Formuła E i Międzynarodową Federację Samochodową (FIA) w Yacht Club de Monaco przedstawiły długo wyczekiwany bolid GEN3. Gen3 to pierwszy na świecie samochód wyścigowy zaprojektowany i zoptymalizowany specjalnie do wyścigów ulicznych. Zadebiutuje on w 9. sezonie Mistrzostw Świata Formuły E ABB FIA, w których najwięksi producenci z całego świata ścigają się koło w koło na ulicach miast świata.
- Bolid Gen3 osiąga maksymalną prędkość 322 km/h
- Pojawi się w nowym 9 sezonie Formuły E
- 40 proc. energii zużywanej w czasie wyścigu pochodzi z hamowania
Nowy elektryczny bolid Formuły E – GEN3
Opracowany przez inżynierów i ekspertów ds. zrównoważonego rozwoju z FIA i Formuły E, Gen3 jest szczytem wysokich osiągów, wydajności i zrównoważonego rozwoju. Gen3 jest pionierem w dziedzinie najnowocześniejszych technologii, które pozwolą przenieść się z wyścigów na drogi.
Podczas gdy programy rozwoju aerodynamiki od dziesięcioleci odgrywały kluczową rolę w procesie wprowadzania stopniowych ulepszeń w sportach motorowych, wprowadzenie Gen3 sprawia, że inżynieria oprogramowania staje się nowym polem bitwy dla innowacji i rywalizacji w sportach motorowych. Poprawki osiągów w Gen3 będą dostarczane jako aktualizacje oprogramowania bezpośrednio do zaawansowanego systemu operacyjnego wbudowanego w samochód.
Siedem teamów w pierwszym sezonie GEN3
Siedem z wiodących światowych producentów samochodów zgłosiło się do FIA, aby wziąć udział w wyścigach na bolidzie Gen3 w 9. sezonie Mistrzostw Świata ABB FIA, rozpoczynając testy przedsezonowe już tej zimy. Są to: DS Automobiles, Jaguar, Mahindra Racing, Maserati, NIO 333, Nissan, Porsche AG.
Osiągi:
- Najszybszy dotychczas bolid Formuły E, osiągający prędkość maksymalną ponad 322 km/h.
- Najbardziej wydajny samochód wyścigowy w historii Formuły E – ponad 40 proc. energii zużywanej podczas wyścigu pochodzi z hamowania.
- Sprawność energetyczna silnika elektrycznego o mocy do 350 kW (470 KM) wynosi około 95 proc., w porównaniu z około 40 proc. w przypadku silnika spalinowego.
- Pierwszy w historii bolid formuły z przednim i tylnym układem napędowym. Nowy przedni układ napędowy dodaje 250 kW do 350 kW z tyłu, co ponad dwukrotnie zwiększa możliwości do łącznej mocy 600 kW.
- Możliwość ultraszybkiego ładowania o mocy 600 kW w celu uzyskania dodatkowej energii podczas wyścigu, co stanowi niemal dwukrotność mocy najbardziej zaawansowanych komercyjnych ładowarek na świecie.
- Jest to pierwszy bolid formuły, który nie będzie wyposażony w tylne hamulce hydrauliczne, dzięki dodaniu przedniego układu napędowego i jego zdolności do regeneracji.
Zrównoważony rozwój:
- Akumulatory Gen3 to jedne z najbardziej zaawansowanych i zrównoważonych akumulatorów, jakie kiedykolwiek powstały, składające się z minerałów pozyskiwanych w sposób zrównoważony, a ogniwa akumulatorów będą ponownie wykorzystywane i poddawane recyklingowi po zakończeniu eksploatacji.
- W konstrukcji nadwozia po raz pierwszy w bolidzie formuły zostanie zastosowane len i włókno węglowe pochodzące z recyklingu wycofanych bolidów Gen2, co zmniejszy ogólną ilość wykorzystywanego pierwotnego włókna węglowego. Dzięki temu emisja dwutlenku węgla przy produkcji karoserii Gen3 zostanie zredukowana o ponad 10 proc. Wszystkie odpady włókien węglowych zostaną ponownie wykorzystane na nowo, dzięki zastosowaniu innowacyjnego procesu zaczerpniętego z przemysłu lotniczego.
- Naturalna guma i włókna pochodzące z recyklingu będą stanowiły 26 proc. nowych opon Gen3, a po zakończeniu wyścigów wszystkie opony zostaną w pełni poddane recyklingowi.
- Ślad węglowy opon Gen3 został zmierzony już w fazie projektowej, aby uwzględnić wszystkie środki podjęte w celu zmniejszenia wpływu na środowisko, a wszystkie nieuniknione emisje zostaną zrównoważone w ramach zobowiązania Formuły E do zerowej emisji dwutlenku węgla.
Wszyscy dostawcy Gen3 będą działać zgodnie z najwyższymi standardami międzynarodowymi mającymi na celu zmniejszenie wpływu produkcji na środowisko (ISO 14001) i będą posiadać 3-gwiazdkową akredytację środowiskową FIA.