Auta co dwa lata szersze o 1 cm. Organizacja Transport & Environment wskazuje, że problem związany z rozmiarami miejsc parkingowych będzie coraz powszechniejszy. Wszystko za sprawą rosnącej sprzedaży SUV-ów. Paryż chce potroić opłaty za ich parkowanie. 

Auta w UE coraz szersze

Wg badania przeprowadzonego przez Transport & Environment nowe samochody w Europie są średnio co dwa lata szersze o 1 cm. Zdaniem organizacji tendencja ta będzie się utrzymywać ze względu na rosnącą sprzedaż SUV-ów. W wielu krajach nawet połowa sprzedawanych nowych samochodów już dziś zbyt szeroka, by pomieścić się na miejscach parkingowych na ulicach. 

T&E wskazuje, że Paryż może być pierwszą dużą europejską stolicą, która poradzi sobie z tym problemem. W przyszłym miesiącu mieszkańcy zadecydują w referendum o wyższych opłatach za parkowanie SUV-ów.

Najszersze SUV-y

Auta w UE coraz szersze, a z badania T&E wynika, że średnia szerokość nowych samochodów wzrosła do 180,3 cm w pierwszej połowie 2023 r., w porównaniu z 177,8 cm w 2018 r. Dane zebrane przez ICCT potwierdzają tę samą tendencję w ciągu pierwszych dwóch dekad. T&E wskazuje, że jeśli nie zostanie zmieniony unijny limit szerokości dla samochodów osobowych, a miasta nie nałożą wyższych opłat za parkowanie, liczba dużych SUV-ów i pick-upów będzie nadal rosną.

Z badania wynika również, że spośród 100 najpopularniejszych modeli w 2023 r. 52 proc. sprzedanych pojazdów było zbyt szerokich, aby pomieścić się w minimalnej przestrzeni parkingowej na ulicach (180 cm). Problem ten dotyczył dużych miast, w tym w Londynu, Paryża i Rzymu. WG organizacji rozrost samochodów jest bardzo wyraźny wśród dużych luksusowych SUV-ów. Wg wyliczeń T&E Land Rover Defender urósł o 20,6 cm, a Mercedes X5 o 6 cm w ciągu zaledwie sześciu lat. 

Paryż chce przetrzeć szlaki

Kilka europejskich miast wprowadziło już bardziej restrykcyjne zasady parkowania dla SUV-ów. Paryż to najnowsze i największe miasto europejskie, które stawia czoła trendowi dotyczącemu większych samochodów. Władze miasta wezwały obywateli do głosowania w sprawie potrojenia opłat za parkowanie w przypadku szczególnie ciężkich samochodów.

Ankieta przeprowadzona przez Kampanię Czystych Miast wykazała, że około 2/3 Paryżan opowiada się za wyższymi opłatami parkingowymi dla dużych samochodów. Jeśli stanowisko zostanie zatwierdzone, nowe rozwiązanie stanie się ważnym precedensem dla wielu innych europejskich miast, które rozważają podobne zmiany.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię