Nissan Juke to jeden z kluczowych samochodów dla japońskiej marki Nissan. Crossover będzie oferowany także z nowym napędem hybrydowym. Wersja hybrydowa straciła jednak 68 litrów pojemności w bagażniku.
- Nissan pokazał hybrydową wersję Nissana Juke
- Hybrydowy Nissan Juke ma o 68 litrów mniejszy bagażnik, niż wersja z silnikiem spalinowym
- Nissan Juke Hybrid posiada funkcję e-Pedal, która wykorzystywana jest w Nissanie Leaf
Nowy hybrydowy Nissan Juke
W skład zespołu napędowego hybrydowego Nissana Juke wchodzi opracowany przez Nissana, zaawansowany technicznie silnik spalinowy nowej generacji, zaprojektowany specjalnie do pracy w układzie hybrydowym, który rozwija moc 69 kW (94 KM) i zapewnia moment obrotowy do 148 Nm.
Strategia elektryfikacji produktów Nissana nabiera tempa. Jeszcze w tym roku w gamie pojawi się JUKE Hybrid, wyznaczający kolejny ważny etap w realizacji naszego strategicznego celu elektryfikacji wszystkich modeli do 2023 r. – powiedział Guillaume Cartier, prezes Nissana w regionie AMIEO.
Silnik elektryczny 36 kW
Za napęd elektryczny odpowiada dostarczony przez Nissana silnik elektryczny o mocy 36 kW (49 KM) i momencie obrotowym 205 Nm. Z Renault pochodzą natomiast: 15-kilowatowy wysokonapięciowy prądnico-rozrusznik, falownik oraz chłodzony cieczą akumulator o pojemności 1,2 kWh, a także innowacyjna skrzynia biegów.
Zwiększona oszczędność
Zespół ten rozwija moc o 25 proc. większą niż aktualnie stosowany w modelu Juke silnik benzynowy przy oszczędności w zużyciu paliwa dochodzącej do 40 proc. w cyklu miejskim oraz do 20 proc. w cyklu mieszanym (dane w trakcie homologacji).
Nowy Nissan Juke Hybrid posiada zaawansowane przekładnie o wielu trybach pracy i obniżonym tarciu wewnętrznym, umożliwiająca optymalne wykorzystanie osiągów silnika elektrycznego, spalinowego lub obu jednocześnie.
100 proc. elektryk na starcie
W celu zmniejszenia tarcia wewnątrz skrzyni biegów, zamiast konwencjonalnych synchronizatorów zastosowano sprzęgła kłowe do przełączania czerech biegów przy napędzie spalinowym i dwóch przy napędzie elektrycznym. Temu samemu celowi służy wyeliminowanie tradycyjnego sprzęgła. Samochód zawsze rusza z miejsca w trybie w 100 proc. elektrycznym. Dwa siłowniki elektryczne synchronizują zmianę przełożeń, zapewniając płynne i dynamiczne przyspieszanie.
Algorytm w skrzyni biegów
Pracą skrzyni biegów steruje zaawansowany algorytm zarządzający zmianą przełożeń, doładowywaniem akumulatora oraz innowacyjnym szeregowo-równoległym działaniem układu. Zespół napędowy może działać w różnych trybach hybrydowych (szeregowym, równoległym lub szeregowo-równoległym) w zależności od aktualnego zapotrzebowania na przyspieszenie i moc.
Hybrydowy Nissan Juke – niskoemisyjna jazda w trybie elektrycznym do 55 km/h
Inteligentny system Nissana Juke Hybrid steruje zespołem napędowym uwzględniając wiele parametrów i optymalizując czas działania trybu wyłącznie elektrycznego. Podczas testów inżynierom Nissana udało się osiągnąć nawet 80 proc. czasu jazdy miejskiej w trybie w 100 proc. elektrycznym. Krótkie fazy hybrydowe służyły doładowaniu akumulatora, po czym samochód znów przełączał się na zasilanie elektryczne.
Juke Hybrid nie tylko zawsze rusza w trybie elektrycznym – silnik elektryczny może go również rozpędzić do prędkości 55 km/h, aby kierowca mógł cieszyć się niezrównaną przyjemnością i mocnymi wrażeniami z jazdy niczym w samochodzie elektrycznym.
Elektryk w mieście
Hybrydowy zespół napędowy maksymalizuje wykorzystanie trybu jazdy elektrycznej. Kierowca Nissana Juke Hybrid może również sam włączyć ten tryb, gdy nie chce uruchamiać silnika spalinowego – na przykład podczas jazdy wśród budynków mieszkalnych, w pobliżu szkoły, na parkingu, przy okienku drive-through czy w korku ulicznym. Jeżeli tylko pozwoli na to stan akumulatora, hybrydowy JUKE będzie wtedy korzystał wyłącznie z napędu elektrycznego.
Silnik generatorem
Przy zwalnianiu silnik elektryczny działa jak generator, zamieniając energię kinetyczną na elektryczną. Jest ona magazynowana w akumulatorze zasilającym napęd hybrydowy.
Hamulce
Nissan Juke hybrydowy posiada zaawansowany układ hamulcowy łączy hamowanie z odzyskiem energii z tradycyjnym hamowaniem mechanicznym poprzez tarcie, zapewniając efektywne gospodarowanie energią przy zachowaniu odczucia naturalnego działania pedału hamulca.
Juke jest wyposażony w przełącznik trybu jazdy, za pomocą którego kierowca może wybierać tryby Eco, Normal lub Sport. Poszczególne tryby mają wpływ na siłę wspomagania kierownicy, działanie układu klimatyzacji i charakterystykę pracy pedału przyspieszenia.
Odzyskiwanie energii
W przypadku nowego zespołu hybrydowego, od wybranego trybu jazdy zależy także działanie funkcji hamowania z odzyskiem energii i ładowanie akumulatora trakcyjnego. Przykładowo, w trybie Sport ustawiony jest wysoki poziom odzyskiwania energii z hamowania, aby zapewnić maksymalną moc potrzebną do dynamicznego przyspieszania.
Nissan i jego e-Pedal
Podobnie jak w pełni elektryczny Leaf, również Juke Hybrid będzie wyposażony w funkcję e‑Pedal Nissana, która umożliwia sterowanie przyspieszeniem i hamowaniem za pomocą jedynie pedału przyspieszenia. Gdy kierowca zdejmuje stopę z pedału przyspieszenia, samochód zaczyna hamować (z siłą do 0,15 g), aż do momentu osiągnięcia prędkości pełzania (ok. 5 km/h).
W pewnych sytuacjach, oraz gdy trzeba zatrzymać pojazd całkowicie, może być konieczne dodatkowo wciśnięcie pedału hamulca (dla wygody można włączyć funkcję „auto hold” utrzymującą samochód w miejscu).
Zmiany w nadwoziu nowego Nissana Juke Hybrid
Juke w wersji hybrydowej zachował stylistkę sportowego coupé crossovera. Drobne zmiany w nadwoziu Juke służą optymalizacji efektywności aerodynamicznej oraz podkreśleniu, że Juke Hybrid to samochód zelektryfikowany. Na przednich drzwiach i pokrywie bagażnika umieszczono emblematy „Hybrid”.
Nowe logo Nissana z przodu
Na osłonie chłodnicy modelu Juke Hybrid znalazło się nowe logo Nissana oraz błyszcząca czarna listwa wzdłuż linii styku z pokrywą silnika, nawiązująca do motywu znanego z innych zelektryfikowanych Nissanów.
Mniejszy opór powietrza
Sama osłona chłodnicy ma strukturę siatkową, a niższe zapotrzebowanie na chłodzenie komory silnika w wersji hybrydowej pozwoliło na zmniejszenie otworów, którymi przepływa powietrze i zapewniło lepsze parametry aerodynamiczne. Zmiany dotyczą także dolnej części nadwozia pod zderzakiem.
Nowe detale
W wersji hybrydowej dodano żaluzję w atrapie chłodnicy, która automatycznie otwiera lub zamyka dopływ powietrza chłodzącego w zależności od potrzeb, zmniejszając w miarę możliwości opór aerodynamiczny stawiany przez powierzchnię czołową samochodu.
Zmieniony kształt spojlera nad tylną szybą poprawia przepływ powietrza za samochodem. Zmodyfikowano i przesunięto również wyprofilowania przy przednich kołach, a pod tylną osią zastosowano dodatkową osłonę, poprawiając charakterystykę aerodynamiczną w rejonie samochodu.
Nowe obręcze kół
W Nissanie Juke Hybrid wprowadzone zostaną też nowe, dwukolorowe 17‑calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich (również w wersjach z napędem spalinowym) oraz dwukolorowe obręcze o średnicy 19 cali, podobne do tych z Nissana Ariya, zapewniające jeszcze bardziej atrakcyjny wygląd i odpowiednie własności aerodynamiczne.
Zmiany we wnętrzu
Prawa tarcza zespołu wskaźników jest prędkościomierzem, a lewa to wskaźnik mocy, którego wskazówka przemieszcza się między polami „charge” (ładowanie), gdy energia jest odzyskiwana podczas wytracania prędkości, „eco”, gdy napęd działa w trybie elektrycznym, oraz „power” (moc), gdy silnik benzynowy i elektryczny pracują jednocześnie. W dolnej sekcji lewej tarczy znajduje się też wskaźnik naładowania akumulatora.
Schemat przepływu energii można wyświetlić na 7-calowym ekranie pomiędzy zegarami na zestawie wskaźników.
Przycisk funkcji e-Pedal znajduje się w konsoli środkowej, za przyciskiem elektrycznego hamulca postojowego, z kolei przycisk aktywujący tryb w 100% elektryczny kierowca znajdzie pomiędzy środkowymi kratkami nawiewu. Po włączeniu funkcji e-Pedal i EV odpowiednia informacja pojawia się na dole ekranu zespołu wskaźników.
Bagażnik nowego Juke
Bagażnik wersji hybrydowej ma pojemność 354 litrów, czyli o 68 litrów mniej w porównaniu z wersją spalinową, ze względu na obecność akumulatora o pojemności 1,2 kWh. Po złożeniu tylnej kanapy bagażnik pozostaje największym w swojej klasie (1237 l). Nie zmieniła się także ilość miejsca na wysokości kolan (553 mm).