Administracja Bidena chce zainwestować prawie 5 miliardów dolarów w ciągu pięciu lat na budowę tysięcy stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Agencja Reuters podaje, że plany zostały ujawnione w czwartek.
- Joe Biden chce przeznaczyć 5 mld dolarów na budowę stacji ładowania
- Kongres zatwierdził już plan o wartości 1 bln dolarów
- Ustawa obejmująca wprowadzenie ulg podatkowych na zakup samochodów elektrycznych utknęła w Kongresie
Więcej dolarów na auta elektryczne w USA
Kongres zatwierdził finansowanie w ramach ustawy infrastrukturalnej o wartości 1 biliona dolarów w listopadzie.
Biały Dom chce jednak skłonić Amerykanów do odejścia od pojazdów benzynowych, mimo że starania o zdobycie znacznych dodatkowych funduszy na pojazdy elektryczne w Kongresie utknęły w martwym punkcie.
Administracja Bidena udostępni 615 milionów dolarów w 2022 roku, ale stany muszą najpierw przedstawić plany i uzyskać zgodę federalną.
Nie będziemy dyktować nikomu, jak to zrobić, ale musimy upewnić się, że spełnione są podstawowe standardy – powiedział na konferencji prasowej sekretarz ds. transportu USA Pete Buttigieg cytowany przez Agencję Reuters.
Więcej stacji ładowania w USA
Buttigieg powiedział agencji Reuters, że Stany Zjednoczone stoją przed wyzwaniami związanymi z budową infrastruktury ładowania dla samochodów elektrycznych na obszarach wiejskich i miejskich.
Musimy się dostosować, dlatego mamy stany, które przychodzą do nas z planami, a nie na odwrót – powiedział.
50 proc. samochodów elektrycznych do 2030 – marzenie Joe Bidena
Joe Biden chce, by do 2030 r. 50 proc. wszystkich sprzedawanych nowych pojazdów stanowiły modele elektryczne lub hybrydowe typu plug-in. Chce także zbudować 500 000 nowych stacji ładowania samochodów elektrycznych. Nie zaaprobował jednak wycofywania ze sprzedaży nowych samochodów benzynowych do 2030 roku.
Reuters pisze, że administracja Bidena stwierdziła w czwartek, że stany powinny w pierwszej kolejności nadać priorytet inwestycjom wzdłuż autostrad międzystanowych. Wskazano także:
- Stany powinny finansować szybkie ładowarki – stacje powinny mieć zdolność do jednoczesnego ładowania czterech pojazdów elektrycznych.
- Stany powinny instalować infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych co 50 mil wzdłuż autostrad międzystanowych i powinny się one znajdować się w promieniu 1 mili od autostrad.
- Fundusze federalne pokryją 80 proc. kosztów ładowania pojazdów elektrycznych, a resztę stanowią fundusze prywatne lub państwowe.
Ulgi podatkowe na samochody elektryczne
Biały Dom zatwierdził ustawę, która utknęła w Kongresie w martwym punkcie, która miała zwiększyć obecne ulgi podatkowe z 7500 dolarów na pojazdy elektryczne do 12500 dolarów – ale tylko w przypadku samochodów, które powstały w zakładach skupionych w związkach zawodowych. Ulga 4000 dolarów miała zostać skierowana na używane pojazdy elektryczne.
Ustawa przewiduje także obejmuje 3,5 miliarda dolarów na przekształcenie fabryk w USA na potrzeby produkcji pojazdów elektrycznych.
Sekretarz ds. Energii Jennifer Granholm powiedziała Reuterowi, że rząd chce „przyciągnąć więcej firm zajmujących się stacjami ładowania.
Zapytany o obawy niektórych prawodawców związane z wysokimi cena paliw, Granholm powiedziała, że „w średnim okresie przejście na pojazdy elektryczne polega uciec od zmienności na rynku paliw kopalnych… Nie będziemy zakładnikami energii słonecznej” – powiedziała.