BMW rozpoczyna produkcję modelu BMW iX5 Hydrogen. Produkcja małoseryjnego pojazdu napędzanego wodorem odbywa się w zakładzie pilotażowym w monachijskim Centrum Badań i Innowacji (FIZ). Auto pojawi się wiosną 2023 roku. 

  • BMW rusza z produkcją wodorowego modelu BMW iX5 Hydrogen
  • BMW iX5 Hydrogen powstaje w Monachium
  • Auto pojawi się w 2023 roku

Rusza produkcja wodorowego BMW iX5 Hydrogen

Pierwszy w historii Sports Activity Vehicle (SAV) wyposażony w technologię wodorowych ogniw paliwowych zakończył już intensywny program testów w wymagających warunkach w fazie rozwojowej, a teraz będzie wykorzystywany jako demonstrator technologii dla lokalnie bezemisyjnej mobilności w wybranych regionach od wiosny 2023 r.

– Wodór to wszechstronne źródło energii, które ma do odegrania kluczową rolę w miarę postępu w kierunku neutralności klimatycznej. Jesteśmy pewni, że wodór znacznie zyska na znaczeniu dla indywidualnej mobilności i dlatego uważamy, że połączenie akumulatorów i elektrycznych układów napędowych z ogniwami paliwowymi to rozsądne podejście w dłuższej perspektywie. Ogniwa paliwowe nie wymagają żadnych krytycznych surowców, takich jak kobalt, lit czy nikiel, więc inwestując w tego typu układy napędowe, wzmacniamy również odporność Grupy BMW. Nasza flota testowa BMW iX5 Hydrogen pozwoli nam zdobyć nowe, cenne spostrzeżenia, dzięki którym będziemy mogli przedstawić klientom atrakcyjną ofertę produktową, gdy gospodarka wodorowa stanie się powszechną rzeczywistością – mówi Frank Weber, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za rozwój. 

BMW iX5 Hydrogen powstaje w zakładzie pilotażowym BMW Group w jej Centrum Badań i Innowacji w Monachium. Około 900 osób pracuje w dziale karoserii, montażu, inżynierii modelowej, konstrukcji pojazdów koncepcyjnych i produkcji addytywnej.

Każda z nich pracuje jednocześnie nad maksymalnie sześcioma projektami pojazdów i ma za zadanie zapewnić, że zarówno produkt, jak i proces produkcyjny będą gotowe do produkcji seryjnej. W przypadku BMW iX5 Hydrogen specjaliści od technologii wodorowej, rozwoju pojazdów i wstępnego montażu nowych modeli ściśle współpracowali, aby zintegrować najnowocześniejszą technologię napędu i magazynowania energii.

Produkcja wodorowego BMW iX5 Hydrogen
Produkcja wodorowego BMW iX5 Hydrogen
Produkcja wodorowego BMW iX5 Hydrogen
Tankowanie wodorowego BMW iX5 Hydrogen
Tankowanie wodorowego BMW iX5 Hydrogen

Wodorowy BMW iX5 Hydrogen — napęd

Zakład BMW w Spartanburgu w USA dostarcza pojazdy bazowe dla modelu auta wodorowego, który został opracowany na platformie BMW X5. Są one wyposażane w nowy zespół podłogi w zakładzie pilotażowym, który umożliwia umieszczenie dwóch zbiorników wodoru w tunelu środkowym i pod zespołem tylnych siedzeń.

Specyficzne dla danego modelu układy elektryczne 12V i 400V, wysokowydajny akumulator, silnik elektryczny i ogniwo paliwowe są zintegrowane na etapie montażu obok standardowych części produkcyjnych. Umieszczony w obszarze tylnej osi wraz z wysokowydajnym akumulatorem silnik elektryczny jest produktem aktualnej, piątej generacji technologii BMW eDrive, stosowanej również w akumulatorowych modelach elektrycznych i hybrydowych typu plug-in firmy BMW. Systemy ogniw paliwowych znajdujące się pod maską BMW iX5 Hydrogen są od sierpnia tego roku produkowane w wewnętrznym centrum kompetencji BMW ds. wodoru w Garching na północ od Monachium.

– Produkcja BMW iX5 Hydrogen i opracowanych przez BMW systemów ogniw paliwowych dowodzi naszej najwyższej elastyczności i niezrównanego know-how w dziedzinie produkcji na małą skalę. Pokazuje to, że już teraz możemy pochwalić się niezbędnym doświadczeniem w zakresie integracji technologii wodorowej w systemie produkcyjnym BMW iFACTORY jako dodatkowego rodzaju napędu – zauważa Milan Nedeljković, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za produkcję. 

Produkcja wodorowego BMW iX5 Hydrogen
Produkcja wodorowego BMW iX5 Hydrogen
Produkcja wodorowego BMW iX5 Hydrogen

Wodorowe BMW z częściami z drukarki 3D

Liczne komponenty są produkowane wyłącznie dla SAV-a napędzanego wodorem, w tym niektóre wykonane są w Additive Manufacturing Campus – centrum kompetencji BMW w zakresie druku 3D – które również stanowi część zakładu pilotażowego. BMW iX5 Hydrogen przechodzi przez wszystkie normalne etapy produkcji, zaczynając od karoserii, poprzez lakiernię i montaż, aż do końcowej kontroli każdego pojazdu. Następnie każdy pojazd przechodzi kompleksową kontrolę operacyjną w centrum testowym BMW w Aschheim.

BMW iX5 Hydrogen łączy wszystkie zalety lokalnie bezemisyjnego systemu napędowego ze zdolnością do pokonywania długich dystansów. Dzięki temu technologia wodorowych ogniw paliwowych stanowi atrakcyjną alternatywę uzupełniającą dla elektrycznego układu napędowego z akumulatorem. Dotyczy to zwłaszcza klientów, dla których krótkie przerwy na tankowanie i duży zasięg są koniecznością, a także regionów, w których wciąż brakuje odpowiedniej infrastruktury ładowania.

Produkcja wodorowego BMW iX5 Hydrogen
Produkcja wodorowego BMW iX5 Hydrogen
Produkcja wodorowego BMW iX5 Hydrogen
Produkcja wodorowego BMW iX5 Hydrogen

Zobacz też: Nowy bolid formuły E Porsche 99X Gen3

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię