Panasonic pokazał w poniedziałek nowy prototypowy akumulator. Pomoże on Tesli obniżyć koszty produkcji pojazdów elektrycznych. Agencja Reuters pisze, że zdaniem szefa japońskiej firmy, pogłębi to więzi biznesowe z kluczowym klientem z USA.
- Panasonic pokazał najnowszy akumulator dla Tesli
- Nowy akumulator pomoże Tesli obniżyć koszty
- Amerykańskie firmy wciąż szukają dostawców tańszych baterii
Nowy akumulator od Panasonica dla Tesli
Kazuo Tadanobu w czasie spotkania z mediami pokazał nowy akumulator opracowany przez Panasonic. Jest on około pięć razy większy od tego, używanego obecnie przez Teslę. Reuters pisze, że Panasonic nie planuje produkowania tańszych baterii litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) dla tańszych pojazdów elektrycznych.
Akumulatory dla Tesli – współpraca Tesli i Panasonica
Współpraca obu firm odbywa się jednak w cieniu wielu pytań. Tesla podjęła decyzję o dywersyfikacji dostawców baterii. Amerykańska firma rozszerzyła swoich partnerów o południowokoreański LG Energy Solution i chińską firmę Contemporary Amperex Technology. Sprzedaż akcji Tesli przez Panasonic, także wywołał liczne pytania dotyczące przyszłości ich dziesięcioletniego partnerstwa.
Panasonic jako jedyny producent baterii w formacie 4680 (46 milimetrów szerokości i 80 milimetrów wysokości) powinien jednak wciąż pozostać kluczowym ogniwem w łańcuchu dostaw producentów pojazdów elektrycznych. Szczególnie w przypadku droższych modeli.
– Opracowaliśmy nowy akumulator z powodu silnego zapotrzebowania drugiej strony. Uważamy, że może to prowadzić tylko do zacieśnienia więzi – powiedział Tadanobu.
Nie powiedział, jednak kiedy Panasonic, który zainwestował w fabrykę Tesli w Nevadzie, a także kieruje tam częścią opracowująca akumulatory, rozpocznie produkcję na pełną skalę.
Tesla szuka producentów baterii
Decyzja Panasonic o zaniechaniu produkcji tańszych baterii LFP powoduje, że Tesla kupuje je od chińskiego CATL. Są one montowane w niektórych modelach Modelu 3 i Modelu Y.
Baterie LFP, z których 95 proc. jest produkowanych w Chinach, są uważane za tańsze i bezpieczniejsze niż baterie niklowe. Mają one jednak mniejszą gęstość energii i wymagają częstszego ładowania. Akumulatory samochodowe Panasonic są niklowo-kobaltowo-aluminiowe (NCA).
Tesla potrzebuje tańszych, niezawierających kobaltu akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) do swoich pojazdów elektrycznych o standardowym zasięgu. Musi jednak szukać sposób na przezwyciężenie napięć politycznych, aby móc pozyskać chińskiego partnera do budowy akumulatorów, na bazie żelaza w pobliżu swoich fabryk.
Z kolei Apple rozmawiał z CATL oraz chińskim producentem pojazdów elektrycznych BYD, na temat pozyskania dostaw baterii LPF do przygotowywanego pojazdu elektrycznego. Rozmowy te jednak utknęły w martwym punkcie. Źródła Agencji Reuters w zeszłym tygodniu poinformowały, że chińskie firmy odmówiły budowy fabryk w Stanach Zjednoczonych.
Tadanobu odmówił udzielenia odpowiedzi na pytanie, czy Apple zwrócił się do Panasonica w sprawie zakupu baterii do pojazdów elektrycznych.