Moskwa kupi w tym roku 500 autobusów elektrycznych. Mosgortrans – przewoźnik, obsługujący autobusy i tramwaje – obsługuje już 1000 autobusów elektrycznych. Portal Electrive.net pisze, że Moskwa chce do 2030 roku posiadać wyłącznie autobusy elektryczne.
- Moskwa kupi 500 autobusów elektrycznych w 2022 roku
- Dotychczas moskiewski Mosgortrans posiada we flocie 1000 autobusów elektrycznych
- Zakup autobusów elektrycznych jest finansowany ze środków pochodzących z zielonych obligacji
Moskwa kupuje nowe autobusy elektryczne
Mosgortrans twierdzi, że 1000 autobusów elektrycznych kursujących obecnie na 66 trasach w Moskwie to jedna z największych bezemisyjnych flot w Europie i Ameryce.
W grudniu do Moskwy trafił tysięczny autobus elektryczny zmontowany przez rosyjskiego producenta Kamaz – powiedział Maksim Liksutow, zastępca burmistrza Moskwy ds. transportu.
Dodał, że Moskwa planuje zakup dodatkowych 500 elektrycznych autobusów w 2022 roku. Electrive.com pisze, że Mosgortrans pierwotnie planował zakup 420 pojazdów.
Elektryczne autobusy dla Moskwy z zielonych obligacji
W przypadku nowych 500 autobusów na 2022 r. władze miasta zapowiedziały, że wykorzystają środki z zielonych obligacji. Jest to specjalny instrument emitowany przez rząd, który zapewnia inwestorom zwrot w postaci stałego oprocentowania okresowego. Moskiewski Mosgortrans podkreśla, że zielone obligacje są specjalnym instrumentem mającym pozyskiwać finansowanie na projekty klimatyczne i środowiskowe. Prawie połowa floty autobusów elektrycznych jeżdżących w Moskwie została sfinansowana ze środków pochodzących z tegoż instrumentu.
Obecnie zielone obligacje są w Rosji bardzo poszukiwane. Wszystkie środki z tego projektu zostaną przeznaczone na zakup autobusów elektrycznych i budowę nowych stacji metra – powiedział Władimir Efimow, zastępca burmistrza Moskwy ds. polityki gospodarczej i własności i stosunków gruntowych.
Moskwa na ekologicznym transporcie do 2030 roku
Jak pisze Electrive.com, Mosgortrans zamierza do 2030 r. przestawić całą moskiewską flotę autobusową na elektryczną. W najbliższym czasie operator kupi i odda do użytku 2000 autobusów elektrycznych oraz zainstaluje ponad 500 stacji ładowania do 2023 r.
Przewoźnik twierdzi, że istniejąca już flota autobusów elektrycznych przejechała łącznie 60 milionów kilometrów i przewiozła ponad 156 milionów pasażerów. Dotychczas w Moskwie działa 168 stacji ładowania, a kolejne 115 ma zostać zintegrowanych w przyszłym roku.
Mosgortrans nie podaje jednak żadnych szczegółów dotyczących cen ani rodzaju autobusów, które mają zostać w tym roku zakupione. Do tej pory korzystał z autobusów produkowanych przez firmy GAZ i Kamaz.
Kamaz otworzył w kwietniu dedykowaną fabrykę autobusów elektrycznych, zlokalizowaną w Zakładzie Naprawy i Budowy Samochodu Sokolniki (SVARZ) – oddziale Mosgortrans w Moskwie. Fabryka Kamaza może produkować 500 autobusów elektrycznych rocznie. Producent ma w planach rozbudowanie zakłady o kolejną halę, która zwiększy roczną produkcję o 200 autobusów elektrycznych.
Mosgortrans twierdzi, że pojazdy produkowane w SVARZ wyprzedziły międzynarodową konkurencję pod względem parametrów technicznych i operacyjnych.