Tesla pod Berlinem rozbuduje swoją fabrykę. Firma Elona Muska złożyła w Państwowym Urzędzie Ochrony Środowiska wniosek o rozbudowę zakładu w Grünheide w Brandenburgii w Niemczech. Jak informuje Tesla, wniosek dotyczy przede wszystkim zmian w już istniejącym zakładzie w celu dalszego zwiększenia produkcji.

  • Tesla pod Berlinem rozbuduje swój zakład
  • Firma złożyła konieczny wniosek do władz
  • W lutym zdolność produkcyjna przekroczyła poziom 4000 samochodów tygodniowo

Tesla pod Berlinem chce rozbudować zakład — złożyła konieczny wniosek

Tesla pod Berlinem ruszy z rozbudową swojej fabryki. Informację o złożeniu wniosku, amerykańska firma potwierdziła niemieckiej prasie. Jest to pierwszy wniosek o wydanie częściowego pozwolenia na rozbudowę. Tesla chce zwiększyć moce swoje produkcyjne, z obecnego poziomu 500 000 do 1 miliona pojazdów rocznie. 

Ponadto producent samochodów twierdzi, że „zoptymalizował procesy planowania i produkcji w taki sposób, że wcześniej używane ilości słodkiej wody były wystarczające również przy ekspansji zakładu”. Tesla pod Berlinem chce oczyszczać i ponownie wykorzystywać odpady powstające podczas produkcji. Producent szacuje, że może zagwarantować podwojenie mocy produkcyjnych przy takim samym zużyciu wody. 

Złożenie wniosku o rozbudowę zakładu nie jest niczym zaskakującym. W listopadzie 2022 rok pojawiła się informacja, że Tesla zamierza „złożyć wniosek o rozbudowę fabryki w Grünheide do końca roku”.

Tesla pod Berlinem
Fabryka Tesli pod Berlinem

Tesla pod Berlinem zwiększa moce produkcyjne

Już pod koniec października ub. roku Tesla informowała o planach dotyczących zwiększenia mocy produkcyjnych w fabryce samochodów w Grünheide. Rozbudowa miałaby objąć 70 hektarów na północ od zakładu. 

Niemiecka agencja informacyjna DPA podaje, że Tesla pod Berlinem produkuje obecnie 4 tys. samochodów tygodniowo – czyli około 200 tys. rocznie. Siła robocza tamtejszego zakładu liczy około 10 000 pracowników. W pierwszej fazie rozbudowy powinna ona już osiągnąć poziom 12 000.

Tesla zbuduje też centrum logistyczne

Warto podkreślić, że plany rozbudowy zakładu nie są tym samym, co ogłoszone we wrześniu 2022 roku nowe centrum logistyczne, w tym budowa stacji towarowej. Tesla zbuduje je poza istniejącym obszarem, na około 100 hektarach ziemi na wschód. Tesla zainicjowała ten drugi proces ekspansji w maju 2022 roku. Wówczas Tesla złożyła wniosek o rozpoczęcie procedury planistycznej dotyczącej właśnie tych 100 hektarów.

Tesla i produkcja 4000 aut tygodniowo

W lutym 2023 roku media obiegła informacja, że Tesla pod Berlinem, zwiększyła produkcję samochodów elektrycznych. Było to efektem dodania trzeciej zmiany w styczniu 2023 roku. Tesla przekroczyła wówczas poziom 4000 samochodów, które zostały wyprodukowane w ciągu zaledwie jednego tygodnia. Jeszcze w grudniu było to 3000 aut. Przekroczenie tego poziomu oznacza, że fabryka Tesli pod Berlinem ma szansę przekroczyć liczbę 200 000 aut rocznie. Przy tempie produkcji na poziomie 4 000 sztuk tygodniowo, Tesla może być w stanie osiągnąć cel 5 000 sztuk tygodniowo już wiosną tego roku. To oznaczałoby podniesienie rocznej zdolności produkcyjnej do poziomu 250 000 sztuk.

Pierwsze dostawy samochodów Tesli z Berlina

Pierwsze samochody Tesli wyprodukowane w fabryce pod Berlinem trafiły do klientów w marcu 2022 roku. Od tego czasu tempo produkcji stale wzrasta. Zakład osiągnął tempo produkcji 1 000 pojazdów Model Y tygodniowo do 18 czerwca 2022 r. Próg 2 000 aut tygodniowo przekroczono do 1 października 2022 r. i 3 000 tygodniowo do 18 grudnia 2022 r. 

Giga Berlin ma planowaną maksymalną zdolność produkcyjną na poziomie 10 000 sztuk tygodniowo. W przybliżeniu odpowiada 500 000 sztuk rocznie. 

Fabryka Tesli pod Berlinem ma kryzys urodzaju

Agencja Reuters w styczniu podała, że fabryka Tesli w Gruenheide nie jest w stanie wyprodukować wystarczającej liczby samochodów, by zaspokoić popyt. Popyt na samochody produkowane przez firmę Elona Muska, wzrósł po ostatnich cięciach cen o prawie 17 proc., co przełożyło się na skokowy wzrost zainteresowania ze strony klientów i jednocześnie rosnący czas oczekiwania na samochód. Reuters podaje, że na Model Y trzeba było czekać do lutego-marca, podczas gdy jeszcze przed obniżką można było liczyć na krótszy o jeden miesiąc czas oczekiwania. 

Moce produkcyjne Tesli pod Berlinem

Reuters przypomina, że Tesla rekrutowała nawet do 300 pracowników tygodniowo, by tylko przyspieszyć produkcję w swojej fabryce. Obecnie w Gruenheide pracuje ok. 9 000 osób. Tesla osiągnęła produkcję na poziomie 3 000 samochodów tygodniowo już pod koniec grudnia, czyli ponad dwa miesiące później niż planowano wcześniej. Jeszcze w 2021 roku, Elon Musk zapowiedział, że chce, by do końca 2023 roku zakład osiągnął tempo produkcji na poziomie 5 000-10 000 tygodniowo. 

Tesla pod Berlinem — ważny punkt w podboju Europy

Tesla pod Berlinem rozpoczęła budowę swojej Gigafactory Berlin w drugiej połowie 2020 roku. Wstępne plany dotyczące fabryki ogłoszono w listopadzie 2019 roku. Budowa oficjalnie rozpoczęła się w styczniu 2020 roku od wykarczowania 91 hektarów lasu. Fabryka znajduje się w Grünheide, mieście położonym na południowy wschód od Berlina w kraju związkowym Brandenburgia. Po osiągnięciu pełnych mocy produkcyjnych fabryka ma produkować do 500 000 pojazdów elektrycznych rocznie.

Ile kosztowała budowa fabryki Tesli pod Berlinem?

Dokładny koszt budowy Gigafactory Tesli w Berlinie nie jest publicznie znany, ponieważ Tesla nie ujawniła konkretnych liczb dotyczących budżetu projektu. Szacunki wskazują jednak, że pierwotne koszty budowy fabryki to około 5 mld euro (5,6 mld USD). Liczba ta obejmuje koszt budowy samej fabryki, a także potrzebnej infrastruktury i zagospodarowania terenu.

Zobacz też: Elektryczny Volkswagen ID.Buzz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię