Gubernator Kalifornii Gavin Newsom ujawnił rozszerzone plany inwestycji w samochody elektryczne. Stan USA inwestuje dodatkowe 6,1 miliarda dolarów w pojazdy elektryczne i infrastrukturę do ładowania. Oznacza to, że budżet w tym obszarze wzrósł do dziesięciu miliardów dolarów.
- Kalifornia zwiększyła budżet na elektromobilność do 10 mld dolarów
- W 2021 r Kalifornia przyjęła plan inwestycyjny o wartości 15 mld dolarów
- Kalifornia chce zelektryfikować port i lotnictwo
Samochody elektryczne w Kalifornii – stan zwiększa środki
Nowy pakiet opiera się na pakiecie inwestycyjnym o wartości 15 miliardów dolarów, podpisanym we wrześniu 2021 r. Obejmował on 3,9 miliarda dolarów na projekty z zakresu e-mobilności. Jest to pierwsza ogólnokalifornijska próba pełnego przejścia przemysłu motoryzacyjnego na pojazdy elektryczne do 2035 roku.
Dopłaty w Kalifornii – na co pójdą środki?
W szczególności 256 mln dolarów ma zostać przeznaczone na dopłaty do zakupu samochodów dla gospodarstw domowych o niskich dochodach, a 900 mln dolarów na rozwój przystępnej cenowo infrastruktury ładowania w dzielnicach o niskich dochodach. 935 milionów dolarów zostanie przeznaczonych na 1000 bezemisyjnych ciężarówek krótkodystansowych i 1700 bezemisyjnych autobusów tranzytowych, a 1,5 miliarda dolarów pójdzie na wspieranie programów transportu szkolnego.
Na bezemisyjne ciężarówki, autobusy i sprzęt terenowy oraz infrastrukturę do tankowania pójdzie 1,1 mld dolarów, a kolejnych 400 milionów dolarów ma zelektryfikować porty.
Kalifornia chce elektryfikować port i lotnictwo
Finansowaniem także pokrywać budżety przyszłych projektów, przy czym 200 milionów dolarów zostanie przeznaczonych na projekty pilotażowe w sektorach wysokoemisyjnych, takich jak żegluga, lotnictwo, kolej, a także na wsparcie integracji sieci pojazdów na dużą skalę.
Pojazdy elektryczne stały się jednym z najważniejszych towarów eksportowych Kalifornii, przy czym stan ten stanowi połowę rynku samochodów niskoemisyjnych w Stanach Zjednoczonych. Stan Kalifornia twierdzi, że chce wykorzystać swoją dominację na rynku, aby przyspieszyć przejście na pojazdy o zerowej emisji na całym świecie i radykalnie zmniejszyć zależność stanu od paliw kopalnych.
Kalifornia eliminuje zależność od ropy naftowej i pokazuje całemu światu plan na to, jak agresywnie walczyć z kryzysem klimatycznym, jednocześnie rozwijając gospodarkę opartą na czystej energii – mówi gubernator Newsom.
Dostawy autonomicznymi samochodami
Na początku grudnia startup 7-Eleven wprowadził futurystyczną innowację dla klientów Mountain View w Kalifornii. Nuro – to firma zajmująca się robotyką, która stara się implementować pojazdy autonomiczne w struktury lokalnego handlu. 7-Eleven we współpracy z Nuro, uruchomiło pierwszą komercyjną, w pełni autonomiczną dostawę w Kalifornii, umożliwiając swoim klientom zamawianie produktów za pośrednictwem aplikacji dostawczej 7NOW.
Jak działa usługa autonomicznej dostawy?
W przesłanym redakcji AutoElectroMoto.pl komunikacie Nuro opisuje cały schemat działania usługi:
- Rozpocznij: pobierz aplikację 7NOW przez Google Play, Apple App Store lub odwiedź 7NOW
- Zamów: przeglądaj aplikację, aby kupić ulubione produkty, takie jak pizza, frytki, napoje, artykuły gospodarstwa domowego i nie tylko. Dodaj produkty do koszyka, rozpocznij proces realizacji transakcji i wybierz dostawę autonomiczną. Dostawy pojazdami autonomicznymi dostępne są codziennie w godzinach 8:00 – 21:00.
- Zamówienia dotrą w ciągu około 30 minut. Wyjmij z tyłu samochodu produkty
Nuro swoją usługę będzie prowadzić na autonomicznych Priusach, a później wprowadzi boty R2 – autonomiczne roboty firmy, które są budowane na zamówienie i służą do transportu produktów i towarów. Nuro stał się pierwszą firmą produkującą pojazdy autonomiczne, która otrzymała pozwolenie od kalifornijskiego DMV w grudniu 2020 r., umożliwiając uruchomienie usługi dostawy komercyjnej w stanie we współpracy z 7-Eleven.
– Mieszkańcy stanu Kalifornia – głównego ośrodka innowacji – nigdy nie mieli okazji doświadczyć komercyjnej dostawy towarów pojazdem autonomicznym. Nuro współpracuje z 7-Eleven, aby to zmienić – powiedział Jiajun Zhu, dyrektor generalny i współzałożyciel Nuro.