Ford podjął decyzję o opuszczeniu Rosji. Amerykański producent podał w komunikacie, że sfinalizował wyjście z zawieszonej wcześniej działalności w Rosji poprzez sprzedaż swojego 49-procentowego udziału w Sollers Ford Joint Venture.

  • Ford podjął decyzję o opuszczeniu Rosji
  • Ford sprzedał 49 proc. udziałów w Sollers
  • Wcześniej Rosję opuścił m.in. Nissan

Ford opuszcza Rosję

Ford podaje, że sprzedaż udziałów ma miejsce po pełnym zawieszeniu wszystkich operacji w Rosji, w tym produkcji, dostaw części, wsparcia informatycznego i inżynieryjnego, w marcu tego roku. Udziały Forda zostaną przekazane „za wartość nominalną”. Firma nie podaje jednak większych szczegółów na temat transakcji. Ford podobnie jak inni producenci, którzy wcześniej ogłosili decyzje o opuszczeniu rynku rosyjskiego, zachowuje opcję odkupienia udziałów w okresie 5 lat, jeśli sytuacja na świecie ulegnie zmianie.

Na początku tego roku Ford dokonał odpisu w wysokości 122 mln dolarów w związku z zawieszeniem działalności w Rosji. Firma podała, że nie będzie dokonywać kolejnych odpisów w związku z ogłoszeniem decyzji o sprzedaży aktywów. 

Ford już w 2019 roku dokonał redukcji swojej działalności w Rosji, zamykając fabrykę silników i dwa zakłady montażowe. Pozostałe aktywa zostały skupione w ramach Sollers. 

Nissan opuszcza Rosję

W połowie października Nissan podał, że Komitet Wykonawczy firmy po zapowiedzi rychłego wycofania się z tamtejszego rynku zatwierdził sprzedaż swoich rosyjskich aktywów. W ramach transakcji sprzedaży całość aktywów w Rosji, zarządzanych przez Nissan Manufacturing Russia LLC, zostanie zbyta na rzecz NAMI (Centralny Instytut Badań i Rozwoju Samochodów i Silników). Aktywa te obejmują zakłady produkcyjne i badawczo-rozwojowe Nissana w St. Petersburgu oraz centrum sprzedaży i marketingu w Moskwie, które będą działać pod nową nazwą.

Decyzja Nissana jest następstwem zawieszenia działalności na rynku rosyjskim od marca bieżącego roku. W związku ze zmianą właściciela wszystkim pracownikom Nissana na tamtejszym rynku przysługiwać będzie 12-miesięczny okres ochrony zatrudnienia. Sprzedaż zostanie sformalizowana, po uzyskaniu wymaganych zgód od właściwych organów. Zgodnie z warunkami transakcji Nissanowi przysługiwałoby prawo odkupu wraz z zarządzanymi przez niego aktywami przez okres najbliższych sześciu lat.

Nissan przekaże swój biznes w Rosji państwowemu podmiotowi za 1 euro, ponosząc stratę w wysokości około 100 mld jenów (687 mln dolarów).

Hyundai zastanawia się nad wyjściem z rynku rosyjskiego

Pod koniec października południowokoreańskie media donosiły, że Hyundai rozważa sprzedaż swojego zakładu w Petersburgu. Agencja Reuters podawała, że marka przygotowała analizy związane z perspektywami dalszej obecności w Rosji. Gazeta Dong-a Ilbo wskazywała, że z raportami zapoznało się już całe kierownictwo koncernu. Hyundai oficjalnie jednak nie odniósł się do medialnych doniesień i nie wiadomo obecnie kiedy Hyundai opuści Rosję.

Hyundai podobnie do innych producentów samochodów zawiesił swoją działalność w marcu 2022 roku. Zakład w Petersburgu ma roczną zdolność produkcyjną na poziomie 200 000 samochodów i zatrudnia ok. 2 200 pracowników. Hyundai w 2021 roku był numerem 3 na rosyjskim rynku samochodowym, posiadając 10-proc. udział w rynku. Marka została wyprzedzona przez rosyjski AwtoWAZ (producenta Łady) oraz południowokoreański koncern KIA. 

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię