim udziałowcem firmy jest sam Mercedes-Benz. ChargePoint działa już jako dostawca back-endu dla Mercedesa w USA dla Mercedes me Charge.
— Liderzy branży motoryzacyjnej, tacy jak Mercedes-Benz, nadal przewodzą przejściu na mobilność elektryczną, wprowadzając na rynek nowe pojazdy EV, a ChargePoint pozostaje zaangażowany w umożliwienie ładowania wszystkim kierowcom, kiedy i gdziekolwiek chcą. Dzięki temu partnerstwu rozszerzamy nasze istniejące relacje z Mercedes-Benz i MN8, aby zapewnić kierowcom bezproblemowe ładowanie oraz gotowe rozwiązania ładowania bez kosztów wstępnych dla gospodarzy miejsc. Tworząc węzły ładowania w dogodnych lokalizacjach w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, jesteśmy w stanie zapewnić lepsze doświadczenia większej liczbie kierowców, którzy chcą szybko i łatwo się naładować — mówił Pasquale Romano, prezes zarządu, ChargePoint.