Nowy BMW iX M60 łączy w sobie koncepcję konsekwentnie ukierunkowaną na zrównoważony rozwój z wyglądem nowoczesnego Sports Activity Vehicle. Auto jest połączeniem najlepszych cech oferowanych przez trzy gałęzie bawarskiej firmy: BMW, BMW X oraz BMW M. Auto zostało zaprezentowane na targach Consumer Electronics Show.
- BMW pokazało nowego elektryka – BMW iX M60
- Elektryczny SUV jest połączeniem wszystkich najlepszych cech BMW i wersji M
- Nowy BMW iX M60 przyspiesza do 100 km/h w ciągu 3,8 s
Nowe BMW iX M60 – nowy elektryk w arsenale BMW
Nowe BMW iX M60 przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 3,8 s. Oddawanie mocy przez elektryczne BMW poprzez specyficzny dla M napęd elektryczny odczuwalne jest aż po wysoki zakres obciążeń, co ma zapewnić niemal stały przyrost prędkości aż do elektronicznie ograniczonej wartości maksymalnej 250 km/h. Zasięg elektrycznego BMW iX M60 to 566 kilometrów (wg norm WLTP).
BMW podkreśla, że debiut BMW iX M60 stanowi kamień milowy w zapoczątkowanej 50 lat temu historii BMW M. Wraz z BMW i4 M50 (zużycie energii w cyklu mieszanym: 22,5–-18,0 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km) reprezentuje wejście marki BMW M w erę elektromobilności.
Dane techniczne BMW iX M60
Ekstremalna moc i precyzyjne sterowanie elektrycznym napędem na wszystkie koła w połączeniu z szybkimi reakcjami systemu ograniczenia poślizgu kół w pobliżu aktuatora oraz technologią układu jezdnego obejmującą między innymi specyficzne dla M pneumatyczne zawieszenie obu osi z automatycznym poziomowaniem zapewniają dynamikę, zwinność i precyzję, które od zawsze charakteryzowały wrażenia z jazdy samochodów BMW M.
Koncepcja BMW iX stanowi bazę dla całkowicie elektrycznego SUV-a o wysokich osiągach. Struktura karoserii, jak i konstrukcja i zestrojenie układu jezdnego mają na celu połączenie komfortu jazdy ze sportową charakterystyką prowadzenia. Koncepcja aluminiowej ramy przestrzennej oraz klatki z tworzywa sztucznego, została wzmocniona poprzez wykorzystanie włókna węglowego (CFRP) obejmującej dach, części boczne i tylne stanowi inteligentną mieszankę materiałów, która łączy zwiększoną sztywność z optymalną masą. Zastosowanie karbonu (CFRP) w celu redukcji masy ma w BMW M GmbH długie tradycje.
Aerodynamika BMW iX M60
Na osiągi, wydajność i zasięg wpływa również zoptymalizowana aerodynamika, dzięki której BMW iX M60 osiąga współczynnik oporu powietrza (Cx) wynoszący 0,26 w trybie Sport. Umieszczony nisko w podłodze akumulator wysokonapięciowy obniża środek ciężkości pojazdu i sprzyja zwinnemu prowadzeniu oraz zrównoważonemu rozkładowi masy na osie.
BMW iX M60 będzie produkowane wraz z innymi wariantami elektrycznych modeli Sports Activity Vehicle (SAV) w zakładach BMW Group w Dingolfing. Sprzedaż rozpocznie się w czerwcu 2022 r.
BMW iX M60 – właściwości jezdne
Już w BMW M3 CSL wprowadzonym na rynek w 2003 r. użycie tego szczególnie lekkiego, nowoczesnego materiału pozwoliło osiągnąć korzystną relację między mocą silnika a masą pojazdu. W ten sposób BMW M GmbH stało się pionierem w zastosowaniu CFRP w seryjnej produkcji samochodów. W wielu aktualnych samochodach sportowych BMW M GmbH standardowy dach z karbonu i inne elementy wykonane z CFRP stanowią część inteligentnej lekkiej konstrukcji.
Osiągi BMW iX M60 charakteryzują się zatem nie tylko przyspieszeniem, ale też dynamiką jazdy na zakrętach i precyzyjnym prowadzeniem nawet w bardzo dynamicznych sytuacjach. Perfekcyjnie zbalansowane właściwości jezdne sprawiają, że BMW iX M60 zapewnia stabilną i komfortową jazdę przy każdej prędkości. Również podczas jazdy na limicie daje kierowcy typowe dla BMW M klarowne informacje zwrotne.
BMW iX M60 – nowa przyszłość BMW
BMW iX M60 łączy osiągi typowe dla M z wyjątkowo zaawansowaną technologią nowego przyszłościowego systemu modułowego BMW Group w zakresie automatyzacji jazdy, obsługi, łączności i usług cyfrowych. Tworzy on unikalne na rynku doświadczenie mobilności premium. To również zasługa zupełnie nowej architektury wnętrza, która daje poczucie przestronności w nowym BMW iX M60.
BMW iX M60, może poszczycić się najbogatszą ofertą standardowych systemów wspomagających kierowcę, jaka kiedykolwiek dostępna była w BMW, a także licznymi innowacjami. Nowa generacja czujników wykorzystana w BMW iX M60, nowe oprogramowanie i wydajna platforma komputerowa oferują możliwości konsekwentnego rozwoju funkcji automatyzacji jazdy i parkowania – w średniej perspektywie czasowej do poziomu 3.
BMW iX M60 – więcej technologii
System wskazań i obsługi iDrive bazuje na nowym systemie operacyjnym BMW 8 i zostało zaprojektowane z wyraźnym naciskiem na dotykową obsługę nowego zakrzywionego wyświetlacza BMW oraz komunikację głosową z rozbudowanym inteligentnym asystentem osobistym BMW. Zdalne aktualizacje oprogramowania oferują możliwość instalowania nowych i ulepszonych funkcji pojazdu w trybie over-the-air.
Nawigacja BMW Maps oparta na chmurze i funkcja Augmented Reality Video na wyświetlaczu kontrolnym zapewnia szybkie i precyzyjne planowanie trasy oraz doskonałą orientację w ruchu drogowym. BMW iX jest również pionierem w dziedzinie transmisji danych w standardzie telefonii komórkowej 5G oraz integracji osobistego konta telefonicznego w samochodzie za pośrednictwem Personal eSIM.
Zaciski hamulcowe sportowego układu hamulcowego lakierowane na niebiesko i opatrzone logiem M, elementy zewnętrzne BMW Individual w kolorze tytanowego brązu oraz logo M w nowym wykończeniu w błyszczącym kolorze czarnym i w kolorze tytanowego brązu na przednich błotnikach i z tyłu wyraźnie wskazują na wyczynowy charakter BMW iX M60. Opcjonalnie dostępne są 22-calowe aerodynamiczne obręcze kół o ekskluzywnym wzorze w kolorze tytanowego brązu.
Wnętrze BMW iX M60
We wnętrzu znajdujemy wielofunkcyjne fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, duży zakrzywiony wyświetlacz BMW, sześciokątną kierownicę, a nawet jest także antracytowa podsufitka. Wyeliminowanie tunelu środkowego stworzyło dodatkową przestrzeń na nogi, a także miejsce na schowki i konsolę środkową zaprojektowaną w stylu wysokiej klasy mebla.
Opcjonalna stylistyka wnętrza Suite obejmuje siedzenia, deskę rozdzielczą, konsolę środkową i boczki drzwi obite naturalną skórą, a także powierzchnie akcentowe i elementy obsługi w kolorze złotego brązu. Niezależnie od wybranego układu wskazań i trybu My Mode w lewej części ekranu informacyjnego widoczne jest logo M.
Co w standardzie BMW iX M60?
Wyposażenie standardowe obejmuje m.in. BMW Live Cockpit Professional i naturalną interakcję BMW, które umożliwiają obsługę za pomocą mowy i gestów, system nagłośnienia Diamond Surround marki Bowers & Wilkins, światła laserowe BMW, dostęp komfortowy, aktywną wentylację foteli kierowcy i pasażera obok oraz komfortowy pakiet ogrzewania.
BMW iX M60 – materiały z recyklingu
Kobalt i lit wymagany do produkcji akumulatorów wysokonapięciowych pozyskiwany jest przez BMW Group z kontrolowanych źródeł w Australii i Maroku, a następnie dostarczany producentom ogniw akumulatorowych. Konstrukcja silników elektrycznych pozwala na rezygnację z zastosowania metali ziem rzadkich w wirnikach. BMW Group zaopatruje się w aluminium produkowane przy użyciu energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznych.
Zarówno do produkcji pojazdów, jak i do produkcji ogniw akumulatorowych wykorzystywana jest w 100 procentach ekologiczna energia elektryczna. Do oszczędzającej zasoby naturalne produkcji BMW iX M60 przyczynia się również szerokie zastosowanie wtórnego aluminium i tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Wewnątrz stosowane jest drewno z certyfikatem FSC, skóra garbowana ekstraktem z liści oliwnych i inne naturalne materiały. Wykładziny podłogowe i dywaniki wykonane są z odzyskanych sieci rybackich.
Elektryczne BMW M
Na początku grudnia na wystawie Art Basel w Miami Beach, BMW zaprezentowało pierwsze elektryczne BMW M – BMW Concept XM. Produkcja samochodu ma zacząć się pod koniec przyszłego roku.
Pierwsze elektryczne BMW M – BMW Concept XM – to najmocniejszy samochód BMW M, jaki kiedykolwiek wszedł do produkcji seryjnej, która ma rozpocząć się pod koniec przyszłego roku.
Elektryczne BMW M – nowy rozdział marki
Elektryfikacja samochodu ma zapewnić niezwykłe wrażenia z jazdy. BMW Concept XM ma nową stylistykę przodu, która pochodzi z nadchodzących modeli BMW. BMW XM – będzie produkowany od końca 2022 roku w fabryce BMW Group Spartanburg w USA. Auto będzie dostępne w wersji hybrydowej plug-in tylko i wyłącznie jako model M.
Stylizacja elektrycznego BMW M
Odważna stylizacja nadwozia Concept XM odzwierciedla wyjątkowe osiągi samochodu: dynamikę, zwinność i precyzję, a także zasięg do 80 km na napędzie elektrycznym. Nowo opracowany układ napędowy M Hybrid w BMW Concept XM łączy silnik V8 i wysokowydajny silnik elektryczny, aby osiągnąć maksymalną moc 550 kW/750 KM i maksymalny moment obrotowy 1000 Nm (737 lb-ft). Jest to pierwszy zelektryfikowany pojazd BMW M GmbH w segmencie o wysokich osiągach wskazuje zatem drogę ku przyszłości marki.
Pierwsze elektryczne BMW M – wnętrze
BMW Concept XM debiutuje z nową, progresywną stylistyką przodu dla luksusowych modeli BMW, której wersja zostanie zaprezentowana po raz pierwszy w 2022 roku w ramach ofensywy modelowej BMW, w segmencie luksusowym. Reflektory zostały podzielone na dwa oddzielne moduły, co stanowi nową cechę stylistyczną, która ma zapewnić atrakcyjny wygląd. Pozioma atrapa chłodnicy znajduje się między reflektorami i zwęża się ku zewnętrznym krawędziom, tworząc niemal ośmiokątną linię, która podkreśla dynamiczny charakter przodu. Czarne elementy atrapy chłodnicy są otoczone obramowaniem. Podwójne listwy w stylu M w kratce zwiększają wrażenie szerokości. Nowe logo XM na atrapy chłodnicy i duże wloty powietrza wskazują na moc silnika V8, który w połączeniu z silnikiem elektrycznym tworzy system M Hybrid.
Reflektory LED zostały wbudowane w dach nad słupkami. Odważnie wyrzeźbiona maska silnika rozszerza kontury atrapy chłodnicy w formie dwóch kopuł.