Volvo na rynku energii chce oferować innowacyjne usługi połączone z elektromobilnością. Firma uruchomiła nowy biznes. Będzie ona zajmować się produktami i usługami związanymi z energią w ramach „Volvo Cars Energy Solutions”. W Göteborgu rusza projekt pilotażowy.
Volvo na rynku energii
Volvo uruchamia nową działalność Energy Solutions. Firma chce wykorzystywać potencjał klimatyczny samochodów elektrycznych. Samochody elektryczne stanowią ważny krok w kierunku bardziej zrównoważonego społeczeństwa. Volvo podkreśla, że zarówno samochody, jak i ich akumulatory mogą zrobić znacznie więcej niż tylko wyeliminowanie emisji z rury wydechowej.
Volvo Cars Energy Solutions to zupełnie nowa jednostka biznesowa. Będzie ona oferować technologie i usługi związane z magazynowaniem i ładowaniem energii. Mają one stworzyć tkankę łączną między samochodami, życiem klientów, efektywnym wykorzystaniem energii i społeczeństwem.
Volvo i ładowanie dwukierunkowe
Ładowanie dwukierunkowe to technologia, która pozwala samochodowi elektrycznemu oddawać dodatkową moc akumulatora do kompatybilnej sieci. Pomaga to w jej zrównoważeniu w godzinach szczytu i zmniejszyć zapotrzebowanie na energię elektryczną wytwarzaną z paliw kopalnych. Flagowy model Volvo, czyli w pełni elektryczny SUV EX90, będzie pierwszym samochodem marki wyposażonym w cały niezbędny sprzęt i (z czasem) oprogramowanie umożliwiające dwukierunkowe ładowanie i bezpośrednie magazynowanie energii słonecznej.
Ładowanie dwukierunkowe to technologia, która pozwala klientom ponownie wykorzystać energię zmagazynowaną w akumulatorze na późniejszym etapie.
Nowy projekt Volvo w Göteborgu
Razem z Göteborg Energi Nät AB, lokalnym przedsiębiorstwem zajmującym się siecią, Volvo uruchomiło jeden z pierwszych programów pilotażowych typu „pojazd do sieci” (V2G). Jego celem jest przetestowanie technologii V2G w lokalnej sieci energetycznej i w środowisku domowym, z pomocą realnych kierowców. W programie pilotażowym celowo zastosowano tanią stację ładującą AC, ponieważ pomoże to przyspieszeniu przyjęcia tej technologii.
Celem projektu pilotażowego jest nie tylko pokazanie innym firmom zajmującym się siecią, że programy V2G mogą zapewnić wymierne korzyści, ale także stworzenie pola testowego dla nowych technologii. Wszystko ma odbywać się warunkach realnego użytkowania, a nie w laboratoriach.
— Dzięki ładowaniu dwukierunkowemu możesz wykorzystać akumulator samochodowy jako dodatkowe źródło energii, na przykład do zasilania domu, innych urządzeń elektrycznych lub innego elektrycznego samochodu Volvo. Następnym krokiem byłoby udostępnienie tej funkcji w całej Szwecji i miejmy nadzieję, utoruje to drogę do jeszcze szerszej akceptacji podobnych usług ładowania i magazynowania energii w całej Europie — powiedział Alexander Petrofski, nowy szef Volvo Cars Energy Solutions .
Wystarczająca ilość wolnego miejsca
Celem Volvo jest osiągnięcie pozycji w pełni elektrycznej firmy produkującej samochody do 2030 r. W nadchodzących latach firma chce wprowadzić na drogi miliony elektrycznych samochodów. Inżynierowie Volvo obliczyli, że do połowy dekady całkowita pojemność akumulatorów tej floty osiągnie około 50 GWh. Chociaż samochody te będą zużywać kilka TWh energii elektrycznej rocznie, zużycie energii można będzie przesuwać w czasie, za pomocą inteligentnego ładowania.
Obecne dane floty Volvo pokazują, że średnia dzienna jazda w Europie zużywa mniej niż 10 kWh. 90 procent wszystkich codziennych przejazdów zużywa mniej niż 20 kWh. Oznacza to, że w samochodach pozostaje wystarczająca ilość zapasowej pojemności akumulatorów, którą można wykorzystać do innych celów. To zaś wiąże się zarówno z korzyściami finansowymi dla klientów, jak i ze znaczącymi korzyściami klimatycznymi.
— Dzięki inteligentnemu ładowaniu możesz naładować swoje elektryczne Volvo w najlepszym dostępnym czasie z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju i ekonomii. Wyobraźcie sobie, że moglibyście wykorzystać tę energię później, być może w godzinach szczytu, kiedy ceny są wyższe. Idea budowania ekosystemu energetycznego wokół samochodu i akumulatorów pozwala zaoszczędzić pieniądze i zmniejszyć emisję CO2, podczas gdy firmy energetyczne odnoszą korzyści z mniejszych inwestycji w sieć i mniejszego ogólnego wpływu na środowisko — powiedział Alexander Petrofski.
V2G to tylko jedna z technologii, które Volvo postrzega jako część oferty ekosystemu pod szyldem Volvo Cars Energy Solutions. Firma przygląda się także produktom typu Vehicle-to-Home (V2H), które pozwalają na odesłanie energii do domu i obniżyć rachunki za energię. Na oku ma także usługi Vehicle-to-Load (V2L). Dzięki tej ostatniej akumulator samochodu elektrycznego może zasilać urządzenia, sprzęt kempingowy lub ładować rower elektryczny.
Z biegiem czasu Volvo Cars Energy Solutions ma co roku zwiększać przychody z produktów i usług związanych z energią, a także z nowych produktów. Wcześniej nie były one oferowane przez Volvo.