Daimler Trucks przetestuje swoją wodorową ciężarówkę na drogach publicznych. Firma otrzymała zgodę.
- Daimler otrzymał licencję na testowanie ciężarówki wodorowej na drodze
- Ciężarówka wodorowa GenH2 ma być przekazana kierowcom już do 2027 roku
- Ciężarówka wodorowa GenH2 ma mieć zasięg ok. 1000 km
Wodorowa ciężarówka od Daimlera na drogach
Daimler Trucks ujawnił w poniedziałek, że otrzymał licencję na użytkowanie swoich ciężarówek wodorowych, z ogniwami paliwowymi na drogach publicznych. Ciężarówka Mercedes-Benz GenH2, która ma osiągnąć zasięg do 1000 km. albo nawet i więcej, będzie dopuszczona do testów na drogach publicznych. Testy mają pomóc firmie w weryfikacji pojazdu i jego osiągów w scenariuszu realiów drogowych.
Testowanie ciężarówki wodorowej na drogach publicznych będzie częścią projektu eWayBW. Oczekuje się, że pierwsza seryjnie produkowana ciężarówka GenH2 zostanie przekazana klientom w 2027 r. Ponadto firma ma ambicję oferowania pojazdów wyłącznie neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla, w Europie, Japonii i Ameryce Północnej do 2039 r.
Ciężarówki wodorowe wydzielone do Mercedesa
Daimler poinformował 1 października, że jego dział samochodów ciężarowych, zostanie wydzielony od Mercedes-Benz.
– Nasza firma podejmuje właściwą decyzję, we właściwym czasie, aby ugruntować swój sukces. Daimler Truck i Mercedes-Benz będą w stanie jeszcze skuteczniej opanować transformację branży, dzięki pełnej swobodzie przedsiębiorczości i niezależnej strukturze zarządzania.Wydzielając działalność związaną z pojazdami użytkowymi, dążymy do tworzenia wartości dla naszych akcjonariuszy, zwiększania naszej rentowności i pełnego wykorzystania naszego potencjału – mówił Bernd Pischetsrieder, przewodniczący Rady Nadzorczej Daimler AG.
Ola Källenius, prezes zarządu Daimler AG i Mercedes-Benz AG, wskazał, że Daimler dzieli się na dwie silne i niezależne firmy.
Obecnie jest właściwy czas, aby podejmować taki krok. Uwalnia on pełny potencjał obu firm, tworzymy dwóch niekwestionowanych liderów innowacji, którzy nadadzą tempo transformacji swoich branż – mówił.
Daimler stawia na wodór razem z Shellem
W maju 2021 roku Daimler Truck AG i Shell podpisały umowę, aby wspólnie wspierać rozwój na rynku europejskim, transportu ciężarówek, napędzanych ogniwami paliwowymi na wodór. Firmy planują wesprzeć dekarbonizację transportu drogowego poprzez budowę infrastruktury do tankowania wodoru i oddanie ciężarówek na ogniwa paliwowe w ręce klientów.
Shell zamierza uruchomić sieć tankowania wodoru łączącą trzy zielone centra produkcji wodoru: w porcie w Rotterdamie w Holandii, w Kolonii i Hamburgu w Niemczech. Stacje mają być uruchamiane od 2024 r. Daimler Truck zamierza przekazać pierwsze ciężarówki wodorowe w ręce klientów, już w 2025 r. Plan ma na celu ciągłą rozbudowę korytarza towarowego, którym będzie można przejechać do 2025 roku – łącznie 1200 kilometrów. W 2030 r. sieć ma składać się ze 150 stacji tankowania wodoru, a na drogach ma jeździć około 5000 ciężarówek Mercedes-Benz na ogniwa paliwowe.
Umowa obejmuje również wspólny cel ustanowienia otwartego standardu tankowania, określającego interakcję i interfejs między ciężarówką a stacją tankowania.
– Chcemy pomóc naszym klientom w obniżaniu emisyjności, zwiększeniu prędkości, z jaką ciężarówki napędzane wodorem stają się opłacalną komercyjnie alternatywą dla odpowiedników z silnikami wysokoprężnymi – powiedział Ben van Beurden, dyrektor generalny Royal Dutch Shell.
Zarówno Daimler Truck, jak i Shell są członkami założycielami niedawno uruchomionego konsorcjum H2Accelerate.