Renault wznawia produkcję w Rosji. Agencja Reuters podała, że w poniedziałek francuski producent mimo trwającej w Ukrainie wojny, rozpoczął prace w swoim moskiewskim zakładzie.

  • Reuters podaje, że Renault wznowił w poniedziałek produkcję w Rosji
  • Renault jest większościowym akcjonariuszem w rosyjskim AwtoWAZ
  • Nie wiadomo ile produkcja potrwa

Renault wznawia produkcję w Rosji

Reuters powołując się na rozmowę z rzecznikiem Renault podał, że w poniedziałek ruszyła produkcja w Rosji. W fabryce pod Moskwą budowany Renault Duster, Arkana i Kaptur. Reuters pisze, że Renault nie podało informacji na temat tego, jak długo fabryka będzie działać. Reuters pisze powołując się na swoje dwa źródła, że francuski producent utrzymał swój biznes w Rosji, także przy poparciu francuskiego rzadu, który jest głównym udziałowcem Renault.

Przeczytaj też: Rosyjska Łada już po drugiej podwyżce cen w marcu

Fabryka Renault w Moskwie
Fabryka Renault w Moskwie
Fabryka Łady w Iżewsku
Fabryka Łady w Iżewsku zdjęcie: Łada

Renault wstrzymało produkcję w Rosji

Renault podjęło decyzję o wstrzymaniu produkcji w swojej fabryce znajdującej się pod Moskwą do 18 marca. Fabryki w Rosji mają bowiem problemy z zaopatrzeniem. Fabryki AwtoWAZu w Togliatti i Iżewsku zostały w tym tygodniu także zamknięte. 

Akcjonariuszem mniejszościowym w AwtoWAZ jest obok Renault rosyjska firma Rostec – firma działająca w branży przemysłu obronnego, a kieruje nią Siergiej Czemiezow, znajdujący się na amerykańskiej liście osób objętych sankcjami.

Fabryka Łady w Iżewsku
Fabryka Łady w Iżewsku zdjęcie: Łada

Renault nie wycofało się z Rosji

Renault i jego biznes w Rosji jest pomiędzy młotem a kowadłem. Jak pisaliśmy 13 marca, Agencja Bloomberg podawała, że Renault „niechętnie opuści Rosję” z powodu kosztów, jakie francuski producent musiałby ponieść – a spośród wszystkich producentów samochodów mogłyby one być największe. Renault jest bowiem większościowym akcjonariuszem firmy AwtoWAZ, która jest producentem samochodów marki Łada. Rosja jest także ważnym rynkiem dla Renault. Renault boi się też nacjonalizacji biznesu. 

Przeczytaj też: Fabryka Mercedesa pod Moskwą – Moscovia – jest zagrożona

Produkcja w zakładach AwtoWAZ
zdjęcie: AwtoWAZ

Renault prowadzi dalej biznes w Rosji

Bloomberg podawał, że francuskie Renault utrzymuje wciąż relację z rynkiem rosyjskim, mimo toczącej się wojny w Ukrainie. Agencja, powołując się na swoje źródło zaznajomione z sytuacją, że Renault obawia się kosztów, jakie może ponieść w związku z wycofaniem się z Rosji. 

Renault gdyby zdecydowało się na wycofanie z rynku rosyjskiego, musiałoby liczyć się z tym, że aktywa firmy mogłyby zostać znacjonalizowane. Warto przypomnieć, że większościowym udziałowcem Renault jest francuski rząd. 

Biznes Renault w Rosji

Grupa Renault już zaangażowała się kapitałowo w rosyjskiego producenta samochodów Łada – AwtoWAZ pod koniec 2007 roku. Francuski koncern kupił wówczas 25 akcji rosyjskiej firmy. W 2018 roku doszło do kolejnej transakcji i zwiększenia udziałów w AwtoWAZ. Ostatecznie Renault posiada 67,61 proc. rosyjskiego producenta Łady. 

Łada jest największą marką na rosyjskim rynku. W 2021 roku jej udział w rynku wynosił 21 proc., a samochody takie jak Łada Vesta i Łada Granta zajmowały pierwsze i drugie miejsce, jeśli chodzi o sprzedaż samochodów w Rosji. 

Bloomberg pisze, że samo Renault posiada ok. 30 proc. rosyjskiego rynku i zatrudnia łącznie 40 tys. osób. Rynek rosyjski stanowi ok. 10 proc. przychodów Renault. 

Renault w tym roku ma stworzyć rezerwę w wysokości 1 miliarda euro, która będzie przeznaczona na rosyjski AwtoWAZ. 

źródło: Reuters/Bloomberg/Automotive News

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię