Hyundai opuści Rosję. Południowokoreańskie media cytowane przez Agencję Reuters podają, że na sprzedaż miałaby pójść fabryka w Petersburgu. Byłby to już kolejny koncern po m.in. Renault i Nissanie, które w ostatnim czasie zdecydowały o porzuceniu swoich aktywów w Rosji.
- Hyundai chce opuścić Rosję
- Hyundai w Petersburgu posiada fabrykę o rocznej zdolności produkcyjnej na poziomie 200 000 samochodów
- Wcześniej o wyjściu z Rosji zadecydował Nissan
Hyundai opuści Rosję
Od czasu agresji Rosji na Ukrainę 24 lutego producenci samochodów zawiesili swoją działalność w Rosji. Światowe embargo na dostawy komponentów w dalszym ciągu utrudnia prowadzenie działalności na tamtejszym terenie. Południowokoreańskie media donoszą, że Hyundai rozważa sprzedaż swojego zakładu w Petersburgu. Jak pisze Agencja Reuters, marka przygotowała analizy związane z perspektywami dalszej obecności w Rosji. Gazeta Dong-a Ilbo wskazuje, że z raportami zapoznało się już całe kierownictwo koncernu. Hyundai oficjalnie jednak nie odniósł się do medialnych doniesień i nie wiadomo obecnie kiedy Hyundai opuści Rosję.
Hyundai podobnie do innych producentów samochodów zawiesił swoją działalność w marcu 2022 roku. Zakład w Petersburgu ma roczną zdolność produkcyjną na poziomie 200 000 samochodów i zatrudnia ok. 2 200 pracowników. Hyundai w 2021 roku był numerem 3 na rosyjskim rynku samochodowym, posiadając 10-proc. udział w rynku. Marka została wyprzedzona przez rosyjski AwtoWAZ (producenta Łady) oraz południowokoreański koncern KIA.
Nissan opuszcza Rosję
W połowie października Nissan podał, że Komitet Wykonawczy firmy po zapowiedzi rychłego wycofania się z tamtejszego rynku zatwierdził sprzedaż swoich rosyjskich aktywów. W ramach transakcji sprzedaży całość aktywów w Rosji, zarządzanych przez Nissan Manufacturing Russia LLC, zostanie zbyta na rzecz NAMI (Centralny Instytut Badań i Rozwoju Samochodów i Silników). Aktywa te obejmują zakłady produkcyjne i badawczo-rozwojowe Nissana w St. Petersburgu oraz centrum sprzedaży i marketingu w Moskwie, które będą działać pod nową nazwą.
Decyzja Nissana jest następstwem zawieszenia działalności na rynku rosyjskim od marca bieżącego roku. W związku ze zmianą właściciela wszystkim pracownikom Nissana na tamtejszym rynku przysługiwać będzie 12-miesięczny okres ochrony zatrudnienia. Sprzedaż zostanie sformalizowana, po uzyskaniu wymaganych zgód od właściwych organów. Zgodnie z warunkami transakcji Nissanowi przysługiwałoby prawo odkupu wraz z zarządzanymi przez niego aktywami przez okres najbliższych sześciu lat.
Nissan przekaże swój biznes w Rosji państwowemu podmiotowi za 1 euro, ponosząc stratę w wysokości około 100 mld jenów (687 mln dolarów).
Mazda też chce wyjść z Rosji
Na początku października Mazda podała, że na poważnie rozważa całkowite zamknięcie produkcji swoich samochodów w fabryce we Władywostoku. Już w marcu, po rozpoczęciu wojny w Ukrainie japoński koncern zapowiedział, że produkcja ustanie w momencie wyczerpania się zapasów. Japoński koncern przestał wówczas dostarczać komponenty do produkcji samochodów.
Japońskie media donosiły, że obecnie Mazda nie widzi żadnych szans na wznowienie produkcji w Rosji. Fabryka we Władywostoku działa w ramach spółki joint venture z rosyjską firmą Sollers, a współpraca pomiędzy podmiotami trwa od 2012 roku. W fabryce we Władywostoku budowane są m.in. takie modele jak CX5, Mazda 6, a łączna zdolność produkcyjna tamtejszego zakładu to 50 000 samochodów rocznie. Firmy miały w planach podniesienie wydajności do 70 000 aut.
W połowie września inny japoński producent samochodów — Toyota — podała, że zaprzestanie produkcji aut w Rosji już na stałe, bo nie widzi ścieżki powrotu do swojego zakładu w Petersburgu. Podobnie jak w przypadku Mazdy, produkcja Toyoty stanęła od marca. Teraz, Toyota całkowicie chce wycofać się z produkcji w Rosji.
Renault opuścił Rosję już w maju
Renault, który pozostaje z Nissanem w sojuszu, w maju zdecydował o wycofaniu się z rynku rosyjskiego i opuszczeniu tamtejszych aktywów. Rada Administrująca Grupy Renault zatwierdziła jednogłośnie podpisanie umowy o zbyciu 100 proc. udziałów w spółce Renault Russia, na rzecz miasta Moskwa oraz 67,69 proc. udziałów w AwtoWAZ na rzecz NAMI – Centralnego Instytuty Badawczo-Rozwojowego Pojazdów i Silników.
Renault w komunikacie podkreślało, że przeprowadzenie transakcji nie jest obwarowane żadnymi warunkami – wszystkie niezbędne zezwolenia zostały uzyskane. Zawarta umowa przewiduje jednak opcję odkupienia przez Grupę Renault udziałów w AwtoWAZ w ciągu najbliższych sześciu lat.