Renault sprzedaje udziały w swojej spółkę Renault Korea Motors. Chińskie Geely będzie miało od teraz 34 proc. udziałów w koreańskim biznesie Renault. Zgodę na transakcje muszą wydać jeszcze odpowiednie organy regulacyjne. Umowa ma umocnić współpracę między Grupą Renault a Geely Auto w przyszłych projektach związanych z wprowadzeniem na rynek południowokoreański całkowicie nowej gamy samochodów.

  • Renault sprzedaje część swojego koreańskiego biznesu
  • Chińskie Geely będzie miało 34 proc. udziałów
  • Obie firmy mają wprowadzić w Korei nową gamę samochodów

Renault sprzedaje część koreańskiego biznesu chińskiemu Geely

Chińskie Geely Automobile Holdings po transakcji, poprzez swoją spółkę zależną Centurion Industries Limited, obejmie 34,02 proc. udziałów w spółce Renault Korea Motors. Grupa Renault pozostanie większościowym udziałowcem w firmie.

Geely to największa prywatna grupa motoryzacyjna w Chinach. Umowa z Renault została zawarta w styczniu 2022 roku. Wówczas to obie firmy poinformowały o nawiązaniu szerszej współpracy mającej na celu stworzenie oferty całkowicie nowej gamy paliwooszczędnych pojazdów hybrydowo-elektrycznych (HEV) i modeli z silnikiem spalinowym (ICE). Auta te będą przeznaczone na rynek południowokoreański oraz na eksport. Modele będą produkowane w istniejącym zakładzie Renault Korea Motors w Busan w Korei Południowej. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na 2024 rok.

Elektryczny samochód Zeekr 001 zdjęcie: Geely
Elektryczny samochód Zeekr 001 zdjęcie: Geely

Nowa gama samochodów Renault-Geely

Jak podaje Renault, nowe samochody będą oparte na kompaktowej architekturze modułowej (Compact Modular Architecture – CMA), opracowanej przez centrum badawczo-rozwojowe Grupy Geely Holding w Szwecji, z jednoczesnym wykorzystaniem zaawansowanych technologicznie hybrydowych zespołów napędowych Grupy. Renault wniesie do tego projektu swoje najnowocześniejsze technologie oraz doświadczenie w zakresie designu i obsługi klienta.

Sprzedaż nowej gamy produktów odbywać się będzie za pośrednictwem istniejącej sieci sprzedaży i obsługi posprzedażnej Renault Korea Motors. Renault chwali się, że tamtejsza obsługa posprzedażowa przez sześć kolejnych lat (do 2021 roku) plasowała się na pierwszym miejscu w ogólnokrajowej ankiecie badania potrzeb konsumentów branży motoryzacyjnej Consumer Insight.

Geely Emgrand Methanol-Hybrid
Geely Emgrand Methanol-Hybrid

Renault opuszcza Rosję

W ostatnich dniach media obiegła informacja, że Renault w Rosji kończy swoją działalność. Rada Administrująca Grupy Renault zatwierdziła jednogłośnie podpisanie umowy o:

  • zbyciu 100 proc. udziałów w spółce Renault Russia, na rzecz miasta Moskwa,
  • 67,69 proc. udziałów w AwtoWAZ na rzecz NAMI – Centralnego Instytuty Badawczo-Rozwojowego Pojazdów i Silników.

Renault w komunikację podkreśla, że przeprowadzenie transakcji nie jest obwarowane żadnymi warunkami – wszystkie niezbędne zezwolenia zostały uzyskane. Umowa przewiduje opcję odkupienia przez Grupę Renault udziałów w AwtoWAZ w ciągu najbliższych sześciu lat. Opcja będzie mogła być wykonana w określonych terminach.

Renault wychodzi z Rosji – sprzedaż, czy nacjonalizacja?

Renault wychodzi z Rosji, ale wokół sprzedaży rosyjskiego biznesu przez krąży wiele niedomówień. Reuters powołując się na swoje dwa źródła podaje, że Renault Russia i AwtoWAZ zostały sprzedane za „symbolicznego rubla”. Już wcześniej rosyjscy politycy ostrzegali przed znacjonalizowaniem aktywów firm, które wstrzymują swoją działalność w Rosji z powodu agresji na Ukrainę.

Renault w Rosji – biznes wart miliardy euro

Renault w Rosji posiadało spory biznes. Na dzień 31 grudnia 2021 r. wartość skonsolidowanych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych rosyjskiego biznesu wynosiła 2,195 miliarda euro. Działalność prowadzona w Rosji zostanie wyłączona z konsolidacji półrocznych wyników Grupy Renault na dzień 30 czerwca 2022 r. i zgodnie ze standardem MSSF 5 zostanie wykazana jako zakończona. 

Renault, które w 15 procentach należy do państwa francuskiego, potwierdziła niegotówkowy odpis w wysokości prawie 2,2 mld euro (2,29 mld dolarów) w celu odzwierciedlenia potencjalnych kosztów zawieszenia działalności w Rosji.

Siergiej Sobianin burmistrz Moskwy cytowany przez Agencję Reuters powiedział, że znacjonalizowana fabryka Renault w Moskwie może zostać wykorzystana do produkcji samochodów Moskwicz. Chce w ten sposób ochronić tysiące miejsc pracy w moskiewskiej fabryce. Dodał, że „w 2022 roku zostanie otwarta nowa karta w historii Moskwicza”.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię