Produkcja Łady ucierpiała z powodu nałożonych na Rosję sankcji. Agencja Reuters podaje, że rosyjski AwtoWAZ ma problemy z produkcją modelu Vesty. Zostanie ona przeniesiona do Togliatti z zakładu w Iżewsku, gdzie powstanie elektryczny model Łady. Zwolnieni zostaną także pracownicy w Iżewsku, ale nie podano jak duża będzie redukcja.
- AwtoWAZ przenosi produkcję Łady Vesta do Togliatti
- Pracownicy fabryki w Iżewsku będą musieli odejść z pracy – nie podano jednak jak duża będzie redukcja
- Rosyjski rynek motoryzacyjny skurczy się w tym roku o 50 proc.
Łada zwalnia pracowników
Reuters podaje, że w środę skierowała do swoich pracowników w Iżewsku prośbę o znalezienie nowej pracy w firmie lub o rezygnację za porozumieniem stron.
Pracownikom obiecano dalszą pomoc w zatrudnieniu w innych przedsiębiorstwach w Iżewsku. AwtoWAZ jest również gotów opłacić przekwalifikowanie swoim pracownikom, którzy dobrowolnie odeszli. Tym, którzy zrezygnują, zostanie zaoferowana jednorazowa wypłata o wartości pięcio lub siedmiokrotności średniej miesięcznej pensji, lub dwunastokrotności płacy minimalnej. To zaś oznacza, że maksymalna wypłata byłaby równa 183 348 rubli. RIA Novosti podaje, że 12 minimalnych pensji to więcej niż pięć średnich wypłat. Pracownicy w wieku przedemerytalnym będą mogli liczyć na maksymalną wypłatę po przejściu na wcześniejszą emeryturę.
Rosyjskiemu AwtoWAZowi udało się w czerwcu uruchomić część produkcji w Togliatti. Fabryka wcześniej musiała wstrzymać produkcję z powodu braku części.
Reuters podkreśla, że branża motoryzacyjna w Rosji ucierpiała w znacznym stopniu z powodu nałożonych sankcji. Przemysł był bowiem uzależniony od części z Zachodu. Problemy w branży dodatkowo pogłębiło wycofanie się z tamtejszego rynku kluczowych globalnych graczy.
Sprzedaż spadła o ponad 80 procent od czasu inwazji na Ukrainę, a rząd oczekuje, że w całym 2022 roku, spadek sięgnie 50 procent.
Łada ma problemy
AwtoWAZ podał w czwartek, że produkcja Łady Vesta zostanie przeniesiona do głównego zakładu firmy w Togliatti. Tego typu ruch pozwoli na ocalenie 42 000 miejsc pracy. AwtoWAZ nie był w stanie wznowić produkcji Vesty w Iżewsku i w marcu wysłał na płatny urlop 3200 pracowników.
Putin na spotkaniu z przemysłem motoryzacyjnym
Agencja Tass pod koniec lipca powołując się na Dmitrija Pieskowa podała, że już w czerwcu Władimir Putin spotkał się z przedstawicielami dużych branżowych organizacji z sektora motoryzacyjnego. Spotkanie odbyło się przy okazji Międzynarodowego Forum Ekonomicznego w Sankt Petersburgu, a udział w nim wzięli także członkowie rosyjskiego rządu.
Rosyjski przemysł motoryzacyjny w dużych tarapatach
Agencja Tass podkreśla, że już na początku czerwca Putin zakomunikował na posiedzeniu rządu, że w rosyjskiej branży motoryzacyjnej nastąpiło załamanie produkcji. Z Rosji wycofali się w zasadzie wszyscy producenci samochodów, tacy jak: Toyota, BMW, Volvo, czy DaimlerTruck. Zawieszona została także sprzedaż samochodów, ale także i części samochodowych.