Volkswagen i Bosch uzgodnili, że do końca tego roku założą spółkę joint venture, aby wyposażyć fabryki ogniw akumulatorowych i pomóc uczynić Europę samowystarczalną w produkcji akumulatorów. Agencja Reuters pisze, że obie firmy chcą stworzyć własny łańcuch dostaw dla elektromobilności – „made in Europe”.

  • Volkswagen i Bosch łączą siły w zakresie akumulatorów
  • Bosch i Volskwagen chcą, by w Europie produkowano więcej akumulatorów
  • Do 2030 roku 1/3 akumulatorów ma powstawać w Europie

Akumulatory „made in Europe”

Reuters pisze, że przedsięwzięcie ma dostarczyć systemy do produkcji akumulatorów i pomóc producentom ogniw akumulatorowych w zwiększaniu ich skali i utrzymywaniu zakładów produkcyjnych. Agencja pisze, że Volkswagen będzie obsługiwał własne fabryki i inne w całej Europie.

Europa ma jednorazową szansę, aby w nadchodzących latach stać się globalną potęgą akumulatorów. Pracujemy nad stworzeniem kompletnego, europejskiego łańcucha dostaw dla e-mobilności „made in Europe – powiedział członek zarządu Volkswagena Thomas Schmall, który jest odpowiedzialny za plany dotyczące akumulatorów VW.

Jedna trzecia baterii na świecie, powinna być produkowana w Europie już do 2030 r., aby zmniejszyć zależność od dominujących na rynku dostawców, głównie z Korei Południowej i Chin.

Fabryka Volkswagena w Wolfsburgu - zdjęcie
Fabryka Volkswagena w Wolfsburgu – zdjęcie

Fabryki akumulatorów w Europie

Największą planowaną fabryką akumulatorów w Europie jest zakład Tesli, zlokalizowana w Berlinie obok fabryki samochodów elektrycznych. W szczytowym momencie ma produkować ponad 100 GWh mocy. Zarówno zakład, jak i fabryka wciąż czekają z rozpoczęciem produkcji na zgodę władz regionalnych.

Volkswagen, chcąc prześcignąć Teslę na pozycji największego sprzedawcy pojazdów elektrycznych, ogłosił plany zbudowania do końca dekady w Europie sześciu tak zwanych gigafabryk o łącznej mocy 240 GWh – próbując kontrolować jak największą część łańcucha dostaw.

Volkswagen całkowicie elektryczny

Dyrektor generalny Volkswagena, Herbert Diess, który pod koniec ubiegłego roku starł się ze związkami zawodowymi w sprawie swojej strategii elektryfikacji, powiedział, że do końca dekady dział akumulatorów ma wygenerować sprzedaż w wysokości 20 miliardów euro i jest przygotowywany na częściową sprzedaż.

Elektryczny Volkswagen ID.4
Elektryczny Volkswagen ID.4 – produkcja. zdjęcie: Volkswagen

Producent samochodów, który w grudniu ubiegłego roku podniósł wydatki na elektryfikację w ciągu najbliższych pięciu lat do 52 miliardów euro, zobowiązał się do sprzedaży wyłącznie samochodów elektrycznych w Europie od 2035 roku.

Bosch może urosnąć w siłę

Dla firmy Bosch to posunięcie wzmocni jego rolę, co dla wielu dostawców stanowi zagrożenie egzystencjalne. Zbudowanie samochodu elektrycznego wymaga mniejszej liczby części, niż budowa samochodu z silnikiem spalinowym.

Bosch, który jest największym na świecie dostawcą, w przeszłości zrezygnował z inwestowania w samą produkcję ogniw akumulatorowych, uważając, że początkowa inwestycja kapitałowa jest zbyt kosztowna.

Zdjęcie siedziby Bosch
Siedziba Boscha zdjęcie: Bosch

Niemiecka gazeta Handelsblatt poinformowała w grudniu, że Bosch i Volkswagen zbliżają się do porozumienia o współpracy w zakresie oprogramowania dla samochodów, a Volkswagen planuje zainwestować w tę gałąź trzycyfrową liczbę milionów euro. Reuters wskazuje jednak, że obie firmy odmówiły komentarza.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię