Firma Bentley ogłosiła, że zaprzestanie produkcji 12-cylindrowego silnika benzynowego w kwietniu 2024 r. Do tego czasu wyprodukowanych w fabryce w Crewe w Anglii zostanie ponad 100 000 egzemplarzy kultowego modelu W12.

  • Bentley ogłosił, że w kwietniu 2024 zakończy produkcję silnika W12
  • Silnik W12 jest najpotężniejszym silnikiem produkowanym przez Bentleya
  • Silnik W12 został zamontowany w najnowszym modelu Bentley Batur i jest dostrojony do ponad 730 KM

Silnik W12 odchodzi w kwietniu do lamusa

Decyzja ta jest częścią przyspieszenia działań firmy Bentley w kierunku zrównoważonej przyszłości, która zakłada pełną elektryfikację całej linii modelowej firmy do początku następnej dekady. Ta podróż już się rozpoczęła, wraz z wprowadzeniem modeli Bentayga i Flying Spur Hybrid. Kiedy w przyszłym roku zakończy się produkcja W12, cała linia modelowa Bentleya będzie dostępna z opcją hybrydowego układu napędowego. Tymczasem silnik, który po raz pierwszy pojawił się w modelu Continental GT i który napędzał Bentleya zarówno w przenośni, jak i dosłownie przez ostatnie 20 lat, przejdzie do historii.

Bentley Mulliner Batur
Bentley Mulliner Batur

Bentley nie pozwoli, aby W12 odszedł bez pożegnania. Niedawno zakończono prace rozwojowe nad najpotężniejszą wersją silnika W12, jaka kiedykolwiek powstała. Potwierdzono, że ostatnia wersja tego potężnego silnika – przeznaczona zostanie dla zaledwie 18 egzemplarzy Bentleya Batur – zostaną one wykonane ręcznie przez Mullinera a sam silnik będzie mógł rozwinąć 1000 Nm momentu obrotowego. Zwiększony moment obrotowy zapewnia szczytową moc przy 5500 obr/min.

— Nasza postępująca podróż w kierunku zrównoważonej, luksusowej mobilności oznacza wprowadzanie zmian w każdym obszarze działalności Bentley Motors. Kiedy w 2003 roku po raz pierwszy wprowadziliśmy na rynek silnik W12, wiedzieliśmy, że mamy potężny silnik, który będzie napędzał zarówno nasze samochody, jak i markę do przodu i to z dużą prędkością. Po dwudziestu latach produkcji i ponad 100 000 wyprodukowanych egzemplarzy nadszedł czas, aby wycofać ten kultowy już układ napędowy w miarę postępów w elektryfikacji — mówił prezes i dyrektor naczelny firmy Bentley, Adrian Hallmark.

Montaż silnika W12 do Bentley Batur
Montaż silnika W12 do Bentley Batur

Silnik W12 — najpotężniejszy silnik Bentleya jaki kiedykolwiek powstał

Silnik W12 stanowi wyposażenie najpotężniejszego drogowego Bentleya, jaki kiedykolwiek powstał. Podczas gdy wszystkie egzemplarze modelu Batur zostały sprzedane, nadal można zamówić ograniczoną liczbę wersję silnika W12 oferowanego w wersjach Speed modeli Continental GT, Bentayga i Flying Spur, a także Continental GT Mulliner i Flying Spur Mulliner. Bentley oczekuje, że popyt na te ostatnie z tym silnikiem będzie wysoki.

Bentley chce przekwalifikować wszystkich 30 rzemieślników, którzy ręcznie montują i testują każdy silnik W12 w fabryce Bentleya w Crewe. W międzyczasie zakład produkcji ustąpi miejsca rozbudowanej linii do budowania innych silników Bentleya, wykorzystywanych w modelach hybrydowych typu plug-in.

Od czasu wprowadzenia pierwszego 6-litrowego, podwójnie turbodoładowanego silnika W12 w 2003 roku, zespół inżynierów w Crewe nieustannie poprawiał jego osiągi pod względem mocy, momentu obrotowego, emisji i wyrafinowania. W ciągu ostatnich 20 lat moc silnika wzrosła o 37 procent, moment obrotowy o 54 procent, a emisja została zmniejszona o 25 procent. Początkowo było to możliwe dzięki ewolucji i optymalizacji systemów sterowania, udoskonaleniu konstrukcji oleju i chłodzenia, technologii turbodoładowania oraz bardziej efektywnych procesów wtrysku i spalania. Na potrzeby premiery modelu Bentayga w 2015 r. silnik W12 został całkowicie przeprojektowany – od miski olejowej – i to właśnie ta wersja silnika pozostaje w produkcji do dziś.

Każdy silnik W12 jest budowany ręcznie przez 6,5 godziny przez zespół rzemieślników, a następnie poddawany jest wysoce zaawansowanym testom trwającym ponad godzinę, przeprowadzanym przez trzy specjalistyczne maszyny diagnostyczne. Co tydzień jeden silnik jest poddawany przedłużonemu cyklowi testowemu, a następnie całkowicie rozbierany w ramach kontroli.

Zakład produkujący silniki W12 przed upływem 20 rocznicy istnienia dostarczy łącznie ponad 105 000 silników.

Bentley Batur

Batur posiada ostatnią wersję silnika W12

W ostatecznej i najwyższej wersji silnika W12 zespół inżynierów Mullinera przerobił układy dolotowy, wydechowy i chłodzenia, aby wyzwolić więcej mocy i momentu obrotowego niż kiedykolwiek wcześniej. Pod czujnym okiem dyrektora technicznego Paula Williamsa (który wcześniej kierował pracami nad drugą generacją W12), silnik osiąga obecnie 1000 Nm momentu obrotowego.

Większe chłodnice powietrza doładowującego, o głębokości zwiększonej o 10 mm i nowej geometrii rdzenia, odrzucają o 35 procent więcej ciepła z powietrza zasysanego pod ciśnieniem, obniżając temperaturę zasysanego powietrza w większym stopniu, co oznacza gęstszy ładunek dla większej mocy.

Nowy układ dolotowy i turbodoładowania jest połączony z mocno zmienioną kalibracją silnika, aby uwolnić dodatkowy dostępny moment obrotowy, a kompletny układ silnikowy jest następnie połączony z nową kalibracją skrzyni biegów, aby wykorzystać dodatkową moc i moment obrotowy oraz poprawić wrażenia z jazdy.

Silnik W12 montowany w Continental GT Speed
Silnik W12 montowany w Continental GT Speed

Ewolucja silnika W12

Legendarny 6 -litrowy podwójnie turbodoładowany silnik W12 firmy Bentley, stworzony został w 2002 r. Unikalna konfiguracja W oznacza, że silnik jest o 24 procent krótszy niż odpowiednik V12, co korzystnie wpływa na jego pakowność i maksymalizuje przestrzeń użytkową w kabinie.

Najnowsza generacja W12 została wprowadzona w modelu Bentayga w 2015 roku. Gruntownie przerobiony silnik obejmował skrzynię korbową o 30 procent mocniejszą od poprzedniej, a powierzchnie cylindrów zostały pokryte powłoką zmniejszającą tarcie i zwiększającą odporność na korozję. Powłoka ze stali niskostopowej jest nakładana na otwory za pomocą procesu Atmospheric Plasma Spray (APS).

Ulepszono również układ chłodzenia, w którym silnik posiada trzy oddzielne obiegi płynu chłodzącego. Pierwszy z nich ma za zadanie jak najszybsze doprowadzenie głowic cylindrów do optymalnej temperatury roboczej, co zapewnia najlepsze osiągi silnika i niski poziom emisji. Drugi chłodzi blok silnika i układ olejowy, podczas gdy trzeci obsługuje obciążenie termiczne turbosprężarek. Każdy system ma dedykowaną pompę wodną, co pozwala na optymalne indywidualne sterowanie.

Silnik W12 łączy wysokociśnieniowy bezpośredni wtrysk paliwa (ciśnienie wtrysku 200 barów) z niskociśnieniowym wtryskiem portowym (sześć barów). Połączenie tych dwóch systemów pozwala na maksymalne udoskonalenie, obniżenie emisji cząstek stałych oraz optymalizację mocy i momentu obrotowego.

Turbosprężarki typu Twin-scroll minimalizują czas reakcji turbiny i zapewniają bardziej wydajny pakiet wydechowy. Zespoły wydechowe dla trzech przednich i trzech tylnych cylindrów są oddzielone od siebie, a następnie zasilają wirniki twin-scroll. Obudowa turbosprężarki jest przyspawana bezpośrednio do kolektorów wydechowych i posiada zintegrowane czujniki prędkości, dzięki czemu silnik może monitorować wydajność turbiny w celu uzyskania maksymalnej wydajności.

System Variable Displacement firmy Bentley wyłącza połowę silnika w określonych warunkach. Zawory ssące i wydechowe, wtrysk paliwa i zapłon są wyłączane na określonych cylindrach, a silnik pracuje jako sześciocylindrowy w celu zwiększenia wydajności. System pracuje w tym trybie na biegach od trzeciego do ósmego, poniżej 3000 obr/min i z momentem obrotowym do 300 Nm.

Silnik W12 montowany w Bentley Batur
Silnik W12 montowany w Bentley Batur

Zobacz też: Zapowiedź samochodu Bentley Mulliner Batur

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię