Renault i jego partnerzy, czyli Nissan i Mitsubishi ogłoszą plan rozwoju pojazdów elektrycznych do 2030 r. o wartości 23 miliardów dolarów. W jego ramach ma zostać przedstawionych ponad 30 nowych modeli – pisze Agencja Reuters, powołując się na dwa źródła zbliżone do tematu.

  • Renault-Nissan-Mitsubishi chcą wydać 20 mld euro na rozwój aut elektrycznych
  • Agencja Reuters powołując się na swoje źródła pisze, że plany koalicji mają zostać zaprezentowane w czwartek
  • Producenci mają przedstawić 30 nowych samochodów elektrycznych do 2030 roku
  • Dzięki współpracy firmy będą mogły zredukować koszty

Koalicja Renault-Nissan-Mitsubishi inwestuje wiecej w auta elektryczne

Renault, Nissan i Mitsubishi Motors planują potroić swoje inwestycje we wspólne opracowywanie samochodów elektrycznych – poinformowały Agencję Reuters dwie osoby znające ten plan.

Ponieważ producenci samochodów stają w obliczu presji ze strony nowych konkurentów i oczekiwanego przesunięcia popytu w kierunku samochodów elektrycznych, francusko-japoński sojusz dąży do pogłębienia współpracy.

Reuters pisze, że trójka producentów ogłosi w czwartek plan zainwestowania ponad 20 miliardów euro w rozwój pojazdów elektrycznych, w ciągu najbliższych pięciu lat. Do 2030 r. sojusz ma przedstawić ponad 30 nowych pojazdów elektrycznych, opartych na pięciu wspólnych platformach.

Nissan LEAF ma już 10 lat. Firma chwali się wzrostem sprzedaży. źródło: Nissan
Nissan LEAF ma już 10 lat. Firma chwali się wzrostem sprzedaży. źródło: Nissan

Jeszcze więcej aut elektrycznych

Wcześniej grupa wydała już na elektryfikację swojej oferty 10 miliardów euro. Reuters pisze, że rzecznicy Nissana, Renault i Mitsubishi nie potwierdzili w niedzielę informacji, jakie podały źródła Agencji.

Plan, który kreśli ramy współpracy do 2030 roku, ma na celu pokazanie „zintensyfikowanej współpracy” wśród producentów samochodów, podkreślając „wspólną wizję elektryfikacji i połączonej mobilności” – podało jedno ze źródeł Agencji. Źródła podają też, że pięć wspólnych platform obejmie 90 procent pojazdów elektrycznych, które firmy mają opracować i uruchomić do 2030 r.

Nowe platformy

Sojusz Renault-Nissan-Mistubishi opracował i częściowo wdrożył już cztery popularne platformy dedykowane samochodom elektrycznym.

Elektryczne Renault Mégane E-TECH
Ceny elektrycznego Renault Mégane E-TECH zaczynają się od 154 tys. zł. zdjęcie: Renault

Jedna z nich, zwana CMF-EV, stanowi podstawę samochodów, takich jak kompaktowy Renault Megane E-Tech i nadchodzący Nissan Ariya. Kolejna obsługuje niedrogie, proste samochody, takie jak Dacia Spring i podobne modele Nissana oraz jego partnera na rynku chińskim – Dongfeng. Pozostałe dwie to platformy dedykowane są dla małych samochodów oraz lekkich samochodów dostawczych.

Według źródeł Reuters, do połowy dekady sojusz zamierza wdrożyć piątą wspólną platformę dedykowaną dla kompaktowych pojazdów elektrycznych Renault.

Nissan zdecydował się już na wykorzystanie owej platformy – zwanej CMFB-EV – a także innych standardowych komponentów, do elektryfikacji kompaktowego Nissana Micra, podczas gdy Renault ma dopiero opracować podobny samochód elektryczny. Francuski koncern planuje wprowadzić na rynek w pełni elektryczny mały samochód Renault 5 do 2024 roku i zapowiedział, że zbuduje kolejny mały pojazd – prawdopodobnie SUV- inspirowany klasycznym Renault 4L.

Reuters pisze, że elektryczna Micra zostanie wypuszczona na rynek w połowie lat dwudziestych.

Więcej kompaktowych elektryków

Źródła Reutersa wskazują, że producenci mają nadzieję, że kompaktowe samochody elektryczne będą tak samo przystępne cenowo klientów, jak podobnej wielkości samochody z silnikami spalinowymi.

Wszystkie trzy firmy będą używać wspólnych baterii i innych kluczowych komponentów. Sojusz planuje ponadto wspólnie zainwestować w zdolności produkcyjne we Francji, Wielkiej Brytanii, Chinach i w Japonii.

Koncepcyjna wersja Nissana Surf-Out
Nissan pod koniec listopada przedstawił koncepcyjną wersję elektrycznego pick-upa – Surf-Out. zdjęcie: Nissan

Dzięki standaryzacji i współdzieleniu baterii i technologii sojusz spodziewa się zmniejszenia o połowę kosztów produkcji baterii. Nissan ma z kolei udostępniać technologię litowo-jonowych akumulatorów, którą rozwijał przez lata.

Reuters pisze, że Renault, Nissan i Mitsubishi mieli ogłosić plan na 2030 rok, już jesienią ubiegłego roku, ale z powodu wzrostu zachorowań na COVID-19, ogłoszenie zostało przełożone na ten tydzień.

Koalicja stawia też na auta hybrydowe

Wszyscy trzej producenci samochodów mają własne technologie hybrydowe z kilkoma wspólnymi kluczowymi elementami i systemami. Ograniczona współpraca w zakresie pozyskiwania i rozwoju wzbudziła obawy w grupie o możliwość osiągnięcia oszczędności – powiedziało jedno ze źródeł Reutersa. Nie było od razu jasne, czy liderzy sojuszy omówią hybrydy w ramach planu na 2030 rok.

Nissan zaprezentował nową strategię
Koncepcyjna wersja nowego Nissana zdjęcie: Nissan

Nissan poinformował w listopadzie, że planuje wydać około 18 miliardów dolarów w ciągu pięciu lat na przyspieszenie elektryfikacji pojazdów, wprowadzając 23 zelektryfikowane samochody – w tym hybrydy – do 2030 r. Z tej liczby 15 samochodów będą stanowiły auta elektryczne.

Renault powiedziało, że jego marka Renault będzie marką wyłącznie elektrycznych samochodów w Europie do 2030 r., ale przedstawiciele firmy powiedzieli agencji Reuters, że cel ten nie dotyczy rynków poza Europą i innych marek grupy, takich jak Dacia.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię