Wodorowy Solaris Urbino podbija Europę. Wielkopolska firma chwali się, że łącznie podpisała umowy z 40. podmiotami z 10. krajów. Księga popytu zamyka się na 700 autobusach. 

Wodorowy Solaris zdobywa Europę

Autobus Urbino na wodór zdobywa coraz szerszą grupę klientów. Pojazd o długości 12 metrów, zasilany prądem z ogniw paliwowych wytwarzanym z wodoru zadebiutował w 2019 roku. Dotychczas Solaris dostarczył łącznie 200 wodorowych autobusów, a w najbliższym czasie dostarczonych będzie kolejne 500. Tylko w czasie ostatnich kilkunastu miesięcy Solaris zdobył kilka szczególnie prestiżowych zamówień. We wrześniu 2023 roku firma podpisała największą jednorazową umowę w Europie na dostawę autobusów wodorowych. Miejski operator transportu publicznego TPER w Bolonii zakupił aż 130 wodorowych autobusów Urbino 12. Włoski przewoźnik będzie miał także możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne 140 pojazdów.

Z kolei Azienda Veneziana della Mobilita, zamówiła liczbę 90 pojazdów Urbino na wodór. Z tej liczby 75 egzemplarzy o długości 12 metrów i 15 sztuk przegubowych. Autobusy te będą używane w rejonie całej Laguny Weneckiej. Umowa ta także przewiduje możliwość rozszerzenia zamówienia o dodatkowe 23 pojazdy.

Wodorowe autobusy Solarisa w Niemczech

Solaris rozpycha się również coraz mocniej w Niemczech. Niemiecki przewoźnik RVK Köln zdecydował się na autobusy wodorowe Solaris, po raz trzeci. Dotychczasowa flota 35 autobusów wodorowych Solaris uzupełni 18 przegubowych pojazdów wyposażonych w technologię ogniw paliwowych. Wybrany przez RVK model Urbino 18 na wodór wyposażono w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy.

Zauważając ciągły rozwój rynku pojazdów na wodór, Solaris wzmocnił ten konkretny obszar swojej działalności biznesowej. Jednym z najnowszych projektów związanych z wodorem realizowanych przez Solaris jest budowa Hali Wodorowej. Będzie ona stanowiła część linii produkcyjnej dedykowanej wyłącznie układom napędowym na wodór.

Zamówienia z całej Europy

Solaris chwali się, że ma imponującą księgę zamówień na swoje wodorowe pojazdy. Na liście znaleźli się klienci z Austrii, Szwajcarii, Niemiec, Hiszpanii, Francji, Włoch, Holandii, Polski, Szwecji, a także Słowacji. W 2022 roku w Europie zarejestrowano 99 autobusów na wodór przeznaczonych do transportu publicznego. W okresie trzech pierwszych kwartałów 2023 roku na Starym Kontynencie na ulice Europy wyjechało łącznie 137 nowych autobusów wodorowych. Jest to wzrost o 38 proc. w porównaniu z 2022 rokiem. 

Perspektywy

Solaris wskazuje, że zgodnie z przewidywaniami, rynek autobusów o zerowej emisji ma wzrosnąć w ciągu najbliższych kilku lat. Europejskie kraje mają bowiem ambitne cele redukcji emisji, a autobusy wodorowe uważane są za dobre rozwiązanie pomagające w ich realizacji. Zgodnie z obecnym stanowiskiem Rady i Parlamentu Europejskiego, wszystkie nowe autobusy miejskie rejestrowane w UE będą w 100 proc. bezemisyjne do 2035 roku.

Gdzie ładować autobus wodorowy?

Jeśli chodzi o stacje ładowania wodoru, obecnie działa ponad 230 takich stacji, a kolejnych 120 jest w budowie. Infrastruktura wodorowa wciąż rośnie. Zgodnie z Rozporządzeniem AFIR wchodzącym w życie w kwietniu tego roku, stacje ładowania wodoru będą do 2030 roku rozmieszczone w maksymalnej odległości 200 km wzdłuż najważniejszych korytarzy transportowych UE.

UE dostrzega wiele argumentów przemawiających za wodorem. Pierwszy z nich jest fakt, że wodór jest całkowicie czystym źródłem energii. Przy wykorzystywaniu go jako źródła paliwa, nie emituje on dwutlenku węgla. W transporcie liczy się także długi zasięg, wysoka gęstość energii, szybkie tankowanie, a także elastyczność w zarządzaniu flotą pojazdów wodorowych. To sprawia, że wodorowy Solaris staje się coraz popularniejszym wyborem w Europie.

źródło: Solaris

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię