Fabryka Tesli pod Berlinem, w Grünheide nie osiągnęła pełnych mocy produkcyjnych. Media donoszą, że z zakładanych 90 samochodów dziennie powstaje jedynie 86 aut. Na dodatek wymagają one dodatkowej pracy, co wydłuża czas ich powstawania. 

  • Tesla w fabryce pod Berlinem nie osiągnęła planowanych mocy produkcyjnych
  • Powodem jest brak rąk do pracy, problemy z dostawami z Chin oraz problemy z walidacją samochodów
  • Fabryka Tesli pod Berlinem rozpoczęła produkcję 22 marca 2022 roku

Fabryka Tesli pod Berlinem produkuje mniej, niż zakładano

Fabryka Tesli pod Berlinem została uruchomiona 22 marca. Od tego czasu jak pisze Teslamag, firma Elona Muska, nie osiągnęła pełnej mocy produkcyjnej. Teslamag powołując się na dwa dobrze poinformowane źródła, że produkcja w Grünheide sięgnęła poziomu 86 samochodów dziennie. Plany zakładały, że dziennie z linii produkcyjnych będzie zjeżdżało 90 egzemplarzy Modelu Y. 

Źródła podają, że powody mniejszej produkcji są w zasadzie dwa. Pierwszy z nich dotyczy tego, że zjeżdżające z linii produkcyjnych auta nie spełniają wymogów jakości, co wymaga dodatkowych prac. Chodzi m.in. o źle dopasowane blachy, czy uszkodzenia lakieru. Teslamag pisze, że Tesla ten problem ma rozwiązać do końca lipca. Walidacja będzie bowiem odbywać się na poszczególnych etapach produkcji, a nie dopiero po zakończeniu produkcji całego auta. 

Za mało pracowników i problemy Chin

Innym czynnikiem wpływającym na mniejszą produkcję są braki kadrowe i sytuacja w Chinach. Problemy wywołane zwiększonym poziomem zachorowań na COVID-19 i związane z tym zamknięcie chińskich miast, odbiło się na dostawach z Chin. Są one kluczowe, bo z Szanghaju pochodzą montowane w Niemczech układy napędowe. Problem ten ma zostać rozwiązany do końca czerwca, kiedy to berliński zakład będzie mógł sam uruchomić ich produkcję. 

Niemiecki dziennik Automobilwoche pisał, że plany Tesli zakładały, by do końca 2022 roku pod Berlinem powstało 30 000 samochodów. Tylko do końca kwietnia produkcja miała sięgnąć 1000 aut tygodniowo. 

Fabryka Tesli pod Berlinem - produkcja Model Y

Fabryka Tesli w Berlinie

Fabryka Tesli w Niemczech jest pierwszą fabryką w Europie. Stanowi ona przyczółek dla podboju rynku europejskiego, który coraz mocniej zmierza w kierunku elektromobilności. Udział Tesli w Europie przed jej uruchomieniem wynosił ok. 13 proc. Osiągnięcie pełnej mocy produkcyjnej ma nastąpić dopiero w 2025 roku. 

Fabryka docelowo ma produkować ponad 500 000 samochodów elektrycznych rocznie. Fabryka akumulatorów, która zlokalizowana jest tuż obok fabryki samochodów, będzie z kolei wytwarzać ponad 50 gigawatogodzin (GWh) rocznie.

Tesla jeszcze zanim otrzymała konieczne zgody środowiskowe, budowała fabrykę pod Berlinem na podstawie wstępnych pozwoleń.

Elon Musk w październiku 2021 mówił, że Tesla chce produkować w Berlinie od 5 000 do 10 000 pojazdów tygodniowo.  Dyrektor generalny Tesli, miał nadzieję, że produkcja ruszy w lipcu 2021 r. Inwestycja budowlana została rozszerzona m.in. fabrykę akumulatorów, co przedłużyło proces jej zatwierdzania.

W kwietniu 2021 roku producent poinformował, że produkcja jest na dobrej drodze do ruszenia jeszcze do końca 2021 roku.

Fabryka Tesli pod Berlinem - produkcja Model Y

Problemy Tesli z ekologami i związkami zawodowymi

Grupy ekologów wyraziły obawy dotyczące wpływu fabryki na lokalną przyrodę i zaopatrzenie regionu w wodę pitną. Władze zdecydowały się powtórzyć proces konsultacji po tym, jak grupy aktywistów środowiskowych zgłosiły, że mieszkańcy nie zostali poinformowani z odpowiednim wyprzedzeniem o tym, że konsultacje będą cyfrowe.

W oświadczeniu stwierdzono, że zastrzeżenia zgłoszone w poprzedniej rundzie będą nadal aktualne. Mieszkańcy sprzeciwiają się także z tego powodu, że obawiają się stan lokalnych wód.

Tesla przed rozpoczęciem produkcji musiała zmierzyć się także z niemieckimi związkami zawodowymi. Niemiecki związek metalowców IG Metall otworzył biuro w pobliżu fabryki, aby zatrudnić jak najwięcej pracowników. Związek twierdził, że producent samochodów płacił o 20 procent mniej, niż niemieccy rywale Muska. 

Musk doświadczył już wcześniej niemieckiej potęgi związkowej. Kiedy Tesla kupiła niemieckiego dostawcę części samochodowych Grohmann Automation w 2017 r. Jak pisał Reuters, amerykańska firma ustaliła płace na poziomie 30 proc. niższym, niż średnia, odmawiając wyrównania płac, co było ustalone w uzgodnieniach zbiorowych.

Tesla w pierwszym dniu otwarcia dostarczyła klientom pierwsze modele samochodu Model Y. Ich wartość sięgnęła ok. 5 mld euro. 

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię