Volkswagen stawia na inteligente fabryki. Koncern wykonał kolejny krok w kierunku w pełni połączonej sieci fabryk. W Wolfsburgu producent samochodów uruchomił sieć superszybkiego internetu 5G.
- Volkswagen stworzył własną sieć 5G w zakładach w Wolfsburgu
- Sieć 5G Volkswagena, ma charakter pilotażowy
- Volkswagen chce dzięki sieci 5G stworzyć system inteligentnych fabryk
- Władze Volkswagena podkreślają, że sieć 5G zrewolucjonizuje produkcję
Volkswagen i 5G w Wolfsburgu
Niemiecki koncern uruchomił sieć 5G w swoim najstarszym zakładzie w Wolfsburgu. Sieć 5G, obejmuje główne centrum rozwoju produkcyjnego i halę pilotażową. W ramach pilotażu koncern chce sprawdzić, czy technologia 5G spełnia surowe wymagania dotyczące produkcji pojazdów. Volkswagen chce w przyszłości postawić na rozwój tej technologii w zastosowaniu w przemysłowej produkcji seryjnej.
Fabryka w Dreźnie także uruchomiła swoją własną, która została nazwana „wyspą 5G”. Volkswagen sam zajmuje się konfiguracją i obsługą infrastruktury 5G.
– Wdrażając naszą strategię ACCELERATE, pracujemy na pełnych obrotach, aby przekształcić nasze zakłady Volkswagena w inteligentne fabryki. Naszym celem jest ciągła optymalizacja produkcji. Chcemy uczynić ją jeszcze bardziej wydajną i elastyczną. Wierzymy, że technologia 5G ma ogromny potencjał w zakresie innowacji, od wykorzystania inteligentnych robotów i systemów transportu bez kierowcy, przez sieciowe sterowanie maszynami i urządzeniami w czasie rzeczywistym – powiedział Christian Vollmer, Członek Zarządu Zarządzanie marką Volkswagen odpowiedzialne za produkcję i logistykę.
Volkswagen i 5G – transfer danych w produkcji to przyszłość
W fabryce Volkswagena w Wolfsburgu pracuje obecnie około 5000 robotów. W zakładzie pracuje także wiele innych maszyn i systemów. Koncern podkreśla, że bezpieczna, pozbawiona opóźnień transmisja danych, będzie wymagana w przyszłości do kontrolowania i monitorowania całego parku maszynowego. W przypadku sieci 5G opóźnienia, czyli czas potrzebny na przesłanie danych, są krótsze w porównaniu z innymi technologiami komunikacji bezprzewodowej. Technologia 5G zapewnia niezwykle krótkie czasy opóźnień do jednej milisekundy, szybkości transmisji danych w zakresie gigabitów i znaczną niezawodność nawet przy dużym obciążeniu. Sieć 5G w czasie rzeczywistym umożliwi realne wdrożenie wielu inteligentnych zastosowań fabrycznych.
Jednym ze scenariuszy do przetestowania w Wolfsburgu jest bezprzewodowe przesyłanie danych do produkowanych pojazdów. Przy coraz wyższym poziomie cyfryzacji aut, proces produkcyjny wymaga przesyłania dużych ilości danych do samochodów. 5G umożliwia wykonanie tego znacznie szybciej i w dowolnym momencie produkcji.
Volkswagen robi sieć 5G sam
– Wydajna komunikacja bezprzewodowa w czasie rzeczywistym będzie miała kluczowe znaczenie dla elastycznej produkcji w przyszłości. 5G ma potencjał, by być jednym motorów Przemysłowego Internetu Rzeczy. Naszym celem jest zbudowanie rozległego doświadczenia w zakresie eksploatacji i przemysłowego wykorzystania technologii 5G – powiedziała Beate Hofer, CIO Grupy Volkswagen.
Volkswagen oczekuje, że w dłuższej perspektywie sieć 5G w Wolfsburgu, obejmie dużą część zakładu produkcyjnego o powierzchni 6,5 kilometra kwadratowego.
Volkswagen sam tworzy i obsługuje lokalną infrastrukturę 5G. W przypadku sieci kampusowej w Wolfsburgu firma złożyła wniosek o prywatną częstotliwość radiową od 3,7 do 3,8 GHz z pasmem 100 MHz. Otrzymanie ekskluzywnego widma, jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym działanie kampusu 5G w zakładzie produkcyjnym. Sprzęt sieciowy do pilotażowej sieci 5G, dostarcza fińska Nokia.
5G w Dreźnie
W fabryce w Dreźnie, która testuje m.in. innowacyjne technologie dla serii ID.3, uruchomiono również wyspę 5G. Sieciowe sterowanie dla bezzałogowego systemu transportu jest rozwijane we współpracy z Porsche, Audi i Politechniką w Dreźnie. Czujniki przesyłają dane środowiskowe do komputera w chmurze za pomocą sieci 5G. Drezdeński projekt jest współfinansowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych.