Mercedes i NIO mają zdaniem Agencji Reuters dyskutować na temat potencjalnego sojuszu technologicznego. Wg źródeł agencji Mercedes miałby dać pieniądze, a chiński NIO miałby podzielić się technologią. Dla Chińczyków nie byłoby to nic nowego. W lipcu inny chiński producent – Xpeng – zawarł współpracę z Volkswagenem, a SAIC z Audi. 

Mercedes i NIO razem?

Mercedes i NIO dyskutują nad potencjalną współpracą technologiczną. Agencja Reuters podaje, że Mercedes miałby zainwestować w chiński start-up, a NIO miałoby podzielić swoją technologią. Reuters, powołując się na źródła zaznajomione ze sprawą podaje, że współpraca jest mało prawdopodobna. Mercedes miałby się rzekomo obawiać, że współpraca z NIO mogłaby zaszkodzić wizerunkowi marki, a także doprowadzić do problemów z chińskimi akcjonariuszami Grupy. Do azjatyckich udziałowców należy 21,9 proc. udziałów firmy. 

Reuters pisze, że obie firmy w przesłanym oświadczeniu zaprzeczają doniesieniom o podjęciu współpracy. Mercedes podaje jednak, że szef firmy Ola Kaellenius regularnie rozmawia z różnymi firmami, także z NIO.

Niemieckie koncerny i chińskie firmy 

W lipcu chiński Xpeng zawarł umowę technologiczną z innym niemieckim producentem – Volkswagenem. Niemcy chcą wzmocnić swoją pozycję w Chinach, a także Volkswagen chce dotrzeć do zupełnie nowych segmentów rynku i klientów. Niemiecki producent chce załapać się na elektryczną rewolucję w Chinach, które są największym rynkiem tego typu na świecie. 

Xpeng i Volkswagen mają najpierw opracować wspólnie dwa elektryczne modele dla marki Volkswagen. Będą to samochody ze średniego segmentu, które będą przeznaczone wyłącznie na rynek chiński. Pojawią się one najprawdopodobniej w 2026 roku. Grupa Volkswagen chce także zainwestować w chińską firmę Xpeng ok. 700 mln dolarów. Pozwoli to Niemcom objąć ok. 4,99 proc. udziałów w firmie, po cenie 15 dolarów. Przedstawiciel Volkswagena będzie miał rolę obserwatora w radzie dyrektorów chińskiego startupu. 

Audi i SAIC

Przy okazji umowy pomiędzy Volkswagenem a Xpengiem, swoją własną umowę podpisało Audi z chińską firmą SAIC. Strategiczne memorandum zawarto w celu poszerzenia już istniejącej współpracy. Obie firmy mają za zadanie skupić się na poszerzeniu portfolio samochodów klasy premium. Audi nie jest jeszcze obecne w Chinach we wszystkich segmentach. Obecnie trwa budowa fabryki wspólnie z chińskim FAW, która ma ruszyć w 2024 roku.

Samochody NIO

NIO słynie z innowacyjnych samochodów klasy premium. Chińska marka zaprezentowała na początku roku dwa nowe flagowce. NIO EC7 i ES8 stworzono na zupełnie nowej platformie drugiej generacji. NIO ES8 jest samochodem stworzonym z myślą o biznesmenach. Auto wyposażono w cztery siedzenia „dla kadry kierowniczej, a także trzeci rząd siedzeń, który jest elastyczny”. Oba modele wyposażono w najnowocześniejsze systemy wspomagania jazdy oraz rozrywki. Samochody mają PanoCinema panoramic digital cockpit, który składa się z pierwszego na świecie pokładowego asystenta AI NOM. Łączy on w sobie immersyjny system dźwięku panoramicznego z ekranami, które mogą także obsługiwać technologię VR.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię