Według najnowszych danych z licznika e-busów Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności i TransInfo.pl wynika, że w polskich miastach jeździ obecnie 707 elektrycznych autobusów. W samym pierwszym kwartale 2022 do tej puli dołączyło aż 79 pojazdów.
- W Polsce jest już 707 autobusów elektrycznych – wynika z danych Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności i TransInfo.pl
- W samej Warszawie jeżdżą 162 autobusy elektryczne
- W latach 2022-2024 liczba autobusów elektrycznych może sięgnąć 1350 sztuk
Autobusy elektryczne w Polsce
Najbardziej rozwinięta pod tym względem jest Warszawa, gdzie w ruchu miejskim używanych jest 162 autobusów elektrycznych. Kolejne miasta w czołówce to Kraków, z liczbą 78 e-busów, Poznań – 59 autobusów zeroemisyjnych. Zaraz za podium znalazło się Jaworzno (44 szt.) i Zielona Góra (43 szt.).
Te dane pokazują, że udział elektrobusów w segmencie miejskim plasuje się na poziomie powyżej 30 proc. i rośnie. Natomiast najważniejszym wydarzeniem roku 2022 było wyprzedzenie pojazdów z silnikami diesla (po raz pierwszy w historii), które osiągnęły w zeszłym roku udział 35 proc., a elektrobusy – 36 proc. Ten trend kontynuowany jest także w tym roku.
To już kolejny rok, który pokazuje nam, jak dobrze na rynku elektromobilności radzi sobie transport publiczny. Tym bardziej cieszy fakt, że zdecydowana większość autobusów elektrycznych produkowana jest w Polsce. Kolejna kwestia to programy wsparcia rozwoju elektromobilności, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznacza coraz większe środki właśnie na dofinansowanie zeroemisyjnych autobusów, jak i infrastruktury do ich ładowania. Oczywiście cieszy fakt, że samorządy chcą i chętnie korzystają z tego typu programów – mówi Marcin Nowak, członek zarządu Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności.
Solaris królem polskich autobusów
Niezmiennie liderem w polskich miastach wśród producentów jest Solaris, który prawdopodobnie utrzyma pozycję lidera do końca roku. Jednak zaraz na nim pojawia się w Polsce coraz więcej e-busów takich firm jak Volvo, Mercedes-Benz, MAN, co pokazują dane za i kw. 2022.
Jeżeli chodzi o marki kupowanych e-busów, to elektromobilnym numerem jeden jest aktualnie Volvo (27 szt.), potem Mercedes (24 szt.) i Solaris (24 szt.). mimo negatywnego wpływu pandemii i wysokich cen prądu – dynamicznie się rozwija. Sprzyja mu unijne (RPO, POPW i POIiŚ) i rządowe dofinasowanie (Gepard i ZTP) Prognozy na ten rok dla rynku elektrycznych autobusów wyglądają także obiecująco – mówi Aleksander Kierecki z TransInfo.pl.
Infrastruktura dla e-busów
W tej kategorii niezmiennie liderem jest zielonogórska firma Ekoenergetyka-Polska, która uruchomiła w Polsce 437 stacji ładowania o łącznej mocy 61 MW. Kolejne miejsca na podium należą do: Medcomu (16 proc. – 85 stacji ładowania), Eniki (3 proc. – 13 stacji ładowania). W Polsce obecnie używanych jest 520 stacji ładowania autobusów elektrycznych, które dostarczają ponad 70 MW mocy, w ponad 50 miastach.
Prognoza na kolejne lata
Na koniec roku prawdopodobnie przekroczona zostanie liczba 800 autobusów elektrycznych w polskich miastach. Aktualnie 191 e-busów jest w trakcie dostaw (z podpisanymi umowami), z czego ok. 100 sztuk dotrze do miast jeszcze w tym roku. Kolejne 82 autobusy są w procedurze przetargowej, 32 mają zapewnione dofinansowanie z I edycji programu Zielony Transport Publiczny, ale jeszcze nie ogłoszono na nie przetargów.
Aż 340 autobusów elektrycznych ma otrzymać dofinansowanie z II edycji Zielonego Transport Publiczny, ale jeszcze nie podpisano tutaj żadnych umów. Jeżeli wszystkie umowy i dofinansowania zostaną zrealizowane, to można się spodziewać, że w latach 2022 – 2024 na polskich drogach jeździć będzie ponad 1350 autobusów elektrycznych.