Mercedes-Benz i Bosch osiągnęły ważny kamień milowy na drodze do zautomatyzowanej jazdy: niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego (KBA) zatwierdził wysoce zautomatyzowany system parkingowy. Jest to pierwsze na świecie dopuszczenie do użytku tego rodzaju rozwiązania.
- Federalny Urząd Transportu Samochodowego dopuścił do użytku autonomiczną technologię parkowania opracowaną przez Mercedesa i firmę Bosch
- System parkowania bez kierowcy Mercedes-Benz i Bosch dopuszczony do użytku komercyjnego działa na parkingu lotniska w Stuttgarcie
- System działa dzięki wmontowanym w parking czujnikom
Autonomiczny system parkowania Mercedesa i Boscha
System parkowania autonomicznego Mercedesa jest pierwszym na świecie wysoce zautomatyzowanym rozwiązaniem tego typu bez konieczności udziały kierowcy (SAE Level 4), które zostało oficjalnie zatwierdzone do użytku komercyjnego. Samochód został przetestowany na specjalnie do tego przystosowanym parkingu w Stuttgarcie. Postęp technologiczny w zakresie zautomatyzowanej jazdy odgrywa kluczową rolę w mobilności przyszłości. Dzięki temu, że pojazd i infrastruktura przejmą prowadzenie i manewrowanie, kierowcy będą mogli skierować swoją uwagę na inne rzeczy, zamiast czasu spędzonego na poszukiwaniu miejsca parkingowego i manewrowaniu w ciasnych garażach.
– Pierwsze na świecie dopuszczenie do użytku klientów naszej wysoce zautomatyzowanej funkcji parkowania, opracowanej wspólnie z naszym partnerem technologicznym, firmą Bosch, pokazuje, że przywództwo w dziedzinie innowacji i 'Made in Germany’ idą w parze. Po wprowadzeniu na rynek naszego systemu DRIVE PILOT Level 3, wkrótce zaoferujemy system Level 4 do parkowania z naszym INTELLIGENT PARK PILOT – wszystko to jeszcze w tym roku. Pokazujemy naszym klientom, jak technologia może ułatwić życie i oddać cenny czas – mówi Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, Chief Technology Officer, odpowiedzialny za rozwój i zaopatrzenie.
Technologia stojąca za parkowaniem bez kierowcy
Żeby móc skorzystać z innowacyjnego rozwiązania wystarczy wjechać na parking, wysiąść z samochodu i wyśłać go na zarezerwowane wcześniej miejsce parkingowe po prostu klikając w aplikację na smartfonie. Usługa Automated valet parking nie wymaga kierowcy. Samochód dojeżdża na wyznaczone miejsce i parkuje. Później pojazd wraca do punktu odbioru w dokładnie taki sam sposób. Proces ten opiera się na współdziałaniu inteligentnej infrastruktury dostarczonej przez firmę Bosch zainstalowanej w garażu oraz techniki samochodowej Mercedes-Benz.
Czujniki Bosch w garażu monitorują korytarz jezdny i jego otoczenie oraz dostarczają informacji potrzebnych do prowadzenia pojazdu. Technologia w pojeździe przetwarza informacje otrzymane z infrastruktury na konkretne manewry jazdy. W ten sposób pojazdy mogą nawet same wjeżdżać i zjeżdżać po rampach, aby przemieszczać się między piętrami parkingu. Jeśli czujniki infrastruktury wykryją przeszkodę – pojazd zahamuje. Dopiero gdy trasa jest wolna, rusza dalej w drogę.
– Parkowanie bez kierowcy to kluczowy aspekt zautomatyzowanej mobilności. Wysoce zautomatyzowany system parkowania, który opracowaliśmy wspólnie z naszym partnerem Mercedes-Benz, pokazuje, jak daleko posunęliśmy się już na tej ścieżce rozwoju. To właśnie od bezkierunkowego parkowania rozpocznie się codzienna zautomatyzowana jazda- mówi dr Markus Heyn, członek zarządu Bosch i prezes sektora Mobility Solutions.