Tesla w Skandynawii ma problemy. Jak podaje Agencja Reuters, norwescy związkowcy dołączyli do blokady nałożonej przez szwedzkich pracowników. Chodzi o wypracowanie z firmą Elona Muska układu zbiorowego. 

Problemy Tesli w Skandynawii

Agencja podaje, że pracownicy norweskiego związku zawodowego Fellesforbundet chcą wysłać „jasny sygnał Tesli” i zrobić wszystko, by zablokować dostawy samochodów do Szwecji przez teren Norwegii. Związkowcy nie podają jednak żadnych szczegółów dotyczących podejmowanych działań. Dodano jedynie, że odpowiednie ruchy zostaną wprowadzone już od 20 grudnia.

Do Szwedów i Norwegów chcą także dołączyć się Duńczycy. Związkowcy zapowiadają jednak, że blokowane będą wyłącznie samochody przeznaczone na rynek szwedzki.

Zaczęło się od 130 pracowników

Sama Tesla nie ma fabryki na terenie Szwecji, ale Tesla serwisuje tam swoje samochody elektryczne. Sprawa zaczęła się od 130 mechaników zrzeszonych w IF Metal, którzy rozpoczęli strajk. 

Warto przypomnieć, że szwedzkie związki zawodowe pod przewodnictwem IF Metall protestują przeciwko Tesli, chcąc wymusić na amerykańskiej firmie podpisanie układów zbiorowych z mechanikami. Reuters podkreśla, że w akcję protestacyjną zaangażowanych jest wiele innych grup zawodowych.

Dokerzy w szwedzkich portach blokują rozładunek samochodów Tesli, a elektrycy, sprzątacze, a nawet pracownicy placówek pocztowych odmawiają obsługi amerykańskiej firmy. W akcję zaangażował się także jeden producent części samochodowych – Hydro Extrusions. Tam grupa 50 pracowników zaprzestała pracę nad komponentami do samochodów Tesli. Hydro Extrusions wytwarza profile aluminiowe i jest pierwszym szwedzkim dostawcą komponentów dla Tesli.

— Pracownicy Tesli zasługują na godne i bezpieczne warunki pracy tak, jak wszyscy inni na szwedzkim rynku pracy. Dlatego IF Metall od dłuższego czasu negocjuje z Teslą. Niestety amerykańska firma odmówiła podpisania układu zbiorowego, naruszając tym samym podstawowe zasady obowiązujące. IF Metall strajkuje od 27 października w szwedzkich punktach serwisowych i warsztatach Tesli — podają związkowcy na swojej stronie. 

Układ zbiorowy gwarancją praw pracowniczych

Związkowcy wskazują, że w Szwecji układ zbiorowy obejmuje wynagrodzenie, formę zatrudnienia, emeryturę umowną, zakres godzin pracy, urlopy i okresy wypowiedzenia. W ten sposób ich zdaniem pracownicy i pracodawcy odnoszą korzyści wynikające ze specyficznych dla branży, długoterminowych i stabilnych reguł gry.

Układy zbiorowe umożliwiają przedsiębiorstwom działanie na równych warunkach, unikając jednocześnie ryzyka, że ​​jakikolwiek indywidualny pracodawca zakłóca konkurencję w branży poprzez obniżanie warunki dla swoich pracowników.

Tesla nie chce układu zbiorowego

Tesla nie chce zgodzić się na wdrożenie polityki wynikającej z układów zbiorowych. Amerykański producent twierdzi, że pracownicy firmy na terenie Szwecji mają równie dobre, a nawet lepsze warunki pracy, niż osoby skupione w związkach zawodowych. 

Związkowcy uważają jednak, że odmowa w zakresie podpisania porozumienia uniemożliwia pracownikom Tesli w Szwecji, chociażby do negocjowania podwyżek, urlopów, a także wynagrodzenia za nadgodziny. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię