Auta elektryczne w UE w 2023 roku stanowiły 14,6 proc. wszystkich nowych rejestracji samochodów. W grudniu 2023 r. unijny rynek samochodowy odnotował spadek na poziomie 3,3 proc. Był to pierwszy miesiąc spadków po 16 kolejnych miesiącach wzrostów.

Rynek samochodów w UE w 2023 roku

W 2023 r. unijny rynek samochodowy zakończył rok solidnym wzrostem na poziomie 13,9 proc. w porównaniu z 2022 r. Wolumen sprzedaży sięgnął 10,5 mln sztuk. Wszystkie rynki UE odnotowały wzrost w ubiegłym roku z wyjątkiem Węgier (-3,4 proc.). Dwucyfrowe wzrosty zanotowano na większości rynków: we Włoszech (+18,9 proc.), Hiszpanii (+16,7 proc.), a także we Francji (+16,1%). Niemcy odnotowały skromniejszy wzrost, bo tylko o 7,3 proc. rok do roku.

Auta elektryczne w UE w 2023 roku

Auta elektryczne w UE w 2023 roku stały się trzecim najpopularniejszym wyborem wśród kupujących. W grudniu ich udział w rynku wzrósł do 18,5 proc. Przełożyło się to na udział na poziomie 14,6 proc. w całym roku. Pokonały one samochody napędzane olejem napędowy, który utrzymywał się na stałym poziomie 13,6 proc. 

Samochody benzynowe utrzymały prowadzenie z udziałem na poziomie 35,3 proc.

Grudniowy spadek rejestracji elektryków

W grudniu 2023 r. sprzedaż nowych samochodów elektrycznych spadła po raz pierwszy od kwietnia 2020 r. o 16,9 proc. Wolumen sięgnął 160,7 tys. sztuk. ACEA wskazuje, że spadek ten można przypisać stosunkowo dobrym wynikom w grudniu 2022 r. Pogorszyła się także koniunktura w Niemczech (-47,6 proc.), największym rynku dla tego typu aut. 

Mimo to łączny wolumen w całym roku 2023 przekroczył 1,5 mln sztuk, co odzwierciedla znaczny wzrost o 37 proc. w porównaniu z 2022 r. Udział w rynku samochodów akumulatorowo-elektrycznych osiągnął w 2023 r. 14,6 proc.

Hybrydy w górę

W grudniu liczba nowych rejestracji samochodów hybrydowych w UE wzrosła o 26 proc., do czego przyczyniły się wzrosty na trzech z czterech największych rynków: w Niemczech (+38 proc.), Francji (+32,6 proc.), a także w Hiszpanii (+24,3 proc.). Wzrost rejestracji tego typu pojazdów w 2023 roku sięgnął 29,5 proc. Przełożyło się to na ponad 2,7 mln sprzedanych egzemplarzy. 

Spadek udziału w rynku zanotowały z kolei hybrydy plug-in. W całym 2023 roku zarejestrowano 71 546 tego typu aut. W Niemczech spadki sięgnęły 74,4 proc. w ujęciu rocznym, a udział hybryd z wtyczką na unijnym rynku sięga obecnie 7,7 proc.

Samochody benzynowe i diesle

W grudniu 2023 r. unijny rynek samochodów benzynowych wzrósł o 5,1 proc. Łączna sprzedaż wyniosła 3,7 miliona sztuk, co oznacza wzrost o 10,6 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Pomimo utrzymania wiodącej pozycji z 35,3 proc. udziałem w rynku, auta benzynowe odnotowały niewielki spadek z poziomu 36,4 proc. w 2022 roku.

Jeśli zaś chodzi o auta napędzane silnikiem diesla, ich udział zmniejszył się o 9,1 proc. Spadek ten był widoczny na kilku kluczowych rynkach, w tym na trzech największych: w Hiszpanii (-26,5 proc.), Francji (-22,2 proc.), a także we Włoszech (-19,7 proc.). Niemcy odbiegały od tej tendencji, odnotowując wzrost rejestracji nowych aut tego typy o 10,3 proc. W 2023 r. sprzedaż samochodów z silnikiem diesla osiągnęła 1,4 mln sztuk, co stanowi udział w rynku na poziomie 13,6 proc. Rok wcześniej było to 16,4 proc.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię