Volkswagen uruchomił seryjną produkcję modelu ID.4 w fabryce w Chattanooga w USA. Jest to pierwsza produkcja aut elektrycznych za oceanem uruchomiona przez niemiecką markę. Volkswagen ID.4 jest już budowany w pięciu fabrykach na świecie.
- Volkswagen ruszył z produkcja elektrycznego modelu ID.4 w zakładzie w Chattanooga
- Jest to piąty już zakład, w którym powstaje model ID.4
- Volkswagen w Chattanoga zwiększy zatrudnienie o 1200 osób
Volkswagen rusza z produkcją elektrycznego modelu ID.4 w USA
Do tej pory w fabryce Volkswagena Chattanooga montowane były przeznaczone na rynek amerykański modele Atlas, Atlas Cross i Passat. Na początku 2022 roku zakończono produkcję Passata, a latem rozpoczęto montaż całkowicie elektrycznego ID.4. Praca przy produkcji nowego, elektrycznego auta wzbudziła duże zainteresowanie wśród pracowników fabryki. Oczywiście wcześniej każdy z nich przeszedł stosowne szkolenie. Obiektami szkoleniowymi były przywiezione z Niemiec do USA dwa egzemplarze ID.4 i dwa akumulatory wysokiego napięcia.
Pracownicy odbyli ponad 75 000 godzin szkoleń.
– Elektromobilność przeżywa w USA rozkwit, a nasi pracownicy są szczęśliwi, że mogą wraz z nami kształtować przyszłość. To właśnie w tej fabryce powstają pierwsze samochody elektryczne VW produkowane w USA. Produkcja nowego modelu to także szansa dla pracowników – do końca roku zatrudnienie w Chattanooga zostanie zwiększone o 1200 osób (to o 200 więcej niż planowano), a Volkswagen ID.4 będzie produkowany na trzy zmiany. Wszystko po to, by sprostać ogromnemu popytowi – mówi Burkhard Ulrich, szef działu kadr w Volkswagen Chattanooga.
Volkswagen szuka pracowników i szkoli
Volkswagen prowadzi obecnie zakrojoną na szeroką skalę rekrutację. Do zakładu Chattanooga firma szuka pracowników nie tylko za pośrednictwem internetu, lecz także poprzez ogłoszenia na stacjach benzynowych i na billboardach. Volkswagen Chattanooga nie tylko zatrudnia wykwalifikowanych pracowników do produkcji samochodów elektrycznych, lecz także ich szkoli.
Wspieranie młodych talentów zaczyna się bardzo wcześnie: już w szkołach w Chattanooga uczniowie mogą zapoznać się z robotami, komputerami i drukarkami 3D, z cyfrowymi narzędziami do projektowania oraz z energią odnawialną w laboratoriach pod patronatem Volkswagena. Podczas warsztatów i obozów letnich młodzi ludzie mogą zapoznać się z metodami produkcji samochodów, gdzie roboty pełnią bardzo ważną rolę.
Ważnym elementem wyszukiwania i rozwoju talentów jest szkoła średnia „Akademia Mechatroniki”, która znajduje się na terenie zakładu. Tutaj ośmiu nauczycieli uczy dwa roczniki przyszłych pracowników fabryki. Dodatkowo dziesięciu instruktorów z Volkswagena przekazuje uczniom wiedzę techniczną i umiejętności praktyczne, co im się przyda w czasie dwuletniego programu szkoleniowego w zakładzie w Chattanooga. Uczniowie mogą ubiegać się o praktyki zawodowe po ukończeniu szkoły.
– Po otwarciu zakładu w 2011 roku wprowadzono również nowe metody kształcenia. Praktyka zawodowa, która według modelu niemieckiego podzielona jest na etapy teoretyczne i praktyczne, była nowością w USA i nadal jest nietypowa w Stanach Zjednoczonych. W USA nadal powszechna jest „opłata za praktykę”, czyli praktykanci płacą firmie, w której się szkolą. W fabryce Volkswagena w Chattanooga praktykanci otrzymują wynagrodzenie. U nas nikt nie potrzebuje drugiej pracy, aby sfinansować swoje szkolenie zawodowe. Amerykanom bardzo się to nowe dla nich podejście podoba. A przy okazji tworzy to długoterminową więź – mówi Ilker Subasi, szef działu szkoleń w Akademii Volkswagena.
Elektryczny Volkswagen ID.4 – produkcja w pięciu zakładach
Model ID.4 był obecnie produkowany w zakładach w Emden i Zwickau oraz w zakładach w Anting i Foshan w Chinach. Do tego zestawienia dołączyła fabryka w Chattanooga. Po wprowadzeniu modelu na rynek na początku 2021 roku model ID.4 szybko odniósł sukces. Tylko w pierwszym kwartale 2022 roku Volkswagen dostarczył ponad 30 000 egzemplarzy – co oznacza, że co drugi całkowicie elektryczny pojazd Volkswagena był modelem ID.4.